пятница, 15 сентября 2017 г.

„ლაშა გიორგის დროინდელი მემატიანე“ (საქართველო 1125-1223)

ცხოვრება დემეტრე მეფისა
სრულ ჰყო რა დავითმა ვლ მეფობრივი ქორონიკონსა სამას ორმოცდახუთსა (1125), და მივიდა დაუსრულებელსა სუფევასა საუკუნოდ, სიცოცხლესავე შინა მისსა დას მეფედ ძე მისი დემეტრე, და დაადგა ვირგვინი ვი მისითა ელითა.
   დაიპყრა სამეფო ტახტი და საჯდომი მკლავითა ლომებრივითა მისათხრობელად ბრძენთა ქების-მოყარეთათვი. იტყვი სოლომონ მეფე: „ჟამნი არიან მშვიდობისანი, სარწმუნოება მეფეთა“. პირველად მოშიში იყო ღმრთისა, ვიანი და გამარჯებული, სიმაღლესა და სიმდიდრესა შინა მდაბალი, და გლახაკთა მოწყალე, ობოლთა და რივთა განმკითხველი, საყდართა და ეკლესიათა, მღდელთა და მონაზონთა კეთილის-მყოფელი, შემწირველი სოფელთა და აგარაკთა დიდებულთა სამეფოსა მათისათა და კარსა ზედა მყოფთა ტკბილად მოუბარი, უხვი და მბოძებელი, გაავრცელა და აღაშენა სამეფო მისი.
   როდესაც დიდმა დავითმა ტფილისი აიღო, ჰერეთი და კახეთი შემოიერთა, ციხეთა და ქალაქთაგან კიდე კაცი არსადა იყო. ჰერეთი, სომხითი, ტაშირი, ჯავახეთი, ენა-არტანი და ზენა-არტანი ამათსა მეფობასა შინა აშენდა და ტაოს ნაპირნიცა.
როდესაც ჯერ არ იყო მეფე, დიდმა დავით შარვანს გაგზავნა შვილი დემეტრე და ქმნნა ომნი და ბრძოლანი, რომ ყოველნი მხედველნი მისნი განაკვირვა, და აიღო ციხე ქალაძორი, და აივსო ალაფითა და ტყვითა ურიცხვითა, გააქცია სუქმანეთნი (როდესაც სუქმანეთნი გააქცია დემეტრექორონიკონი იყო სამას ორმოცდაათი =1130), თავი ყოვლისა სპარსეთისა, დაოცა და ამოწყვიდა, და აავსო საჭურჭლენი და ლაშქარნი მისნი.
ერთგულთა შემწყნარებელი იყო და შეცოდებულთა სამართლიანად მწრთელი, ვინადან არა სწორ არის ცოდვა მღდელისა და ედრისა, არცა ერისა და მღდელთ-მთავრისარომელმაც იცოდეს ნება უფლისა ვისისა და არა ჰყოს, იგემოს ფრიად“. ყოვლითურთ ემსგავსა ძირსა კეთილსა დავითიანსა, ხესა ღმრთივ-დანერგულსა და ცხებულიანსა. განვლო ცხოვრება, და მიიწია სრულ-ქმნილი სიბერესა. შეიმოსა ჩო და იკურთხა სქემითა. დაჰყო წელიწადი ერთი და მოკდა.
და დასეს მეფედ ძე მისი დავით. იმეფა ექსი და მოკდა.
შემდგომად მისსა დაჯდა ძე მისივე გიორგი ქორონიკონსა სამას სამოცდათხუთმეტსა (1155 წ.).
ამასვე წელსა დემეტრე მეფე მოკდა, და და დემეტრესი თამარ, თიღვისა აღმაშენებელი, იგიცა შემონაზონებული გარდაიცვალა. და და მისი კატა დედოფალი საბერძნეთს გათხოვილი იყო.
ამის დავითის შვილი და გიორგის ძმისწული დემეტრე დარჩა, და  როდესაც ორბელნი განუდგნენ გიორგი მეფესა, იგი წაიყვანეს და ლორეს შევიდ. იქიდან გამოიყვანა ორბელნი მეფემან, და შეიპყრა და დაოცა. და დემეტრე კლდეკარის ციხეში ჩასეს, ალნი დაწეს, მოკდა და მცხეთას დამარხეს.
დემეტრე მეფე ბელტის ციხეს მიიცვალა და გელათს წაიყვანეს მისგანვე კურთხეულსა ახალსა მონასტერსა. ქორონიკონი იყო სამას სამოცდათოთხმეტი (1154).
    დემეტრემ აბულეთის ძესა ივანეს თავი მოჰკეთა ჩხერეს მერეს მეოცესა წელიწადსა მეფობისა მისისასა, და მეტეხთა დადვა ფიცის არ გატეხისათვი.
ცხოვრება გიორგი მეფისა
დაჯდა მეფედ გიორგი, უმაღლესი ყოველთა მეფეთასა, მძლე და მორჭმული მტერთა და შეცოდებულთათვი, კეთილის-მსახური ღმრთისა. საყდართა, ეპისკოპოსთა მეუდაბნოვეთა, მღდელთათვი კეთილის-მყოფელი იყო და უკადრი შეცოდებისა დიდთა და ცოტათაგან, გლახაკთა და რივთათვი მოწყალე იყო და ერთგულთათვი უხვი და მბოძებელი იყოსპარსეთისა სულტანნი, შორს მყოფნი და ახლოს მყოფნი, მეძღნედ და მოხარკედ მისდა იყვნე, და ყოველნი სანაპირონი სამეფოსა მისისანი უშიშად ჰქონდა.
აიღო ანისი, ადრიდან წანაღები თურქთა, ქორონიკონსა სამას ოთხმოცსა (1160). შეიპყრა სალდუხი, ამოწყვიტა ყოველი ძალი მისი, მოაცემინა ძღენი და საჭურჭლენი, რომელიც არა აითალვოდა. და აივსო სამეფო და ლაშქარი მისი, უშიშად ჰქონდა. განძას სულტანი და ხლათის სულტანი და შამისა, ჯაზირისა და არდოხისძე სალდუხი გააქცია და დაოცა. და მოვიდა ილდიღუზი დიდითა ლაშქრითა სპარსეთისათა, დაარბია შავშეთი, კლარჯეთი. და გავალისჯარს ესე დაოცეს, რომ მოამბე ერთიცა ვერ წავიდა.
როდესაც ორბელნი გადგნენ, ქრონიკონი იყო სამას ოთხმოცდაჩვიდმეტი (1177)და აფხაზეთი, სვანეთი და ყოველი სამოქალაქო ნდა დაწყნარებით. და ოვსთა და ყივჩაყთა რამდენი ათას კაცს უბრძანებდა, მოვიდოდნენ, ეგრეთვე შარვანის სახლი.
და მოსცა ღმერთმან შვილი ვირგვინის ცოლსა თანა ბურდუხანს, მსგავსად აღთქმით შობილისა, როგორც ანნას სამოელი, რომლისა მიერ გამობრწყინდა სიმართლე და მრავალი მშვიდობა დღეთა მისთა. და იმეფა ოცდარვა წელი და მიიცვალა სტაგირს კახეთისასა, ესა მარტსა ოცდაშვიდსა, სამშაბათსა ვნებისასა. და დამარხეს მცხეთას ჟამის სიძნელისაგან, და მასვე წელსა გელათს წაიყვანეს.
ცხოვრება დიდისა მეფეთ-მეფისა თამარისი
იქმნა ყოველთა მეფეთა შორის უდიდესი, ვიანი და ბედნიერი, ღმრთის-მოშიში, ტკბილი, სახიერი (და თავი ყოველთა კეთილთა ღმრთის-მოშიშება არის და სიმდაბლე), ეკლესიათა და მონაზონთა მოყარე, გლახაკთა და მომჩივართა განმკითხველისაბერძნეთისა მთაწმიდისა, იერუსალემისა და შავმთისა საყდარნი და ეკლესიანი რომელნიმე დარღეულნი ააშენა, რომელნიმე მათითა საფასოთა დაისნა ხარკისაგან უცხოთესლთასა.
   და ვი ელთაგან მისთა სთულისა სამსხერპლოდ ღმრთისა და სიწმიდისა სამსახურად აკერვინებდა, და ეგრე დასდებდენ ეკლესიათა იქი და აქა აღმოსავლეთისათაცა შინა.
ლოცვისა მოყარე იყო დაუცადებელი: ვითარ მოწესემან უწინარეს ძილისა ლოცვა და ფსალმუნება გადაიადა.
ვაზირთა მისთა და ლაშქართა განურისხებელი, ღირსთათვი მშობლურთა წყალობათა მიმფენელი და ეგზომ, რომ მისსა სამეფოსა შინა ერთიცა მსახური არ დასჯილა გარდა გუზან ტაოსკარელისა: მას ალნი დაწეს. გაღმა გასული სპარსეთს ზაქარია ასპანის ძემან შეიპყრა და დარბაზს მოგარეს.
და რომ მისა მეფობასა შინა სულტანნი გააქციეს, ქალაქნი და ციხენი აიღეს, ესე არის: ათაბაგი განძისა გააქციეს, ქორონიკონი იყო ოთხას რვა (1188). აივსო ტყვითა და ალაფითა სამეფო მათი. არგრძელმა ზაქარია მანდატურთ-უხუცესმა და სპასალარმა, მისმა ძმამან ივანე ათაბაგმა აიღეს დვინი მეცხრესა წელსა მეფობისა მისისასა, ქორონიკონი იყო ოთხას ცამეტი (1193).
მათვე აიღეს გელაქუნი, ბიჯნისი, ამბერდი და ბარგუშატი ზემოთ ანისდან და ვიდრე ხუაფრიდისა იდამდე. არავის სმენია, არცა ყოფილა სხ ელმწიფისა ყმა, როგორც ესენი, ერთგულად მსახურებითა ვიანნი და გამარჯებულნი.
მოვიდა რუქნადინი, და თანა ჰყ ლაშქარი დიმუშკიდან და ჰალაბიდან ამოღმა წაღებად ამის სამეფოსა. მიეგებნენ ბასიანის ეყანასა, გაიქციეს, ოცეს და ამოწყვიდეს. მოასხეს სულტანნი და ამირანი ტყედ ერზინკიელი, შამელი და ბივრიტელი, საჭურჭლისა ზანდუკთა ოქროთა და მარგალიტითა სავსეთა, და დროშათა სასულტანოთა მრავალთა კარავთა, ვერცხლის ჭურჭელთა და ოქროსათა სადაც იყო სიმრავლე. აქლემითა, ჯორითა და ცხენითა აავსეს მინდორნი და ველნი. ქორონიკონი იყო ოთხას ოცდახუთი (1205).
ამისსა შემდგომად აიღეს კარი, და ციხენი კარნიფორისა, და ვანანდისნი, და რასის პირის ციხენი; და წინა ამისსა ხახული, ოშკი და ბანა აეღოთ.
ამათ ესოდენთა ღმრთისა წყალობათა უფროსიცა ღმრთის-მოშიშება მოემატებოდა. საყდართა და მონასტერთა დალეწასა ვერვინ იკადრებდა. ქარავანსა ვერვინ არცვიდა ამერი და იმერი. ელი სამეფო მათი აფხაზეთისა დაწყნარებით ჰქონდა, რომ ერთიცა ქათამი არსად მოიკლვოდა: მპარავი, ავის-მოქმედი აღარ იყო. თუ ნაპარევს ვინმე პოვიდა, კარსა ზედა მიიტანდა და დროშათა ეშე დადვებდა. ოვსმან, მთიულმან, და ყივჩაყმან, და სვანმან ვერ იკადრიან პარვა. და იყო მდიდრად ესე სამეფო, რომ აზნაურის ყმანი მათთა პატრონთა სწორად იმოსებოდნ.
თამარის ქმარი დავით იყო ოვსთ მეფე, ტომი ბაგრატიონთა, ჭაბუკი და ლომი და მისათხრობელი, ამათ ყოველთა გამარჯებათა და ნაქმართა თანა-დამხდარი და ვი-მქონელი, შემმართებელი, მოლაშქრე მკვირცხლიდალეწეს სპარსეთისა ქალაქნი, და მარანდი ამოწყვიდეს და ერანის ეყანა. ესოდენად სიშორესა შინა მივიდენ, რომ არცა თუ სახელი ქართველობისა ისმოდა.
ორნი შვილნი მიეცეს: გიორგი და რუსუდან. ამის გიორგის შობასა ზედა გაილაშქრა და აიღო კარი: ესე ჩნდა ბედნიერობა ამისი და თამარ მეფისა.
და ასული მამის მისისა გიორგისი, რუსუდან დედოფალი, იყო ტკბილი და მოწყალე, ნუგეშინის-მცემელი და შემხეწელი გაჭირვებულთა, და მზრდელი ვილთა და ობოლთა, რომ ღირსნი მათგან ზრდისანი ნაშობთა მათთა წინაშე მიუსხმიდნენ. ხელთა მისთაგან ნაქმარი საყდართა და ეკლესიათა იგზავნებოდა.
მოახლენი მათნი სულტანნი მოხარკედ დასხა და სამეფო განუხეთქელად დაიცვა, ყოველნივე შეიტკბა და მშვიდობა ჰყო ყოველთათვი. მეფობასა შინა დაყო ოცდასამი წელიწადი და ავიდა წინაშე ღმრთისა, სადაც იგი მკვიდრობენ წინასწარმეტყელნი და მამათ-მთავარნი და მეფენი, ესა იანვარსა თორმეტსა, დღესა ოთხშაბათსა, აგარათა სომხითისათა, ქორონიკონსა ოთხას ოცდაშვიდსა (1207). დამარხეს ახალსა მონასტერსა გელათს.
ვაი იყო ჟამისა მისთვი რამდენ ულხინებელი: გლოვა, ტყეპა და თმათა ფხვრა იქმნებოდა, ლმობიერებანი, სიტკბოებანი, ღირსთათვი მშობლურნი ზრდანი და ბოძებანი. სამარ იყო გულისხმის-ყოფა მეცნიერთაგან, მოთქმა ნუგეშინის-მცემელთაგან.
   იგლოვა ყოველმან ამან სამეფომან ჟამსა ჯეროვანსა. დასეს გიორგი ძე მისი მეფედ მასვე წელიწადსა, რომლისა წელნიცა მრავალ-ჟამეულ არიან და ცხოვრება მათი კეთილად წარმართებულ აქა ცვალებადსა თანა, მერესაცა დაუსრულებელსა.
ცხოვრება გიორგი მეფისა, თამარის ძისა
როდესაც დაიბადა, ქორონიკონი იყო ოთხას ცამეტი (1193). „მრავალ არიან ჭირნი მართალთანი - იტყვი წინასწარმეტყელი, - და ყოვლისავე ბოროტისაგან სნეს მოშიშნი მისნი“. და ლა მოციქული: „სიბრძნე სიმდიდრისა და სიბრძნისა ღმრთისა, რადგან გამოუკლეველ არიან გზანი მისნი, ვინ ცნა გონება უფლისა, ანუ ვინ თანა-მზრახველ ეყო მას?“.
შემდგომად გარდაცვალებისა თამარ მეფეთ-მეფისა, წარიწირა სასოება ყოველმან ამან სამეფომან, თუმცა ღმერთმა, ვიანმან მრისხანებისათვი და მოსწრაფემან მოწყალებისათვი, მოსცა მშობელისავე მსგავსი მისგანვე შობისა - ლაშა.
თორმეტისა წლისა იყო, როდესაც მეფედ დაჯდა ნერგი კეთილ-მოზარდი და ავილი ყოველთა ფერთაგან შემკობილი, ლომი ძალითა და უმანკო გონებითა, მოყარული ყოველთა კაცთა, დიდთა და მცირეთა, მთავართა მათითა პატივითა, მონაზონთა და მღდელთა მათითა პატივითა, მშვიდი და განურისხებელი ბუნებითა, ვიდთა სამეფოთა მეფე მონისაცა ერთისა მათრაისა არა მკრველი, მშვილდოსანი და ცხენოსანი გულოვანი და შემმართებელი, რომელიც მისითა მკლავითა ომნი დასხა და გარდაიადა სიმცროსავე შინა სწორნი დავით პაპის-პაპისა მისისანი; ბედნიერი ლაშქრობითა, ბედნიერი ეყანისა ნაყოფთა მოსლვისათვის, გაჭირვებულთა განმკითხველი, ბჭე და მოსამართლე, დამხედვარი მეტად ჟამისა და ასაკისა მისისა.
და იყო სამეფო მისი დიდსა დაწყნარებასა შინა, და იყვნენ გამგედ და განმზრახად ყოველთა საქმეთა მისთა მისისავე მშობლისობიდან არგრძელი ზაქარია, მანდატურთ-უხუცესი და ამირ-სპასალარი, და ივანე ათაბაგი. პირველსა მშობელმან მათმან დიდმან თამარ მეფეთ-მეფემან გაალაშქრებინა მისსა ბედსა ზედა და აიღო კარი. შემდგომად გაილაშქრა, წავიდა და შევიდა დიდსა სპარსეთს, გატეხა არდაველი, დალეწა ციხე-ქალაქნი და აავსო სამეფო ალაფითა.
ამისსა შემდგომად მოწ და მოარბია ხლათისა ეყანა, შემოეხეწა ხლათელი და ძლევა-შემოსილმან მას ზედა მისცა ზავისა სიმტკიცენი მათგან შეუცოდებელობასა შინა წყობისნი. და სხ შემოიხეწა კარნუ-ქალაქელი მოყრად და ერთგულად სახლისა მისისა, ჩადგა ბასიანს და იქ ითამაშეს და დაისენეს ერთგან. აიღო კეჩროლი შალვა თორელმან მისითა მლითა და ომითა მისათხრობელითა, რომ არა ყოფილა კაცთა შორის მისებრი ჭაბუკი და მეომარი.
მეფემან აიღო ოროტი და ყოველნი ციხენი და მიმდგომნი მისნი ვიდრე ნახჭევანამდე და განძას კართამდე, აიღო შამქორი.
და შემოვიდენ უცხო-თესლნი ვინმე ლაშქარი სომხითს და ჰერეთს, ევნო რამე მცირედი მათგანცა. შექცეულთა მიეწია ბალის წყალთა ზედა და პირველი წყლულება მათგან იქმნა. შემდგომ მოხედვითა ღმრთისათა და ლმობიერ-ქცევითა მეფისა გიორგისითა გააქციეს და ამოწყვიდეს გაქცეულნი. მეორესა წელიწადსა ლავ მოვიდნენ და დადგენ ბარდავის ჭალასა. შეიყარა სამეფო მისი და შემოიერთა კარნუ-ქალაქისა ლაშქარი, დადგა ლომთა-გორსა და აგარათა შუა და ვიდრე ზედა-მისლვადმდე გაექცნენ და გადაიხეწნენ, განვლეს დარუბანდისა გზა.
და ვიტყოდეთ ქებასა მისსა წინაშე ყოველთა კაცთა, არა ვტყუოდეთ, არცა რცხენოდეს. როგორც იტყვი დავით მამა ღმრთისა: „იქმნეს მშვილდ რვალისა მკლავნი მისნი და ექმნა შემწედ მაცხოვარება მისი“.
ესეთ წარმატებასა და ბედნიერობასა შინა მათსა და მისი რუსუდან ითხოვეს ხლათსა დასასმელად დიდმა სულტანმა მელიქმა, რომელსაც ეგვიპტიდან ვიდრე ხლათამდე სპარსეთი ჰქონდა, და დაშალა მოწყალებამან ღმრთისამან და არა ჰყო ესე.
შემდგომად ამისსა დიდითა შემოხეწითა სთხოვა შარვან-შაჰმან. უქადეს და უბრძანეს მიცემისა პირი. გაგზავნა შარვანს ქართლისა ერისთავი და ვი გიორგი მეფე ბაგავანს მივიდა გაკაზმად და მიცემად დისა მისისა და ათი დღე დაჰყო, დრო იყო წასლვისა მისისა. ხოლო მოგაგო ღმერთმან სასჯელად ცოდვათა ენთა: მოკდა გიორგი მეფე ბაგავანს იანვარსა რამეტსა, დღესა ოთხშაბათსა. ქორონიკონი იყო ოთხას ორმოცდაორი (1122).
და იქმნა საშინელნი ტკივილნი, ცრემლთა წილ გულით სისხლის დენანი, წარწირვანი დარჩენისა და სიცოცხლისანი თანა-აღზრდილთა და მომსენებელთა კეთილთა და სიამოვნეთა მისთანი, ტკივილნი და ნაცრისა თავსა სხმანი ვაზირთა და დიდეულთა და ყოვლისა სამეფოსაგან და ვი მისისა გამზრდელისა ივანე ათაბაგისაგან.
ღმერთმან, რომელიც მდიდარი არის მოწყალებითა და მიუწდომელი ძლიერებითა, მოხედა და არა გაწირა ესე სამეფო, რისხვასა შინა წყალობით მოისენა: ესე ღმრთისა ნებითა დარჩენილი ამასვე სამეფოსა შინა რუსუდან დასეს მეფედ მასვე წელიწადსა.
უკეთუმცა ღმერთსა წარწყმედისაგან არა დავეცვენით, აღარ საგონებელ იყო სიცოცხლესა ტკივილისაგან ძმისა მისისა.
წაიყვანეს მაშინვე გელათს, დამარხეს საფლავსა მამისა მისისასა. და არა დარჩა ცოლსა თანა ვირგვინისა შვილი.
ხოლო ღმერთმან ყოვლისა სახიერებისამან, რომელი არა გასწირავს მოშიშთა მისთა, დაიცავ სამეფო ესე და მეფე ენი ღმრთივ-ვირგვინოსანი რუსუდან, და ყავნ ნაყოფი მისი ენდა სალხინებელად თესლითი-თესლადმდე, და მიეცი სიმრავლე წელიწადთა, შემდგომად უწინარესი და სასუფეველი ცათა.



Комментариев нет:

Отправить комментарий