пятница, 22 сентября 2017 г.

მოქცევაჲ ქართლისაჲ

პირველად როდესაც ალექსანდრე მეფემან ნათესავნი იგი ლოთის შვილთანი წაქცია და შეადა იგინი კედარსა მას ეყანასა, იხილა ნათესავნი სასტიკნი ბუნ-თურქნი, მსხდომარენი მდინარესა ზედა მტკარსა მიხევით, ოთხ ქალაქად, და დაბები მათი: სარკინე-ქალაქი, კასპი, ურბნისი და ოძრა, და ციხენი მათნი: ციხ დიდი სარკინისა, უფლის-ციხ კასპისა, ურბნისსა და ოძრაისა.
აუკვირდა ალექსანდრეს როდესაც გაიგო, რომ იებოსელთა ნათესავნი იყვნე ყოველსა ორციელსა ჭამდ და სამარე მათი არა იყო, მკდარსა შეჭამდ. და ვერ შეძლო ბრძოლა მათი მეფესა და წავიდა.
მაშინ მოვიდნენ ნათესავნი მებრძოლნი, ქალდეველთაგან გამოსხმულნი, ჰონნი, და ითხოვეს ბუნ-თურქთა უფლისაგან ქვეყანა ხარკითა და დასხდნენ იგინი ზანავს. და ეპყრათ იგი, რომელიც ხარკითა ქონდათ, ჰქვია მას ხერკი.
და შემდგომად რადენისამე ჟამისა მოვიდა ალექსანდრე, მეფ ყოვლისა ეყანისა, და დალეწა სამნი ესე ქალაქნი და ციხენი, და ჰონთა დასცა მახვილი. ხოლო სარკინესა ქალაქსა ებრძოლა თერთმეტი და დადგა სარკინესა დასავლეთით კერძო და დაასხა ვენა და რუ გამოიღო ქსნიდან, და დასხა კაცნი არხის გამყვანნი რუს სათავესა; და ჰქვი ადგილსა მას ნასტაგისი.
და მერე აიღო სარკინე. ვი დაყარეს და მეოტ იქმნნე. და თანა-ჰყადა ალექსანდრეს მეფესა აზო, არიან-ქართლისა მეფისა, და მას მიუბოძა მცხეთა საჯდომად და საზღვარი დაუდვა მას ჰერეთი, და ეგრის წყალი, და სომხითი და მთა ცროლისა და წავიდა.
ხოლო ესე აზო წავიდა არიან-ქართლად, მამისა ვისისა და წამოიყვანა რვა სახლი და ათნი სახლნი მამა-მძუძეთანი, და დაჯდა ელ მცხეთას და თანა-ჰყავდა კერპნი ღმრთად - გაცი და გა.
~. და ესე იყო პირველი მეფ მცხეთას შინა აზო, არიან-ქართველთა მეფისა, და მოკდა.
~. და შემდგომად მისა დადგა ფარნავაზ. ამან აღმართა კერპი დიდი ცხვირსა ზედა, და დასდვა სახელი მისი არმაზი. და მოქმნა ზღუდე წყლიდან კერძო, და ჰქვი არმაზ.
~. და შემდგომად მისა დადგა მეფედ საურმაგ. ამან აღმართა კერპი ნინა გზასა ზედა. და იწყო არმაზს ნებად.
~. და მისა შემდგომად მეფობდა მირვან. და აღმართა დანინა გზასა ზედა წინარე და აღაშენა არმაზი.
~. და მეფობდა ფარნაჯობ და აღმართა კერპი ზადენ მთასა ზედა. და აღაშენა ციხ.
~. და მეფობდა არსოკ და ქალაქსა ზღუდენი მოაქმნა.
~. და მეფობდა არიკ, რომელმაც შიდაციხე აღაშენა არმაზსა.
~. და მეფობდა ბრატმან, რომელსაზე მცხეთას ქალაქი დაიწყო.
~. და მეფობდა მირეან. და მან აღაშენა მცხეთა ქალაქი.
~. და მეფობდა არსუკ, რომელმა კასპი შეიპყრა და უფლის-ციხე განაგო.
ია~. და მეფობდა როკ, რომელმაც რათურთით მცხეთა გაიშორა. და მეფობა ორად გაიყო, ორნი მეფენი დასხდნენ იმიერ და ამიერ.
იბ~. და მეფობდა ქარძამ არმაზს და მცხეთას - ბრატმან. და ამათთა ჟამთა ჰურიანი მოვიდ მცხეთას და დასხდ.
იგ~. და მეფობდა იმიერ ფარსმან და ამიერ კაოზ.
იდ~. და მეფობდა იმიერ არსოკ და ამიერ - ამაზაერ.
იე~. და მეფობდა იმიერ ამაზასპ და ამიერ - დერუკ.
ივ~. და მეფობდა იმიერ ფარსმან ქველი და ამიერ - ფარსმან ავაზ.
იზ~. და მეფობდა იმიერ როკ და ამიერ - მირდატ. და ამისა ზე მოაკლდა არმაზი სამეუფო და მცხეთას ოდენ იყო მეფობა.
იჱ~. და მეფობდა ღადამი და დღე ~.
ით~. და ფარსმან,
~. და ამაზასპ,
კა~. და რევ მართალი.
კბ~. ვაჩე.
კგ~. ბაკურ.
კდ~. მირდატ.
კე~. ასფაგურ.
კვ~. ლევ. მამა მირეანისი.
კზ~. მირეან.
ესე ოცდარვანი მეფენი ქართლს შინა წარმართნი.
და იყო დღეთა კოსტანტინე მეფისათა, ქრისტეს ამაღლებიდან სამას და მეათესა წელსა, იყო აწლი ბრძოლისა მტერთაგან და ფრიად ერეოდეს მეფესა კოსტანტინეს, ძესა კოსტასსა. და გულგდებულ იყო ურვათაგან ოსტანტი კეისარი.
იყო ვინმე კაცი ეფესელი და წარმოთქ წინაშე მეფისა: ქრისტეანენი იგი ჰრომნი და ყოველნი ჰინდონი და ვისცა ვის აქ ჯული იგი ახალი ქრისტეს წმიდისა, ძელითა არისათა და მისითა სასოებითა სძლევენ მტერთა ძლიერად.
მას ჟამსა აღიძრა მეფ გუნდებითა, და წარავლინა მოყვანებად ისკოპოსთა იერუსალმიდან, ანტიოქიადან, რომიდან და ალექსანდრიადან და ნათელ-იღო მან თავადმან და დედამან მისმან ბანაკითურთ.
იმ ჟამიდან მეათესა წელსა წავიდა ჰელენე იერუსალ ძიებად პატიოსნისა არისა. და მეთოთხმეტესა წელსა ივლტოდა დედაკაცი ვინმე მეფეთა ევადაგი, სახელით რიფსიმე, რომლისამე მიზეზისათვი დედა-მძუძითურთ.
და იყო მის თანა ტყ ერთი დედაკაცი ენიერი, სახელით ნინო, რომლისა საქმ მისი გამოიძია ჰელენე დედოფალმა. და იყო იგი რომი მთავარი, და ვი მოევლო გზა ვისი და ექმნათ კურნებანი. და მოწევნულ იყო საბერძნეთა და მოძღავდა მთავარსა მას რიფსიმეს.
და როდესაც წარმოივლტოდა რიფსიმე ზღად, გაანე და ნინო და სხანი ვინმე მათ თანა გამოვიდ არეთა სომხითისათა, სამყოფელსა თრდატ მეფისასა. და იგინი იმარტვილნენ იქ.
ხოლო ნინო დარჩ და წარმოემართა მთათა კერძო ჩრდილოსათა და მოვიდა მდინარესა მტკარსა, მოჰყვა და მოვიდა მცხეთად, ქალაქსა დიდსა მეფეთა საჯდომელსა. და იყო სამ წელს ეგრეთ. ილოცვიდა ფარულად ადგილსა ერთსა შებურვილსა ბრძამლითა მაყლისაითა. და შექმნა სახ არისა, ნასხლევისა და იქ დაადგა და ილოცვიდა. და ადგილი იგი იყო ზღუდესა გარეგან. ხოლო მან მაყალთა ადგილი არის ზემოსა ეკლესიისა საკურთხევლისა ადგილი.
და მეოთხესა წელსა იწყო თქმად ქრისტე ღმერთი და ჯული: და მე ვპოვე ცთომასა შინა ჩრდილოსა ესე ეყანა. და მეექსესა წელსა არწმუნა ცოლსა მეფისასა ნანას სენსა შინა მისსა და მეშვიდესა წელსა მეფესა არწმუნა სასწაულითა ქრისტესმიერითა. და მწრაფლ აღაშენა ეკლესია ემო სამოთხესა შინა. და ეტი იგი იყო ძელისა, რომელი ვი აღემართა.
და როცა აღაშენეს ეკლესია, წარავლინა მოციქული და წიგნი ნინოსი საბერძნეთა, მეფისა კოსტანტინესა თხოვად მღდელთა. ხოლო იგინი მწრაფლ მიიწინე.
და მოსცა მეფემან იოვანე ეპისკოპოსი და ორნი მღდელნი და ერთი დიაკონი და წიგნი ელენე დედოფლისა და ხატი მაცხოვრისა და ძელი ცხორებისა ნინოსთვი.
და როდესაც მოვიდ, ნათელი მოიღო მირეან მეფემან და დედოფალმან და ყოველმან სახლმან მათმან. ითხოვეს , რათა შექმნან არი. და ძიება ყვეს ხუროთა, და პოვეს ხე ერთი, მდგომარე ბორცსა ზედა კლდისასა, რომელსა ფურცელი მისი არასოდეს დასცვიოდა. და სულჰამო იყო ხე იგი და ენიერი ფრიად, როგორც მადლითა ქრისტე შემოსილი. და ადგილი იგი ბორცვი შეუვალი იყო კლდისაგან. და უთხრეს მეფესა და ეპისკოპოსსა. ხოლო მეფემან წარგზავნა ძე ვისი რევ და მთავარ-დიაკონი, იხილეს ენიერად დგომა ხისა მის. ხოლო ფურცლოდა ჟამთა არისათა. და იტყოდა მთავარდიაკონი იგი მულსა დავითისსა: ესე ხე არის დანერგული თანა წასავალსა კლდისასა ზეგარდამოთა არითა მორწყული და ფურცელნი მისნი არა დასცვივენ უკუნისამდე.
და უბრძანა ხუროთა მოკეთა ხისა მის. და შექმნეს სახე პატიოსნისა არისა, როგოცა ასწავლა მთავარ-დიაკონმან, სამ ამად შექმნეს ხისა მის ტანისაგან სამნი არნი და აღმართნეს მცხეთას, (როგორც სწერია მცირესა მას მოკლედ აღწერილსა მას წიგნსა ქართლისა მოქცევისასა, გრიგოლი დიაკონისა მიერ აღწერილსა. და ერთი არი აღმართა მირიან მეფემან მთასა ზედა მაღნარისასა, რომელსაც ჰქვი თხოთისა, და ერთი-იგი - მახლობელად პატიოსნისა არისა-ვე.
და წარავლინა მირიან მეფემან და ითხოვნა საბერძნეთით ქვისა მთლელნი და კირით ხურონი. და მოსცა მეფემან და წარმოვიდ ერუშეთს. და დადვეს საძირკელი ეკლესიისა. და დაუტევეს ფეთა ფიცარნი მაცხოვრისანი უფლისა ენისა იესუ ქრისტესნი და წამოვიდ მანგლისს და დადვეს საძირკელი ეკლესიისა და დაუტევეს სამსჭალნი და ასე მოვიდ მცხეთად.
და იწყო მეფემან შენებად ქვითა ეკლესიასა გარეუბნისასა. და როცა ცნა მეფემან, რამეთუ დადვეს საძირკელი პირველ ერუშეთს და მანგლისსა და დაუტვეს იქ სასურველნი იგი ფიცარნი და სამსჭალნი, აივსო ურვითა და დააყენა საქმე მოსწრაფებისა, ვიდრე არა ისწავლა მთავარ ისკოპოსისაგან: შენ თანა არის ამას ქალაქსა შინა სამოსელი ქრისტესი ყოლად ზეგარდამო ქსოვილი, რომელიც არის მცელთა მათ გაიყვეს, და ართი იგი ამათ იხედრეს, ჩრდილოსა ამას ქალაქსა შინა დაფარეს, და აწ შვილნი მათნი არიან, ვინ უწყის, თუ ადგილიცა იცოდენ. ხოლო ჟამი მისი მერე არის, როდესაც გამოჩნდეს დიდებით ეყანასა ზედა. ეგრეთვე ხალენი ელიასი აქვე დამარხულ არის.
და აივსო სიხარულითა მეფე და მყის მოხადნა ყოველთა ჰურიათა და ჰკითხა, თუ: ნამდვილვე?და მათ არ უარეს მართალი და არა უარყვეს. და თქეს: აქეთ წავიდ ელიოზ მცხეთელი და ლონგინოზ კანისელი და თალენავ და მისაელ. და ართისა მის თქეს წილით ედრება ამათი, ხოლო ადგილი იგი უარყვეს. მაშინ გამხიარულდა მირიან მეფე, რაჟამს ეუწყა: პირველად მოწევნულ იყო ართი იგი ქრისტესი იერუსალმიდან მცხეთად. მადლობდა ღმერთსა და იტყოდა: კურთხეულ ხარ შენ, უფალო იესუ ქრისტე, ძეო ღმრთისა ცხოველისაო, რამეთუ გინდა ცხორება ენი და სნა ენი ეშმაკისაგან და ადგილისა მისგან ბნელისა, ოდეს-იგი სამოსელი შენი ებრაელთა მათ წარმოეც წმიდა ქალაქ იერუსალმიდან უცხოთა ამათ ნათესავთა ქალაქად, რამეთუ არ-ცმასა შენსა ამას ქალაქსა მეფობდენ მამანი ენნი.
და წარემართა მეფ და ყოველი ქართლი ქრისტეანობასა მოწრაფებითა დიდითა. მაშინ ნეტარმან მან დედაკაცმან ნინო თქ: კურთხეულ არის ღმერთი და მამა უფლისა ენისა იესუ ქრისტსი, რომელმაც მოავლინა სიტყ წმიდა მისი ცათა მაღალთა ვი ძლიერისაგან საყდრისა გარდამოსული ეყანად მდაბლად უეჭელად შობად ორციელად თესლისაგან დავითისა დედაკაცისაგან მარტოდ შობილისა წმიდისაგან და უბიწოსა, რომელიც სათნო-ეყო მას და ამით მიზეზითა ცხოვრება ენი შექმნა და ყოველი ცასა ეშე მყოფი განანათლა და უმეტეს მისა მიმართ მორწმუნენი აცხოვნა, რამეთუ იშვა როგორცა კაცი, პატივ-ეცა როგორცა ღმერთსა, ნათელ-იღო როგორცა მსახურმან ვინმე ჯულისამან წყლისა და მიწისაგან, ხოლო მამით და სულით წმიდით ზეგარდამო იწამა და იდიდა, არს-ეც, დაეფლა და აღდგა, და მათ-ვე სიმაღლეთა მამისა თანა და მომავალ არის დიდებითა, რომელსაც ენის გალობა ამენითა.
და როდესაც ესე თქ, წაიყვანა იაკობ მღდელი, საბერძნეთიდან მოსული, და ერისთავი ერთი, წავიდა და დადგა წობენს. და მოუწოდა მთეულთა, ჭართალელთა და ფხოელთა, და წილკანელთა და უქადაგა სარწმუნოება ქრისტსი. ხოლო მათ იუარეს და ერისთავმან მცირედ წარმართა მახვილი და შიშით მოსცეს კერპნი მათნი დასალეწად. და გადავიდა ერწ და დადგა ჟალეთს, დაბასა ედემს, და ნათელ-სცა ერწ-თიანელთა. და არელთა ესმა ესე და გადაკრშეთ, რომელნი ბოლოს იპოვეს, თრდატ მეფემან მოიყვნა და მონათლა.
და ნინო ავიდა უხე და დადგა კაწარეთს და მონათლა უხელნი და სოჯნი ერითურთ მათით. და გადავიდა კახეთ და დადგა ქცელ-დაბას. და მოიყვანა კახნი მთავარნი და მონათლა.
და დასნეულდა და წარმოემართა მცხეთას. და როცა მოიწია უხეთს, დაბასა, რომელსაც ჰქვი ბოდინი, ვეღარ ეძლო სლვად. და მოვიდ ქალაქ უჯარმიდან რევ, მეფისა, და სალომე, ცოლი მისი, და ასული მისი და ზედა-ადგენ მოურნედ და მიუვლინეს მცხეთიდან მეფემან და ცოლმან მისმან ნანა იოვანე მთავარეისკოპოსი ხილვად და წაყვანებად. ხოლო მან არა ინება, არამედ შეაჰვედრა იაკობ მღდელი: რათა შემდგომად შენსა მან დაიპყრას საყდარი.
და მის წინაშე მისცა წიგნი იგი ელენე დედოფლისა მოწერილი, რომელიც მოეწერა ნინოსა, დედოფლობით და მოციქულად და მახარებელად შეემკო და ძელი ცხორებისა წარმოეცა დედოფლისა ნანასა. და შეწირა ჟამი იოვანემ, აზიარა ნინო ორცსა და სისხლსა ქრისტსსა. და წაიღო ესე საგზლად სულისა.
და შეავედრა სული ვისი ელთა ღმრთისათა ქართლს მოსლვიდან მეთხუთმეტესა წელსა და ქრისტეს ამაღლებითგან ტლჱ (338) წელსა, დასაბამითგან ჭყლჱ (5838) წელსა. მაშინ შეიძრნე ორნი ესე ქალაქნი - მცხეთა და უჯარმა - და ყოველი ქართლი სიკდილისა მისისათვი. და მოვიდ და დამარხეს ძლევით შემოსილი ამი მისი, ადგილსა-ვე ზედა დს (ბოდინს), დაბასა ხეთისასა. და წავიდა მირეან მეფ და ყოველი ერი, რამეთუ იქმოდ ზემოსა ეკლესიასა ქვითა. და დაასრულეს მეოთხესა წელსა. და მოკდა მირეან მეფ და დაეფლა საშუალსა ეტსა სამხრეთსა ჩრდილოეთით კერძო. და მას ეტსა შინა არის ნაწილი ეტისა მის ცხოველისა.
და მეორესა წელსა მოკდა ცოლი მისი ნანა და დაეფლა დასავლეთით კერძო მასვე ეტსა, სადაც მირეან მეფ დამარხულ იყო.
და დაჯდა მეფედ ბაკურ, რევისი. და მოკდა იოვანე ისკოპოსი და დაჯდა იაკობ, მღდელი იგი იქვე მოსული, მთავარეპისკოპოსად. და ოცდამესამესა წელსა აღმართებითგან პატიოსნისა არისა შეუქმნა კუბ რევ და შეიქმნა საფლავი ემოსა ეკლესიასა.
და მოკუდა რევ და დაემარხა ცოლითურთ. და შემდგომად მისა, მეათესა წელსა, ამან ბაკურმა დაიწყო წილკნისა ეკლესიასა და დაასრულა ოცდამეათხუთმეტესა წელსა. და მოკდა და დაეფლა ემოსა ეკლესიასა. და დაჯდა მეფედ ძმა მისი თრდატ. და მთავარეისკოპოსი იყო ნერსე სომეხთა კათალიკოზისა დიაკონი იობ. და მეფემან რუსთვისა რუ გამოიღო და ეკლესიისა საფუძველი დაუდვა. და მის დროსვე ნეკრესს კახეთისასა ეკლესია აღიშენა განსრულებით.
და შემდგომად მისა დადგა ვარაზ-ბაკურ მეფედ. და მისა ზევე სპარსთა მეფისა მარზაპანნი შემოვიდსივნიეთა და იგი იდარს უკუ-ჯდა. და მთავარეისკოპოსი იყო იგივე იობ.
და მაშინ მოვიდა ქრამ ხუარ-ბორზარდ, სპარსთა მეფისა პიტიახში, ტფილისად ქალაქად, ციხედ. და ქართლი მისსა ხარკსა შედგა, და სომხითი და სივნიეთი და ასპურაკანი. და მის დროს აღაშენეს აზნაურთა წმიდა იგი ეკლესია მცხეთას და აჩუქეს დიდსა მას ეკლესიასა სოფლებითა და ქარდაგებითა ქართლს შინა.
და მისა შემდგომად მეფობდა ბაკურ, თრდატისი. და მთავარეისკოპოსი იყო ელია. და ამან აღაშენა ეკლესია ბოლნისს. და იმიერ გავიდა და განაახლა არმაზნი სპარსთა შიშისათვი.
და მისა შემდგომად მეფობდა ფარსმან, დისწული თრდატისი. და მთავარეისკოპოსი იყო ვიმეონ.
და მისა შემდგომად მეფობდა მირდატ. და ესე წაიყვანა პიტიახშმან ვარაშ ბაღდადს და იქ მოკდა.
და მისა შემდგომად მეფობდა არჩილ, და მთავარეისკოპოსი იყო იონა. და მაშინ დაეცა ემო ეკლესია. და იონა მოიცვალა გარეუბნისა ეკლესიასა და ეტი იგი ცხოველი თანა-წამოიღო.
და მისა ზე აზნაურთა სტეფანე-წმიდა აღაშენეს არაგსა ზედა. და მოგნი მოგეთას მოგობდცეცხლისა მსახურებასა ზედა. და მისვე არჩილისზე ოთხნი მთავარეისკოპოსნი გარდაიცვალნე.
   და მერე მეფობდა მირდატ. და მთავარეისკოპოსი იყო გლონოქორ. და ესე მთავარეისკოპოსი ერისთვადცა იყო ბარაზბოდ პიტიახშისაგან ქართლს და ჰერეთს.
და მისა შემდგომად მეფობდა დიდი ვახტანგ გოლგასარი, და მთავარეისკოპოსი იყო იოველ. მაშინ წაიყვანეს ვახტანგ სპარსთა. და შემდგომად რამდენისამე ჟამისა მოიქცა, და მთავარეისკოპოსი იყო მიქაელ. და მან მიამთხვ ფე პირსა მეფისასა ვახტანგს. ხოლო მეფემან წარავლინნა მოციქულნი საბერძნეთს და ითხოვა მეფისაგან და პატრეაქისაგან კათალიკოზი. ხოლო მან მოსცა პეტრე კათალიკოზი. და თანა ჰყავდა მას სამოველ მონაზონი, წმიდა და ღირსი. და აღაშენა ემო ეკლესია ვახტანგ მეფემან და დას პეტრე კათალიკოზი. და ესე იყო ქართლის მოქცევითგან რო (170) წელსა. მეფენი გარდაცვალებულ იყვნე ათნი, და მთავარეისკოპოსნი ცამეტნი. ხოლო პირველი კათალიკოზი იყო პეტრე.
და ამისა შემდგომად მეფობდა დაჩი უჟარმელი, და კათალიკოზი იყო სამოველ და მისაზე ტფილისს კაცნი დასხდებოდ, და მარიამ-წმიდა ეკლესია აღაშენეს. და კათალიკოზი იყო პეტრე.
და ამისა შემდგომად მეფობდა ბაკურ, დაჩისი, და კათალიკოზი იყო სამოველ.
და მისა შემდგომად მეფობდა ფარსმან, და კათალიკოზი იყო თავფაჩაგ. და მისა ზევე ჩიმაგა ~. და მისა ზევე სპარსთა მეფობა მცხეთად მოვიდა და შეაშფოთა ქართლი და ქალაქნი და წავიდა.
და მისა შემდგომად მეფობდა ფარსმან სხ, და კათალიკოზი იყო დასაბია, მკვიდრი მცხეთელი. და აქედან ორთა სახლთა აიღეს კათალიკოზობა მცხეთელთა მკვიდრთა. და მისვე მეფისა ზე კათალიკოზი იყო ევლალე.
მაშინ მოვიდა ნეტარი იოვანე ზედაზადენელი შუამდინარიდან ასურეთისადან იგი და თორმეტნი მოწაფენი მის თანა მოვიდ.
და მისა შემდგომად მეფობდა ბაკურ, და კათალიკოზი იყო მაკარი.
და მისა შემდგომად კათალიკოზი იყო სამოველ, და მერე - სიმონ-პეტრე. და მის ბაკურის ზევე დაესრულა მეფობა ქართლისა. მაშინ მცხეთა ათხელდებოდა და ტფილისი ეშენებოდა, არმაზნი შემცირდებოდ და კალა განდიდებოდა.
სპარსნი უფლებდ ქართლს და სომხითს და სივნიეთს და ასპურაკანს; და კათალიკოზი იყო სამოველ და ნელად-რე შეკრბა ქართლი. და განაჩინეს ერისთავად გუარამ და მერე - კურაპალატადცა. ამან დადვა საფუძველი პატიოსნისა არისა და ამას ზევე იყო კათალიკოზი სამოელ-ვე სხ. და ტფილისისა მკვიდრთა დიდსა ეკლესიასა დაიწყეს: ნახევარსა იქმოდა ყოველი ერი და ნახევარსა ერისთავნი; და კათალიკოზი იყო ბართლომე.
და მისა შემდგომად ერისთვობდა სტეფანოზ, მისი, ძმა დემეტრესი, და იქმოდა ეკლესიასა არისასა. მაშინ ჩამოვლო ჰერაკლე მეფემან ბერძენთამან. და მო ციხის-თავმან კალათ ტფილისისათ მეფესა ჰერაკლეს ვაც-ბოტობით.
ხოლო მან ფე დააპყრა და დანიელის წიგნი მოიტანა და მოიძია სიტყ ესე: მოვიდეს ვაცი იგი მზის დასავალისა და შემუსრეს რქანი ვერძისა მის მზის აღმოსავალისანი. და მეფემან უთხრა: უკუეთუ ჩემთვი ესე იყოს სიტყ, მე მიგაგო მისაგებელი შენი. და დაუტევა ჯიბღო ერისთავი ბრძოლად. და ვი წავიდა სპარსეთს ბრძოლად ხუასრო მეფისა. ხოლო ამან ჯიბღო მცირეთა დღეთა შემდგომად კალა გამოიღო და ციხისთავი იგი შეიპყრა და პირი დრაჰკნითა აუვსო. და მერე მრთელსა ტყავი გაჰადა და მეფესა უკუანა მისწია გარდბანს ვარაზ გრიგოლისსა შინა.
წავიდა ჰერაკლე და შემუსრა სპარსეთი და შეიპყრა ხუასრო მეფ და მოღებად სცა ძელი ცხორებისა. და იწყო ბრძანებით ნებად იერუსალმსა და მოდისტოს დას პატრეაქად. და წამოვიდა აქათვე მეშვიდესა წელსა. და ვიდრე მოსლვადმდე მისა ტფილისს სიონი განეშორა მკვიდრთა, ხოლო არისა ეკლესიასა აკლდაღა. ამან ჰერაკლე ტფილისს და მცხეთას და უჟარმას განავლინა ქადაგნი, რათა ყოველნი ქრისტეანენი ქალაქთა შინა ეკლესიათა შინა შემოკრბენ და ყოველნი მოგნი და ცეცხლისა მსახურნი ან მოინათლნენ ან მოისრნენ. ხოლო მათ ნათლის-ღება არა ინებეს, ზაკვით თანა-რინე ქრისტეანეთა, ვიდრემდე ყოველთა ზედა წარმართა მახვილი და ეკლესიათა შინა მდინარენი სისხლისანი დიოდენ. ხოლო ჰერაკლემ გაწმიდა ჯული ქრისტესი და წავიდა. და ერისთავობდა იგივე დიდი სტეფანოზ, და კათალიკოზი იყო ბართლომე მეორედ.
და შემდგომად ერისთავობდა ადარნესე, და მისა ზე სამნი კათალიკოზნი იცვალნე: იოვანე, ბაბილა, თაბორ.
და მისა შემდგომად ერისთავობდა სტეფანოზ, მისი და ამან დაასრულა არისა ეკლესია და დადვა კრება არს არობასა ერთი . და ტფილისს დაჯდა სტეფანოზ, და კათალიკოზი იყო სამოველ. და მისა ზევე - ევნონ.
და ამბავი მოვიდა, სპარსეთი აგარეანთა დაიპყრესო და ამისთვი ბერძენთა ეყანა ჯორსა აჰკიდეს და წაიღეს საბერძნეთს.
და მისა შემდგომად ერისთავობდა გუარამ კურაპალატი ~, და გუარამ ყრმა ~, და მერე არშუშა კურაპალატი ~, და ვარაზ-ბაკურ აპა პატრიკიოზი, რომელმაც გარნელნი მოაქცია ~, და მერე ნერსე ~, და ძენი მისნი: ფილიპე ია~, სტეფანოზ იბ~, ადარნესე იგ~, გუარამ იდ~, და ბაკურეანი ბალდადისი იე~; და ძენი ადარნესესნი: სტეფანოზ ივ~, და აშოტ კურაპალატი იზ~, და გუარამ იჱ~. დიდნი ერისთავნი ესენ იყვნენ.
ხოლო კათალიკოზნი, რომელნიც ევნონისიდან მომართ იყვნენ: თავფაჩაგ ~, ევლალე ~, იოველ ~, სამოველ ~, გეორგი ~, ვირიონ ~, იზიდბოზიდ ~, თეოდორე ~, პეტრე ~. ესე. ცხრანი ცოლიანნი იყვნე.
მერე: მამა ~, იოვანე ~, გრიგოლ ~, კლემენტოს ~, სარმეან ~, თალელე ~, სამოველ ~, ვირილე ~, გრიგოლ ~, სამოველ ~, გეორგი ია~, გაბრიელ იბ~, ილარიონ იგ~, არსენი იდ~, ევსუქი იე~, ბასილი ივ~, მიქაელ იზ~, დავით იჱ~, არსენი ით~.

Комментариев нет:

Отправить комментарий