უცნობი სამეფო – ასე შეიძლება ვუწოდოთ სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთში არსებულ იმ პოლიტიკურ ერთეულს, რომელმაც არც თუ უმნიშვნელო როლი ითამაშა რომის კავკასიურ პოლიტიკაში ახ. წ. პირველ საუკუნეებში. მაკრონ-ჰენიოხთა, იგივე მახელონიის, სამეფოს ისტორიული თავგადასავლის გასააზრებლად, წერილობითი და ნივთიერი წყაროების დუმილისა თუ მეტად მწირი ინფორმატიულობის პირობებში, განსაკუთრებულ მნიშვნელობას იძენს ისტორიული გეოგრაფია. წინამდებარე წერილიც ისტორიული გეოგრაფიის საფუძველზე პოლიტიკური ისტორიის ერთი, შედარებით ნაკლებად ცნობილი, ეპიზოდის რეკონსტრუირების ცდას წარმოადგენს.
მსჯელობას ჩვენთვის საინტერესო საკითხზე კლავდიოს პტოლემაიოსის ცნობათა ანალიზით დავიწყებთ. თავისი თხზულების ერთ ადგილას ბერძენი გეოგრაფოსი აფსაროსს, მდ. აფსაროსის შესართავსა და სათავეს, მის შენაკადებს – გლაუკოსსა და ლიკოსს, აგრეთვე ლიკოსის სათავეს კაპადოკიის პონტოში უჩვენებს (V.6.6 – [1]). აფსაროსი, საერთო იდენტიფიკაციით, მდინარე ჭოროხია; მისი შემდინარე გლაუკოსი და ლიკოსი ოლთის-თორთომის-წყალი უნდა იყოს [1. 51; შდრ. 2. 164, იქვე, შენ. 1];[1] ყოველ შემთხვევაში, ოლთისის-წყლის ლიკოსის სახელით მოხსენიება უკვე ელინისტური ხანიდან დასტურდება (Aპპ. ღჰოდ., IV.131-134 – [4]); შტრაბო, XI.14.7 – [5]); [6. 7; შდრ. 7. VI. 263; იქვე, შენ., 67].[2] მაშასადამე, წყაროს მიხედვით, II ს-ის II ნახევრისათვის მდ. ჭოროხის თითქმის მთელი აუზი კაპადოკიის პონტოში ყოფილა მოქცეული. თვალსაზრისი აფსაროს-ჭოროხის შესახებ რომ, ფაქტიურად, სწორი უნდა იყოს, ამაში კლავდიოს პტოლემაიოსის სხვა ჩვენებაც გვარწმუნებს: `კაპადოკია – ვკითხულობთ `გეოგრაფიულ სახელმძღვანელოში~ – ისაზღვრება ... აღმოსავლეთიდან დიდი არმენიით ევფრატის გასწვრივ ადგილამდე, სადაც [ევფრატი] ყველაზე ჩრდილოეთით უხვევს აღმოსავლეთისაკენ, ეს ადგილი მდებარეობს 71°-42°30´ ქვეშ. აქედან მოსხური მთების ხაზზე წერტილამდე, რომელიც მდებარეობს 73°-44°45´ ქვეშ~ (V.6.1). დიდი არმენიის აღწერისას ბერძენი ავტორი კიდევ ერთხელ იმეორებს, რომ ევფრატი და მოსხური მთები სომხურ სახელმწიფოს კაპადოკიისგან//კაპადოკიის პონტოსაგან მიჯნავდა (V.12.2,5). მოსხური მთების ევფრატის სათავეებთან დაკავშირება მეტად ნიშანდობლივია; ამგვარი გეოგრაფიული წარმოდგენები რეალობისგან არც თუ შორს უნდა იდგეს, რადგან სხვა ავტორებიც `მოსხური მთების~ სახელით, მეტწილად, იმ წყალგამყოფ ქედებს მოიხსენიებენ, რომლებიც მდ. ჭოროხის აუზს ევფრატ-არაქსის აუზისგან გამოჰყოფს [8. I. 56-60; 9. 44-50; 10. 308-315; შდრ. 7. II. 254; 1. 50].[3] გამოდის, რომ საზღვარი დიდ არმენიასა და კაპადოკიას შორის გასდევდა ჯერ ევფრატს, სათავეებამდე, ხოლო შემდეგ – ევფრატ-თორთომის-წყლის წყალგამყოფ ქედს.
კლავდიოს პტოლემაიოსის კონცეფცია ჭოროხის ხეობის თემთა კაპადოკიის პონტოსადმი კუთვნილების შესახებ [შდრ. 12. რუკა ## 56, 57; 1. 62-63] თანმიმდევრულიცაა[4] და არსებითი სიახლის შემცველიც: მისი წინამორბედნიც თუ მომდევნო ხანის ავტორებიც ჭოროხის აუზს ან იბერიის ან დიდი არმენიის საზღვრებში უჩვენებენ [იხ. 14. 46-84].
სამეცნიერო ლიტერატურაში აღნიშნულია, რომ `გეოგრაფიულ სახელმძღვანელოს~, სხვადასხვა დროის წყაროების მონაცემთა უკრიტიკოდ და განურჩევლად გამოყენების გამო, ახასიათებს ისტორიულ-გეოგრაფიული უზუსტობები და ანაქრონიზმები [იხ. 15. თავები VIII-X). შეცდომები სამხრეთ კავკასიის ქვეყნების აღწერაშიც შეინიშნება [1. 40, 61; 2. 159, 166-167; 16. 450-451, შენ. 53]; ამის ერთ-ერთ მაგალითად მოჰყავთ კლავდიოს პტოლემაიოსის წარმოდგენები კაპადოკიის პონტოს საზღვრების შესახებ.
პროვინცია `კაპადოკიის პონტო~ ტრაიანეს აღმოსავლური პოლიტიკის ნაყოფია [1. 55]. ცენტრალური და აღმოსავლეთი ანატოლიის პროვინციალიზაციის პროცესი იმპერიის სტრატეგიულ ამოცანებს ექვემდებარებოდა [17. II. 151-163]. რომი-პართიის დაპირისპირების ფონზე განსაკუთრებულ მნიშვნელობას იძენს კაპადოკია და პონტო – ლეგიონების მომარაგების უმოკლესი საკომუნიკაციო დერეფანი და მოწინააღმდეგეზე ჩრდილოეთიდან შეტევის საუცხოო პლაცდარმი; გარდა ამისა, შავი ზღვიდან ევფრატისაკენ გამავალი სამხედრო ხაზი კავკასიიდან მომდინარე საფრთხის განეიტრალებისა თუ კავკასიის საქმეებში ჩარევის ეფექტურ საშუალებად მოიაზრებოდა [17. I. 118-142].
სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთის ქალაქების სტრატეგიული მნიშვნელობა თვალნათლივ გამოიკვეთა ახ.წ. I ს-ის 50-იან წლებში, როდესაც პართია-სომხეთის წინააღმდეგ ომში ჩაფლული რომის არმია უმთავრესად `პონტოს ზღვით და ტრაპეზუნტიდან~ მარაგდებოდა (თაც., Aნნ., XIII.39 – [18]). მეორე საუკუნის დასაწყისში, შესაძლოა, ამაზე უწინარესაც, რომაელები ტრაპეზუნტის აღმოსავლეთით, თანამედროვე არაკლი ბურუნუს ადგილას [3. 323; 19. 283; შდრ. 7. VI. 252; 1. 50] აფუძნებენ კიდევ ერთ მნიშვნელოვან ციხე-სიმაგრეს – ჰისოსს (Aრრ., PPE, $3 – [20]); ამავე პერიოდისათვის რომი განსაკუთრებით აძლიერებს აფსაროსის გარნიზონსაც (Aრრ., PPE, $6); [21. 376-377; 25. 228-229]. რომის იმპერიის მზარდი სამხედრო-პოლიტიკური ინტერესები სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთში კიდევ უფრო აშკარა ხდება II ს-ის შუახანებისათვის: არსდება ახალი რომაულ-`ბარბაროსული~ დასახლებები – ოფიუსი, კორდილე, მორთულა, ქსილინე; მნიშვნელოვან ნავსადგურად გადაიქცა რიზე; კვლავ გამოცოცხლდა (?) ათენის ციხე (ჩლაუდ. Pტოლ., V.6.6). პრაქტიკულად, ტრაპეზუნტიდან აფსაროსამდე არ დარჩენილა არც ერთი მნიშვნელოვანი უბანი, სადაც რომაელებს ფეხი არ მოეკიდათ. იმპერია რამდენიმე ამოცანას წყვეტდა: ზრდიდა ზღვის რესურსების ათვისების ეფექტურობას; ახალისებდა და, იმავდროულად, თავის კონტროლს უქვემდებარებდა ჭანთა სამეურნეო საქმიანობას, რაც, თავის მხრივ, ნიშნავდა შემოსავლების გაზრდას ხაზინაში;[5] აღმოსავლეთის ლეგიონებს ავსებდა ჭანებით (Aრრ., Aლან., $$ 7, 14; 20. 125-126); უზრუნველყოფდა სანაპირო ზოლის გასწვრივ გამავალი სავაჭრო-სატრანზიტო გზის უსაფრთხოებას [23. 104]; აუმჯობესებდა კავშირურთიერთობას სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთის ორ უმთავრეს ციხე-სიმაგრეს – ტრაპეზუნტსა და აფსაროსს შორის; იცავდა სანაპირო ზოლს ჭანების შემოტევებისგან.[6] არანაკლები მნიშვნელობა ჰქონდა იმ გარემოებასაც, რომ ყველა ამ პუნქტიდან, მდინარეთა ხეობების გაყოლებით, მიემართებოდა უმოკლესი გზები დიდი არმენიის ჩრდილოეთ პროვინციებისაკენ: ჰისოსიდან და ოფიუსიდან (დღევ. ოფი), ტრაპეზუნტის გზასთან შედარებით, თითქმის ორჯერ მოკლდებოდა მანძილი ბაიბურთამდე. აქედან დროულად შეიძლებოდა არმენიიდან შემოჭრილი მტრისთვის გზების გადაკეტვა ან კიდევ ზურგიდან შემოვლა [3. 324; 19. 286]. რიზედან პირდაპირი გზით მიისვლებოდა სპერში, ხოლო იქიდან – კარენიტსა და ქსერქსენეში [3. 55-56] – დიდი არმენიის ევფრატისპირა სასაზღვრო პროვინციებში. ათინას ციხიდან (დღევ. ფაზარი), რომელიც ადრიანეს დროს `უყურადღებოდ მიტოვებული~ ყოფილა (Aრრ., PPE, $4),[7] მაგრამ მომდევნო ხანაში, ჩანს, კვლავ განახლებულა, მორთულადან (დღევ. ფინდიკლი) და ქსილინედან (დღევ. არდაშენი)[8] გზები გადადიოდა როგორც სპერში, ასევე ტაოში [3. 56-56, 338]. არქაბეს ხეობა ოლთის-თორთომისწყლის ხეობის შავ ზღვასთან დამაკავშირებელ უმოკლეს არტერიას წარმოადგენდა [3. 57]. აფსაროსის ციხიდან კი ჭოროხის შუა და ქვემო წელის გაკონტროლება შეიძლებოდა [3. 57].
ზღვისპირა ციხე-სიმაგრეებიდან აღმოსავლეთ ანატოლიისკენ მიმავალი გზების კეთილმოწყობა და უსაფრთხოება რომის უმთავრესი საზრუნავთაგანი იყო. უსაფრთხოება, უპირველეს ყოვლისა, გულისხმობდა ადგილობრივი ტომების დამორჩილებას. II ს-ის დასაწყისისათვის ტრაპეზუნტის მიდამოებში მცხოვრები ტომები იმპერატორის ხელისუფლებას აღიარებდნენ და ხარკსაც კისრულობდნენ, მაგრამ `ყაჩაღურ~ ცხოვრებას მაინც არ იშლიდნენ და გადასახადების გადახდასაც თავს არიდებდნენ (Aრრ., PPE, $11).
ტრაპეზუნტის აღმოსავლეთით რომის მოკავშირედ მაკრონების//მაქელონების და ჰენიოხების სამეფო გამოდიოდა.
ამ პოლიტიკურ ერთეულს იხსენიებს კაპადოკიის ლეგატი ფლავიუს არიანე 131 წლის ინსპექციისას (Aრრ., PPE, $11). სამეფოს, V საუკუნის უსახელო პერიპლუსის მიხედვით, ეკავა ტერიტორია მდინარეებს ოფიუნტსა და არქაბეს შორის (PPE, $1 – [24. II]) და მოიცავდა მერმინდელი ჭანეთის//ლაზისტანის როგორც შიდა, მთიან მხარეებს, ისე ზღვისპირა ზოლსაც [21. 370; 8. I. 84; შდრ. 25. 220-221]. სამეფოს ცენტრი მდებარეობდა ათინას მახლობლად, მდინარე პრიტანისზე (Aრრ., PPE, $7). სამეცნიერო ლიტერატურაში ანქიალეს სასახლეს დღევ. არდაშენთან ვარაუდობენ [3. 336], თუმცა რომაული ხანის ნაშთები ფურტუნა-სუს (ძვ. პრიტანისი) ხეობაში ჯერ-ჯერობით მიკვლეული არ არის. სამეფო ცენტრს მეტად ხელსაყრელი მდებარეობა ჰქონდა:[9] ერთი მხრივ, ზღვასთან სიახლოვე საშუალებას აძლევდა ჰენიოხთა მეფეს მუდმივ კონტაქტში ყოფილიყო რომაელებთან და ფხიზლად სჭეროდა თვალი ზღვის სანაპიროზე, მეორე მხრივ კი, გაეკონტროლებინა `ზუღას (ზღვის) ხევი~ – დღევ. ლაზისტანის ქედის საძოვრებთან და ჭოროხ-ევფრატის ხეობებთან დამაკავშირებელი უმთავრესი საკომუნიკაციო არტერია [22. 558, 613; 3. 56].
ჰენიოხების მოთავეობით ჭანურ ტომთა კონსოლიდაცია ძველი და ახალი წელთაღრიცხვების მიჯნიდან უნდა დაწყებულიყო [21. 373-377; 26], რაზეც პლინიუსთან დამოწმებული ტერმინი გენს შანნორუმ Hენიოცჰორუმ (VI.4.12 – [27]) მიანიშნებს. სან-ჰენიოხები, სტრაბონის ერთი ცნობის – მაკრონებს უწინ სანები რქმევიათ (შტრაბო, XII.3.18) – გათვალისწინებით, მაკრონ-ჰენიოხთა კავშირს უნდა გულისხმობდეს. ორმხრივ ინტერესებზე დამყარებული სამხედრო-პოლიტიკური ურთიერთობები რომთან I ს-ის 50-იანი წლებიდან იხლართება.
ტაციტუსი გადმოგვცემს, რომ არმენიაზე გაბატონებისათვის წარმოებული პართია-რომის ომების მორიგ რაუნდში კორბულონმა შეცვალა ტაქტიკა და გადაწყვიტა, `ყველა მიმართულებით განევითარებინა საომარი მოქმედება ... ძალები იმგვარად გაანაწილა, რომ ლეგატები და პრეფექტები ერთდროულად შეჭრილიყვნენ (დიდი არმენიის – გ.ჭ.) სხვადასხვა მხარეში~; პარალელურად, მოსაზღვრე რეგიონებიდან შეტევა უნდა განეხორციელებინათ მეფე ანტიოქოსს და ფარსმან იბერიელს. `პირველად მაშინ გადმოიბირეს ჰენიოხები[10] – ხალხი, რომელიც სხვებზე უმალ ერთგულ მოკავშირეობას უწევს რომაელებს. ჰენიოხები არმენიის უვალ მხარეებისაკენ გაეშურნენ~ (Aნნ., XIII. 37). დამოწმებული ფრაგმენტი საყურადღებო მინიშნებებს შეიცავს; ირკვევა, ჯერ ერთი, რომ ჰენიოხების მოკავშირეობის საკითხი რომაელებს დღის წესრიგში ტრაპეზუნტის გზის გახსნასთან ერთად დაუდგათ, რაც, კიდევ ერთხელ, ხაზს უსვამს რომაელთათვის ჭანური ტომების მხარდაჭერის მნიშვნელობას ტრაპეზუნტიდან ანატოლიაში მიმავალი კომუნიკაციების ეფექტური გამოყენებისათვის. მეორე მხრივ, სამხედრო რეიდისას ჰენიოხებს მაინცდამაინც ტრაპეზუნტის გზით არ უნდა ესარგებლათ; უფრო მოსალოდნელია, რომ მათ გამოიყენეს ის გზა-გარდასავალები, რომლებიც მათ მიწა-წყალს ჭოროხის ხეობასთან, იქიდან კი დიდი არმენიის შიდა მხარეებთან აკავშირებდა. ისიც აშკარაა, რომ დიდ არმენიაში მსხვილმასშტაბიანი საომარი ოპერაციების საწარმოებლად რომისთვის მხოლოდ იბერთა მოკავშირეობა აღარ კმაროდა; საჭირო იყო დამატებითი ძალის გამოყენებაც.
II ს-ის დასაწყისშიც, სომხეთის კამპანიისას, მაკრონ-ჰენიოხთა მეფე ანქიალე ტრაიანეს ერთ-ერთი მოკავშირეა და რომაელთა დახმარებით საკუთარი პოლიტიკური მიზნების რეალიზაციას ცდილობს სამხრეთ კავკასიაში [25. 227-228]. ცნობა ტრაიანესა და ანქიალეს რანდევუს შესახებ დიონ კასიოსმა შემოგვინახა: `(ტრაიანე – გ.ჭ.) მივიდა არსამოსატამდე და [მისი] უბრძოლველად აღების შემდეგ, მივიდა სატალაში და ანქიალე – ჰენიოხებისა და მახელონების მეფე საჩუქრებით დააჯილდოვა~ (LXVIII.19.1 – [28]). სატალა რომაელთა ერთ-ერთ მნიშვნელოვან სამხედრო ბაზას წარმოადგენდა ევფრატის საზღვრებზე. მოკავშირეთა შეხვედრა, ალბათ, დიდი არმენიის მოთარეშებასთან ერთად სატალისკენ მიმავალი კომუნიკაციების (ტრაპეზუნტიდან, ჰისოსიდან) უსაფრთხოებასაც ისახავდა მიზნად.
ჰენიოხები აქტიურად ეხმარებიან მარკუს ავრელიუსსაც II ს-ის 60-იან წლებში არმენია-პართიის წინააღმდეგ წარმოებულ ომში (Dიო, LXXI.14.2). მისი მნიშვნელობა რომისათვის იმ გარემოებითაც მტკიცდება, რომ `გეოგრაფიულ სახელმძღვანელოში~ დამოწმებული სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთის რომაული სადგომები სწორედ იმ სანაპირო ზოლზეა, რომელიც ოფიუნტისა და არქაბეს შესართავებს შორის ექცევა.
უკანასკნელად მაკრონ-ჰენიოხთა სამეფო III ს-ის წაყროებში მოიხსენიება [21. 387-391].
ყოველივე ეს გვაფიქრებინებს, რომ რომის პროვინციის, კაპადოკიის პონტოს საზღვრები მხოლოდ სანაპირო ზოლით შემოიფარგლებოდა, შიდა რაიონები კი მაკრონ-ჰენიოხთა მეფეს ემორჩილებოდა. კლავდიოს პტოლემაიოსის ზემოთმოტანილი ცნობაც მდ. აფსაროსისა და მისი შენაკადების – გლაუკოსისა და ლიკოსის კაპადოკიის პონტოში მდებარეობის შესახებ რეალურ-ისტორიულად გულისხმობს იმას, რომ II ს-ის შუახანებისათვის მდ. ჭოროხის ზემო და შუა წელის აუზი მაკრონ-ჰენიოხთა სამეფომ შეიერთა [შდრ. 21, რუკა: „Грузия и сопредельные области в первые века н.э.“].
ჭოროხის მხარეში მაკრონ-ჰენიოხები უპირისპირდებოდნენ იბერებს, არმენიელებსა და კოლხებს, რომლებიც საუკუნეთა მანძილზე ეცილებოდნენ ერთმანეთს ამ საზღვრისპირა ტერიტორიას. კლავდიოს პტოლემაიოსს თუ ვერწმუნებით, II ს-ის შუახანებისათვის ტაოს ნაწილი, სავარაუდოდ, მერმინდელი ამიერ ტაო და ჭოროხის ქვემო წელის თემები კოლხებს (რესპ. ლაზების//ეგრების სამეფოს – იხ. [8. I. 86-91]) სჭერიათ; მათი პოლიტიკური საზღვრები მოსხურ მთებამდე აღწევდა (V.9.3-4, V.10.1, V.12.1-2 – იხ. [14. 78-79]). ჭოროხზე პლაცდარმს, სავარაუდოდ, ინარჩუნებდა იბერიაც. მისი პოზიციების გასარკვევად გადამწყვეტია იბერიის სამოსახლოს – არტანისას (ჩლაუდ., Pტოლ., V.10.3) ლოკალიზაცია: იყო ის არტანუჯი თუ `ქალაქი არტანისა~ ანუ არტაანის ქალაქი ჰური [იხ. 1. 59-60]).[11]
ახ.წ. I-II საუკუნეებში ჭოროხის მთელს ხეობაზე ფარნავაზიანთა ხელისუფლება ვრცელდებოდა; მათვე ეპყრათ შავი ზღვის სანაპირო არქაბედან აფსაროსამდე (ძიდრიტების ქვეყანა//ქართ. წყაროების „ბოლო კლარჯეთისა ზღვისპირი“) [იხ. 29; 14. 69-75]. იბერიის სამეფოს საზღვრებს სცნობდა რომიც (თაც., Aნნ. XIV.26; Dიო, LXX.3), მიუხედავად იმისა, რომ იბერთა სამფლობელოების გაფართოება ხშირად იმპერიის ინტერესების საპირისპიროდაც ხდებოდა [21. 354, 361]. მაგრამ რომაელები არა მხოლოდ გასცემდნენ, არამედ ართმევდნენ კიდეც `ნაწყალობევ~ მიწა-წყალს. რომაელთა მეცადინეობით ფარნავაზიანები კარგავენ სტრატეგიულად მნიშვნელოვან ზღვისპირა ზოლსაც და ჭოროხის მხარესაც. ახალ ტერიტორიებს რომი ამჯერად მაკრონ-ჰენიოხთა და ლაზთა სამეფოებს უმტკიცებს.
II ს-ის 60-იანი წლების მიწურულიდან აქტიურდებიან არმენიელებიც. დიონ კასიოსის ერთი ჩვენების მიხედვით სატრაპმა ტირიდატემ `აჯანყება მოახდინა არმენიაში და მოკლა ჰენიოხების მეფე და ... მახვილი აღმართა ვერუსის წინააღმდეგ...~ (LXXI.14.2). კონტექსტიდან, თითქოს, უეჭველია, რომ აჯანყება სომხეთს არ უნდა გასცლოდა; ისიც არ უნდა იწვევდეს ეჭვს, რომ ტირიდატი განსაკუთრებით ჩრდილო-დასავლეთ პროვინციებში აქტიურობს და კაპადოკიის ლეგატს მას შემდეგ შეებრძოლება, რაც მაკრონ-ჰენიოხთა მეფეს მოკლავს. ბრძოლის დაწყებისთანავე `მახვილის აღმართვა~ ჩრდილოელი მეზობლის წინააღმდეგ შემთხვევითი არ უნდა ყოფილიყო და ჰენიოხების მეფეც მხოლოდ სამოკავშირეო ვალდებულებებს არ უნდა ემსხვერპლა. არმენიის სატრაპის აგრესია ჭანების მიმართ, ვფიქრობთ, ტერიტორიული პრეტენზიებით და კერძოდ, ტაო-სპერის მიტაცების სურვილით იყო გამოწვეული.
II საუკუნის შუახანებისათვის სამხრეთ კავკასიაში ჩამოყალიბებული პოლიტიკური გეოგრაფია უკვე მომდევნო საუკუნის დასაწყისში იცვლება. დიონ კასიოსის ცნობით, იმპერატორი მაკრიანუსი (217-218 წწ.) იძულებული ყოფილა, ეცნო არმენიის მიერ კაპადოკიის ნაწილის დაპყრობა (LXXXIX.27.4 – [30). რადგან კაპადოკიის ცნება ყოფილ პონტოს სამეფოსა და, კერძოდ, მაკრონ-ჰენიოხთა მიწა-წყალსაც ფარავდა, ამიტომ უფლება გვაქვს, მიტაცებულ ტერიტორიებში ტაო და სპერი ვივარაუდოთ. ლეგენდა მამიკონიანთა ჭენასტანიდან ანუ ჭანეთიდან სომხეთში მოსვლისა და ტაოში დამკვიდრების შესახებ არაპირდაპირ ეთანხმება მსგავს მოსაზრებას.[12]
დასასრულს, ჭანეთ-მესხეთის ურთიერთობის კიდევ ერთ ისტორიულ-გეოგრაფიულ ასპექტს მინდა შევეხო.
ძველთაგანვე გეოგრაფიული გარემო, მწირი რესურსები და, როგორც ჩანს, დემოგრაფიული პირობები ჭანებს მეზობელი მხარეების მოთარეშებას კარნახობდა.[13] ჭანური `კოლონიზაციის~ ერთ-ერთ ასპარეზს ჭოროხის აუზი წარმოადგენდა.
წერილობითი წყაროების მიხედვით, ჭანების ჭოროხის ხეობაში დამკვიდრებისა და იქ საკუთარი პოლიტიკური ერთეულების შექმნის პროცესი უკვე ადრეანტიკური ხანიდან შეინიშნება: ძვ.წ. 401 წელს ქსენოფონტეს ჭოროხის ზემო წელზე, სადაც ძვ.წ. VI-V სს. სასპერები ცხოვრობდნენ (Hერ., Hისტ. I.104, 110; IV.37, 40 – [36]),[14] სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთიდან ჩამოსახლებული სკვითინები//შკვითინები დახვდნენ (Aნაბ., IV.7.18-21 – [37]).[15]
სკვითინების//ჰეპტაკომეტების ინფლიტრაცია სკიდისის მთების კალთებიდან ჭოროხის ხეობაში მომდევნო საუკუნეებშიც გრძელდებოდა (შტრაბო, XII.3.18). ჭანურმა `კოლონიზაციამ~ შეუქცევადი ხასიათი მიიღო და უკვე ახალი წელთაღრიცხვის პირველ საუკუნეებში ბაიბურდის სანახებში კომპაქტური ჭანური თემები გაჩნდა. პლინიუსი ამ მოახალშენეებს არმენოხალიბებს უწოდებს (NH., VI.4.12),[16] ხოლო პროკოპი კესარიელი – ოკენიტ ჭანებს (Aედ., III.6). უცხო ეთნიკური ჯგუფების გამოჩენამ პონტოს ქედის სამხრეთ კალთებზე ცვლილებები გამოიწვია პოლიტიკურ გეოგრაფიაშიც: თუ რომაელი ენციკლოპედისტისათვის ხალიბები არმენიის (რესპ. მცირე არმენია) ტერიტორიაზე მცხოვრები ტომია [2. 161; 21. 85, 302], ბიზანტიელი ისტორიკოსისათვის, მეტად ნიშანდობლივად, ბაიბურთი არმენიას (ბიზანტიის პროვინცია Aრმენია Iნტერიორ) მიეკუთვნება, მისგან სულ რამდენიმე კილომეტრით დაცილებულ ხარტონი//ღართი [34. 62-63; 3.14] კი – იმპერიის იურისდიქციის მიღმა მყოფ ოკენიტ ჭანებს. აშკარაა, რომ პლინიუსი არმენიასა და ჭანეთს შორის ბუნებრივ საზღვარს (პონტოს მთები) ავლებს (მისივე თქმით, არმენოხალიბები ცხოვრობდნენ იმ უზარმაზარ მთებს გადაღმა, რომლებიც ტრაპეზუნდს ერტყა), მაშინ როცა პროკოპი კესარიელისათვის ამოსავალი შექმნილი ეთნიკური გეოგრაფიაა. ეთნიკური საზღვრის პოლიტიკურად გადაქცევას, ცხადია, გარკვეული დრო დასჭირდებოდა.[17]
ჭანების//ლაზების ტრადიციული ყოფისა და მეურნეობის შესახებ არსებული მწირი ინფორმაციის საფუძველზე შეგვიძლია ვივარაუდოთ, რომ ჭოროხისა და ევფრატისპირა თემებში მათ იზიდავდა მდიდარი სასოფლო-სამეურნეო რესურსები – ხორბლეული და მსხვილფეხა პირუტყვი. თავის მხრივ, ჭანებთან სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობებით დაინტერესებული იყო ჰინტერლანდის მოსახლეობაც: სასოფლო პროდუქტის, პირუტყვისა და მადნის რეალიზება ჭანების შუამავლობით ან ჭანეთზე გავლით ზღვისპირა დასახლებებში ხდებოდა [22. 558; 3. 56].
ჭანურ ტომთა ინფილტრაციის ინტენსიური ხასიათისა და ეკონომიკურ ურთიერთობათა არსებობის მიუხედავად, ანტიკურ ხანასა და ადრე შუა საუკუნეებშიც II ს-ის შუახანები ერთადერთი პერიოდია, როცა ჭანეთი (მაკრონ-ჰენიოხთა სამეფო) და ჭოროხის ხეობა (სპერი, ტაო) ერთ სახელმწიფოებრივ ერთეულად გაერთიანდა. პონტოს ქედს გადმოღმა ჭანური დიასპორის არსებობა ჰენიოხების ექსპანსიის მასტიმულირებელი გარემოება იქნებოდა, თუმცა – არა გადამწყვეტი. ეს გაერთიანება უფრო გარეშე ძალის ინსპირირების შედეგი იყო – როგორც აღვნიშნეთ, რომის იმპერია იმ კონკრეტულ პირობებში დაინტერესებული იყო არმენიისა და კაპადოკიისკენ მიმავალი გზების უსაფრთხოებითა და თავისი საზღვრებიდან იბერიის განდევნით. ამ ამოცანის გადაჭრა კი ყველაზე უკეთ ჰენიოხების მეფეს ხელეწიფებოდა.
შუა საუკუნეებში, როდესაც ბიზანტიელთა გავლენით ჭანეთში სოციალურ-ეკონომიკურ და იურიდიულ ურთიერთობათა და პოლიტიკური ბატონობის სულ სხვა ფორმები გავრცელდა, დღის წესრიგში კვლავ დადგა ჭოროხის ხეობისა და ჭანეთის გაერთიანების საკითხი. ამის შესახებ რუი გონსალეს დე კლავიხოს დღიურიდან ვიგებთ.
ესპანელი ელჩის ჩანაწერებიდან ირკვევა, რომ `არაქიელის ... ქვეყნის მოსახლეობა უკმაყოფილი იყო თავისი ბატონით... წავიდნენ ისინი ისპირის მთავართან და უთხრეს, რომ თავიანთ ბატონად სცნობდნენ იმ პირობით, თუ მათი დამცველი იქნებოდა~. სპერის მთავარი სიამოვნებით დასთანხმდა მათ თხოვნას: `მან თავის მაგიერ გამოგზავნა მუსლიმანი, რომელსაც უნდა ემართა ეს ქვეყანა ერთ ქრისტიანთან ერთად~ (კლავიხო, გვ. 37 – [38]).
არაქიელის ქვეყანა, სავარაუდოდ, მდინარეების ფაზარისა და ფურტუნა-სუს ხეობებს [3. 337; შდრ. 38. 42] ანუ მაკრონ-ჰენიოხთა სამეფოს ცენტრალურ რაიონებს მოიცავდა. გამოდის, რომ, ისევე როგორც გვიანანტიკურ ხანაში, გვიან შუა საუკუნეებშიც ჭოროხის მხარე (სპერი) და ჭანეთის ერთი ნაწილი კვლავ გაერთიანებულა. ინიციატივა ახლაც ჭანეთის მოსახლეობას ეკუთვნოდა, თუმცა პროცესი, ამჯერად, სპერის (ჭოროხის ხეობის) ჰეგემონიით წარიმართა.
ეკონომიკური უპირატესობაც სპერის მთავრის მხარეზე ყოფილა. კლავიხოს დახასიათებით, `ეს მხარე, მიუხედავად იმისა, რომ მთიანია, საკვებით მდიდარია~ (კლავიხო, გვ. 37), მაშინ როცა არაქიელის ქვეყანაში `პური ცოტაა~ (კლავიხო, გვ. 38). ესპანელ დიპლომატს არც ის გამოპარვია, რომ სასიცოცხლოდ აუცილებელი რესურსების სიმწირისა და ვასალური მორჩილების მიუხედავად არაქიელის ქვეყანასა და სპერს შორის, პრაქტიკულად, მოუწესრიგებელი იყო კომუნიკაციები – რეგულარული ეკონომიკური და პოლიტიკური ურთიერთობებისათვის საჭირო უმთავრესი საშუალება. უგზოობა ქედის ორივე მხარეს იმდენად თვალშისაცემი ყოფილა, რომ კლავიხომ თავის დღიურში საგანგებო ჩანაწერიც კი გააკეთა: `მეორე დღეს ... ისინი (ე.ი. სპერიდან გასული ესპანელები ელჩები – გ.ჭ.) ავიდნენ ძალიან მაღალ მთაზე. აღმართი გრძელდებოდა ოთხ ლიგაზე და იმდენად ოღროჩოღრო იყო, რომ პირუტყვი და ადამიანები დიდი გაჭირვებით მიდიოდნენ~. კიდევ უფრო რთულ მდგომარეობაში აღმოჩნდნენ ესპანელები პონტოს მთების გადაღმა: `ეს მხარე უაღრესად მთაგორიანია. რამდენიმე იმდენად ცუდი გადასასვლელია, რომ ცხოველები ვერც კი დადიან, ხოლო ზოგიერთ ადგილას ერთი კლდიდან მეორეზე ხიდად გადებულია ხის მორი. ამიტომ ადამიანებს უხდებოდათ ყველაფერი თავიანთ ზურგით გადაეტანათ~ (კლავიხო, გვ. 38).
ასეთ პირობებში სპერის მთავარი არაქიელის ქვეყანაში თავის სიუზერენულ ხელისუფლებას ციხეების საშუალებით განახორციელებდა.
გასულ საუკუნეში საველე დაზვერვების შედეგად ფაზარ-ფურტუნა-სუს ხეობებში რამდენიმე მნიშვნელოვან ციხე-სიმაგრეს მიაკვლიეს: ათინადან 7 კმ-ის დაშორებით, სოფელ ლამღოსთან (დღევ. იუჯეჰისარი) შემორჩენილია საფორტიფიკაციო ნაგებობის ნაშთები, რომელსაც XX ს-ის დასაწყისში ადგილობრივი ლაზური მოსახლეობა ჯიხას ეძახდა, დღეს კი ჯიჰარ (კისე) კალესი ქვია [22. 557-558; 3. 339]. ის ერთ-ერთი ადგილობრივი მთავრის რეზიდენცია უნდა ყოფილიყო: ჯიჰარ-კალესი ბატონობს მდ. ფაზარის (ძვ. ძაგატისი) მისაქციელზე და წარმოადგენს მოხერხებულ პუნქტს ფურტუნა-სუზე (ძვ. პრიტანისი) გადასასვლელად [3. 56, 339-340]. პრიტანისზე ორი ციხე იყო აღმართული, რომელიც ზღვიდან სპერისკენ მიმავალ გზებს დარაჯობდა. ერთი მათგანი, დღეს რომ ზილ კალეს უწოდებენ, მდინარის ქვემო წელზე მდებარეობდა, ზღვის დონიდან 750 მეტრის სიმაღლეზე. ის ხეობის შედარებით განიერ, დასასახლებლად და სავარგულებად გამოსადეგარ მონაკვეთზე ბატონობდა. ციხის მებატონის თვალსაწიერში, ფაქტიურად, მთელი ქვემო წელი ექცეოდა და აქ გამავალი გზაც მის კონტროლს ექვემდებარებოდა. მეორე ციხე, ვაროშ კალე, მდინარის სათავეებთან მდებარეობდა, მთის წვერზე, ზღვის დონიდან 1800 მ-ის სიმაღლეზე. ციხის გარშემო განფენილია სათიბები და საზაფხულო საძოვრები; შეინიშნება მნიშვნელოვანი ნასოფლარის ნაკვალევიც. ციხიდან რამდენიმე საათში მიისვლება იმ უღელტეხილებამდე, საიდანაც გზები ჭოროხის ხეობაში გადადის. ამ ზედა ციხიდან მოჩანს ქვემო ციხეცა და ზღვის სანაპიროც. ციხეები ერთმანეთთან ფიქლით მოკირწყლული გზით ყოფილა დაკავშირებული [3. 341-342].
ჭანეთის ხეობებში ციხის სოციალური და ეკონომიკური მნიშვნელობა რომ წარმოვიდგინოთ, ამისთვის უნდა გვახსოვდეს, რომ ტრადიციული საიალაღო მესაქონლეობის პირობებში ადგილობრივ მოსახლეობას საქონლის სეზონურ გადასარეკად და საძოვრებზე საბალახედ გასაშვებად ერთმანეთში გარკვეული შეთანხმება ესაჭიროებოდა. ეკონომიკური გეოგრაფია ერთი ხეობის მოსახლეობას ერთმანეთთან აკავშირებდა და იმავდროულად აღმოსავლეთის და დასავლეთის მეზობლებისგან ჰყოფდა [35. 12]. ამგვარ ეკონომიკურ ერთობად ჩამოყალიბებული ხევის ხევისუფლებად ციხეთა მეპატრონენი გამოდიოდნენ.
ფიქრობენ, რომ სწორედ ვაროშად სახელდებული ციხისუფლის თაოსნობით უნდა მისვლოდნენ არაქიელის ქვეყნის ფეოდალები სპერის მთავარს [3. 342]. ფაქტიურად, მათ ზურგი აქციეს ტრაპიზონის იმპერატორს და საქართველოს მეფის ვასალს ეყმნენ.[18] გადამწყვეტი, აქ, გეოგრაფიული ფაქტორი იყო.
ახლაც, ისევე როგორც მრავალი საუკუნის წინ, ჭანეთისა და ჭოროხის ხეობის გაერთიანება დღემოკლე აღმოჩნდა.[19] საამისოდ მეტად მნიშვნელოვან წინააღმდეგობას ფიზიკური- და ეკონომ-გეოგრაფიული თავისებურებები ქმნიდა: ჭოროხის ხეობაცა და ჭანეთიც, სამეურნეო თვალსაზრისით, `მთას~ წარმოადგენდა, ხოლო ერთმანეთისგან მათ მაღალი ლაზისტანის ქედი ჰყოფდა, რასაც ზედ ჭანეთისათვის დამახასიათებელი უგზოობაც ერთვოდა. გარდა ამისა, ეკონომიკურად ჭანეთის მოსახლეობა ზღვისკენ იყო პირშექცეული, მაშინ როცა სპერის მხარე, ისევე როგორც ჭოროხის ხეობა, – მატერიკისკენ. ჭანებს (მაკრონ-ჰენიოხებს), პოლიტიკური მოწინავეობის მიუხედავად II ს-ში, არ გააჩნდათ ეკონომიკური საფუძველი, რომ დიდი ხნით დაეჭირათ ჭოროხის ხეობა. მაგრამ არც სპერის მთავარს ჰქონდა იმისი შესაძლებლობა, რომ ჭანეთის ერთ მონაკვეთზე მაინც პერსონალური ხელისუფლება უფრო მყარი, ტერიტორიული ხელისუფლებით შეეცვალა. თუნდაც ნომინალური ხელისუფლების განსახორციელებლად სპერის მთავარს კომუნიკაციების მოწესრიგება, მთავარ გამოსასვლელებთან ციხე-სიმაგრეების აგება და მათი საშუალებით გზებისა და ადგილობრივი მოსახლეობის სამეურნეო საქმიანობის გაკონტროლება ესაჭიროებოდა (შდრ. Pროც., Aედ., III.6). ფაქტიური ძალაუფლებისათვის კი ყველაფერ ამასთან ერთად მას დამოუკიდებელი ხევისუფალნიც უნდა დაემორჩილებინა (როგორც თურქები მოიქცნენ XIX ს-ის დასაწყისში – [39; 35. 12-25]). საამისო რესურსები სპერის მთავარს არ გააჩნდა.
ეს პარალელები იმისთვის დაგვჭირდა, რომ უფრო გასაგები გამხდარიყო, თუ რა მიმართულებით შეიძლებოდა (ან არ შეიძლებოდა) განვითარებულიყო ისტორიულ-გეოგრაფიული პროცესები გვიანანტიკურ ხანაში.
ძველი გეოგრაფიის ისტორიის ცნობილი მკვლევარი ჯ. ტომსონი წერდა: პტოლემაიოსიცა და სხვებიც უხეშ შეცდომებს უშვებდნენ კარგად ცნობილი ქვეყნების აღწერისასაც კი; მაგრამ განსაკუთრებულ ინტერესს იწვევს მათი ცნობები იმ მხარეებზე, რომლებიც მანამდე ან სრულიად უცნობი იყო ან ნაკლებად ცნობილი რჩებოდა რომისთვის [15. 328]. „გეოგრაფიული სახელმძღვანელო“ ისტორიის სახელმძღვანელოების ყურადღების მიღმა დარჩენილ ამბებსაც მოგვითხრობს.
შენიშვნები
[1] მდ. გლაუკოსს ოლთუ-ჩაისთან, წყაროს მიუთითებლად, აიგივებენ ა. ბრაიერი და დ. უინფილდი [3. 58-60].
[2] ბერძნულ-რომაულ მწერლობაში ლიკოსი, ჩვეულებრივ, დღევ. კელკიტ-ჩაის ეწოდება.
[3] `აშხარაცუიცის~ ავტორი, რომელიც თავის ტრაქტატს `გეოგრაფიული სახელმძღვანელოს~ საფუძველზე წერდა, კაპადოკიისა და დიდი არმენიის გამყოფ `მოსხურ მთებად~ დღევ. ლაზისტანის ქედს გულისხმობს [11. 100], რაც იმითაა გამოწვეული, რომ სომეხმა ანონიმმა ალექსანდრიელი სწავლულის გეოგრაფიული ნომენკლატურა მექანიკურად მიუსადაგა IV ს-ის მიწურულის სომხეთის პოლიტიკურ გეოგრაფიას.
[4] ამის საწინააღმდეგო არგუმენტად ვერ გამოდგება ის ფაქტი, რომ `გეოგრაფიულ სახელმძღვანელოში~ პარიადრეს მთები, ზოგიერთი ავტორის მიხედვით – დღევ. ლაზისტანის ქედი, დიდ არმენიაშია ნაჩვენები (V.12.5). `პარიადრეს მთასთან სირაკენეს (არაქსის ხეობაში – გ.ჭ.) და საკაპენეს (მტკვრის ხეობაში – გ.ჭ.)~ (V.12.9) დასახელება მოწმობს, რომ კლავდიოს პტოლემაიოსთან ეს მთები მტკვარ-არაქსის ერთ-ერთი წყალგამყოფი ქედია [იხ. 13].
[5] ცნობილია, რომ უკანასკნელ დრომდე ლაზები ძირითად სავაჭრო ოპერაციებს ზღვისპირა პუნქტებში საზღვაო ტრანსპორტის საშუალებით აწარმოებდნენ [22. 617; 3. 18]. მით უფრო, ასე უნდა ყოფილიყო ძველად, იმ განსხვავებით, რომ ვაჭრობასთან მნიშვნელოვანწილად მეკობრეობაც იქნებოდა შერწყმული. სანაპირო დასახლებებს შორის, მოხერხებულ ყურეში ციხე-სიმაგრის აღმართვა რომაელებს დიდად გაუადვილებდა ჭანების ეკონომიკურ ექსპლოატაციას. ერთ-ერთ ასეთ პუნქტს წარმოადგენდა კორდილე, დღევ. სივრი-დერე ანუ სათევზაო სოფელი – საუცხოო ნავსაყუდელი მაფავრიდან ათინასაკენ მიმავალი ნავებისათვის [3. 334]. რომაელები რომ ხელიდან არ უშვებდნენ ჭანური ტომების დახარკვის შესაძლებლობას, ამას არიანეც ადასტურებს (PPE, $11).
[6] ნიშანდობლივია პროკოპი კესარიელის ცნობა, რომ ჭანები `უაღრესად მკაცრ ცხოვრებას ეწეოდნენ და ქურდობით ირჩენდნენ თავს... თავს ესხმოდნენ და ... აწიოკებდნენ არა მარტო არმენიელებს, არამედ რომაელებსაც, რომელნიც ვიდრე ზღვამდე მათი მეზობლები იყვნენ...~ (BP., I.15 – [24. II])
[7] მოტივი, ჩანს, ნავსადგურის მოუხერხებლობა იყო, რასაც არიანეს დეტალური ანგარიშიც მოწმობს (PPE, $4). სავარაუდოდ, ადრიანეს დროს რომაელები კვლავ დაინტერესდნენ `უყურადღებოდ მიტოვებული~ ათენის ციხის რეაბილიტაციით – არიანე არსად ისე დეტალურად არ ჩერდება ნავსადგურის დახასიათებაზე, როგორც ათენში –, რაც, შესაძლებელია, დიდი არმენიის პროვინციაში სამეფო ხელისუფლების აღდგენასთან იყო დაკავშირებული.
[8] ამ პუნქტების იდენტიფიკაციისათვის იხ. [3. 336, 338; შდრ. 1. 51].
[9]ისტორიული გეოგრაფიის თვალსაზრისით მეტად მნიშვნელოვანია, რომ შუა საუკუნეებშიც, ზღვისპირეთში უცხო ძალის ბატონობის პირობებში, ამ ქვეყნის მბრძანებლები ცენტრებად ისეთ ადგილს ირჩევენ, რომელიც სანაპირო ზოლთანაც ახლოს მდებარეობდა და ჰინტერლანდისკენ მიმავალ მთავარ გზებსაც აკონტროლებდა [3. 337].
[10] წყაროშია Iნსოცჰი. ამ ტერმინს, სრულიად სამართლიანად, ჰენიოხად აღადგენენ [იხ. 21. 367; შდრ. 25. 169-170; 18. 87].
[11] დიდი არმენიის პროვინცია კატარძენე (ჩლაუდ. Pტოლ., XXX) შეესაბამება არა კლარჯეთს, არამედ ევფრატის ხეობაში მდებარე ხორძიანენეს [იხ. 6. 8-9; შდრ. 8. I. 60].
[12] ცნობები მამიკონიანთა სომხეთში დამკვიდრების შესახებ დაცულია ფავსტოს ბუზანდთან (V. 37 – [31]), მოვსეს ხორენაცისთან (II.81 – [32]), ~დასაწყისი ისტორიის~ ანონიმ ავტორთან (თავი II – [33]). ირკვევა, რომ მამიკონიანები ჭანეთიდან გადმოსულან III ს-ის შუახანებში. მამაცობისა და სამხედრო ნიჭის წაყლობით ჭანი მამიკონიანები სწრაფად წინაურდებიან სომხეთის მეფის კარზე და ერთ-ერთ უწარჩინებულეს საგვარეულოდ გადაიქცევიან. უკვე IV საუკუნისათვის ისინი არიან სომხეთის დიდი სპარაპეტები და მხედართმთავრები და მემკვირეობითი მფლობელნი ტაოსი (ფავსტოს ბუზანდი, III.4, IV.2, სხვ.). იმ დროისათვის, როცა მამიკონიანები არშაკიდების სამსახურში დგებიან, ტაო, დიონ კასიოსის ცნობის გათვალისწინებით, უკვე სომხეთის ფარგლებში უნდა ყოფილიყო. გვინდა კიდევ ერთი ჰიპოთეტური ვარაუდი გამოვთქვათ: ხომ არ წარმომავლობდა ეს საგვარეულო ათინას ხეობიდან, სოფ. მამაკივათიდან? მამიკონიანთა ჭანური წარმოშობისა და სანახარარო სახლის ისტორიის შესახებ იხ. [34; 16]. ფიქრობენ, რომ ჭანეთიდან იყვნენ მოსულნი დიმაქსიანთა წინაპრებიც [32. 278]; ამ საგვარეულოს ერთი შტო VII ს-დან აღმოსავლეთ ტაოშია დამკვიდრებული [34. 263].
[13] ჭანეთის ფიზიკური და ეკონომიკური გეოგრაფიის ფრიად საყურადღებო დახასიათება მოეპოვება პროკოპი კესარიელს (BP., I.15, BG., VIII.1, Aედ., III.6). ამ რეგიონის სხვა ეკონომ-გეოგრაფიული ასპექტების შესახებ იხ. [22. 615-621; 35. 31-41].
[14] უფრო სწორედ, სპერი სასპერების პირველსაცხოვრისს წარმოადგენდა.
[15] როდესაც სკვითინების ჩამოსახლებაზე ვლაპარაკობთ, ვითვალისწინებთ შემდეგ გარემოებას: (1) ეს ქვეყანა ამაზე უწინ სპერი//სასპერის სახელით მოიხსენიებოდა და ამავე სახელწოდებით შემორჩა დღემდე; (2) სკვითინები სახლობდნენ სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთში. ეს ჩანს ქსენოფონტის ცნობიდან, რომ სკვითინებს შავიზღვისპირეთში მოსახლე მაკრონები ესაზღვრებოდნენ, მდინარის გასწვრივ (Aნაბ., IV.8.1-2). ამასვე მოწმობს სტრაბონისეული (XII.3.18) “სკიდისის მთა” და სკიდისის მთის კალთაზე მოსახლე ჰეპტაკომეტები (შკვითინები//სკვითინები); (3) ძნელი წარმოსადგენია, რომ “დიდი, მდიდარი და ხალხმრავალი” პოლისი, გვიმნიასი, დაეარსებინათ სკვითინებს, რომელთა ჰეგემონი სპარსულ ოქროს დარეიკებს ბერძენ ჯარისკაცთა ბეჭდებს ამჯობინებს (ანაბ., IV.7.27). სკვითინების ქვეყნის ადგილმდებარეობის შესახებ იხ. [37. 42-42, 130-132].
[16] არმენოხალიბების ლოკალიზაციის შესახებ იხ. [21. 302; 14. 73-74]. მეტად მეტყველი ტოპონიმით, ხალდოძორი, ე.ი. ხალიბების ხევი, სომხურმა საისტორიო მწერლობამ შემოინახა მოგონება ბაიბურთის მხარეში ხალიბების//ჭანების ცხოვრების შესახებ [34. 63].
[17] ამ პროცესს ინტენსიური ხასიათი უნდა მიეღო მას შემდეგ, რაც არშაკიდული დასავლეთ არმენია რომის პროვინციად გადაიქცა. ახალ ადმინისტრაციას, ჩანს, არ შესწევდა უნარი, წინ აღდგომოდა მთიელ ტომთა ჩამოსახლებას. საინტერესოა, რომ ამ პერიოდში ჭანების მარბიელი ლაშქრობები კაპადოკიას, კილიკიასა და სირიასაც კი აღწევდა (მალალა, ჩჰრონ., XIII – [24. III]). დიდი სომხეთის ორ ნაწილად გაყოფამდე სამეფოს დაცვა ჭანებისაგან სპერის მფლობელ ბაგრატიონებს ევალებოდათ [Aგ. $98 – [24. I].
[18] კლავიხო არაორაზროვნად აღნიშნავს, რომ სპერი საქართველოს საზღვრებშია (გვ. 38).
[19] XV ს-ის 70-იან წლებში ამ ქვეყნის მთავარია ვინმე არამი, რომელიც უზუნ-ჰასანს ემორჩილება. ათინას ამასობაში თურქები არინ დაპატრონებულნი [3. 337].
დამოწმებული წყაროები და ლიტერატურა
1. ნ. ლომოური, კლავდიოს პტოლემაიოსი, `გეოგრაფიული სახელმძღვანელო~, ცნობები საქართველოს შესახებ.
2. თ. ყაუხჩიშვილი, საქართველოს ისტორიის ძველი ბერძნული წყაროები, თბ., 1976.
3. A. Bryer and D.
Winfield, The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos, DOS 20, Washington , D.C. ,
1985.
4. აპოლონიოს როდოსელი, არგონავტიკა.
5. თ. ყაუხჩიშვილი. სტრაბონის `გეოგრაფია~, თბ., 1957.
6. გ. ჭეიშვილი, ხორზენეს ლოკალიზაციის საკითხისათვის // ისტორიულ-წყაროთმცოდნეობითი გამოკვლევები, თბ., 1991.
7. ს. ჯანაშია, შრომები, II, თბ., 1952, VI, თბ., 1988.
8. დ. მუსხელიშვილი, საქართველოს ისტორიული გეოგრაფიის ძირითადი საკითხები, I, თბ., 1977, II, თბ., 1980.
9. ნ. ხაზარაძე, საქართველოს ძველი ისტორიის ეთნო-პოლიტიკური პრობლემები, თბ., 1984.
10. ნ. ხაზარაძე, ძველაღმოსავლური და ქართველოლოგიური ძიებანი, თბ., 2001.
11. ს. ერემიანი, სომხეთი `აშხარაცუიცის~ მიხედვით, ერევანი, 1963 (სომხურ ენაზე).
12. Robert H. Hewsen, Armenia : A Historical Atlas, The University of Chicago
Press, Chicago and London , 2001.
13. გ. ჭეიშვილი, პარიადრეს ადგილმდებარეობისათვის, `მაცნე~, ისტორიის ... სერია, 3, 1986.
14. გ. ჭეიშვილი, სამხრეთ-დასავლეთ საქართველოს (მესხეთის) ისტორიული გეოგრაფიის საკითხები ანტიკურ ხანაში, დისერტაცია მეცნიერებათა კანდიდატის სამეცნიერო ხარისხის მოსაპოვებლად, თბ., 1994 (ხელნაწერი).
15. Дж. Томсон, История древней географии, М., 1953.
16. C. Toumanoff,
Studies in Christian Caucasian History, Georgetown University
Press, 1963.
17. S. Mitchell,
Anatolia: Land, Men, and Gods in Asia Minor, v.1, Oxford ,
2001, vol.2, Oxford ,
2003.
18. ტაციტუსის ცნობები საქართველოს შესახებ.
19. J. Crow and A.
Bryer, Survey in Trabzon and Gümüşhane Vilayets,
Turkey ,
1992-1994, DOP, 51, 1997.
20. თ. ყაუხჩიშვილი, ბერძენი მწერლების ცნობები საქართველოს შესახებ, V, თბ., 1983.
21. Г.А. Меликишвили, К истории древней Грузии, Тб., 1959.
22. Н.Я. Марр, Из поездки в Турецкий Лазистан, ИИАН, СПб., 1910.
23. ნ. ლომოური, ძველი საქართველოს სავაჭრო გზების საკითხისათვის, იიშ, IV1, 1958.
24. გეორგიკა, ბიზანტიელი მწერლების ცნობები საქართველოს შესახებ, ტ. I, ტექსტები ქართული თარგმანითურთ გამოსცეს და განმარტებები დაურთეს ალ. გამყრელიძემ და ს. ყაუხჩიშვილმა, თბ., 1965, ტ. II, ს. ყაუხჩიშვილის რედაქციით, თბ., 1965, ტ. III, ს. ყაუხჩიშვილის რედაქციით, თბ., 1936.
25. Н.Ю. Ломоури, Грузино-римские взаимоотношения, Тб., 1981.
26. მ. ინაძე, ტერმინი „ჭანები“, საქართველოსა და ქართველების აღმნიშვნელი უცხოური და ქართული ტერმინოლოგია, თბ., 1993.
27. PPliny, Natural History,
with an English Translation by H. Rackham, II, London, Cambridge,
Massachusetts, LCL, 1947.
28. დიონ კასიოსის ცნობები საქართველოს შესახებ, ბერძნული ტექსტი ქართული თარგმანითურთ გამოსცა და შესავალი და კომენტარები დაურთო ნ. ლომოურმა, თბ., 1966.
29. დ. მუსხელიშვილი, ბ. არველაძე, ისტორია ობიექტურობას მოითხოვს, `ლიტერატურული საქართველო~, 1988, 13 მაისი.
30. Dio's Roman History,
with an English Translation by E. Cary, IX, London ,
Cambridge , Massachusetts , LCL, 1955.
31. История Армении Фавстоса Бузанда‚ перевод с древнеармянского‚ и коментарий М.Я. Геворгяна‚ под редакций С. Т. Еремяна‚ вступительная статья Л. С. Хачикяна‚ Ер.‚ 1953
32. მოვსეს ხორენაცი, სომხეთის ისტორია, ძველი სომხურიდან თარგმნა, შესავალი და შენიშვნები დაურთო ალ. აბდალაძემ, თბ., 1984.
33. История императора Иракла. Сочинение епископа Себеоса, писателя VII века, перевод с армянского К. Патканьяна, СПб., 1862.
34. Н. Адонц, Армения в эпоху Юстиниана, Ереван, 1971.
35. A. Toumarkine, Les Lazes
en Turquie (XIXe-XXe siècles), Cahiers du Bosphore, XI, Istanbul , 1995.
36. ჰეროდოტე, ისტორია, ბერძნულიდან თარგმნა, წინასიტყვაობა და საძიებელი დაურთო თ. ყაუხჩიშვილმა, ტ. I, თბ., 1975, ტ. II, თბ., 1976.
37. თ. მიქელაძე, ქსენოფონტის „ანაბასისი“ (ცნობები ქართველი ტომების შესახებ), თბ., 1967.
38. რუი გონსალეს დე კლავიხოს ცნობები საქართველოს შესახებ, ესპანურიდან თარგმნა, შესავალი, შენიშვნები და საძიებლები დაურთო ე. მამისთვალიშვილმა, თბ., 1992.
39. A. Bryer, The Last
Laz Risings and the Downfall of the Pontic Derebeys,
1812-1840, Peoples and Settlement in Anatolia and the Caucasus, Variororum
Reprints, London, 1988.
Комментариев нет:
Отправить комментарий