მას შემდეგ რაც ტაოელთა ჰეგემონობით შექმნილი უძველესი ქართული სახელმწიფოებრივი ერთეული, დიაუხის სამეფო (რომლის ძირითად ტერიტორიას არზრუმის ვრცელი ზეგანი და ჭოროხის აუზი შეადგენდა), ურარტუსთან ხანგრძლივი ომების შედეგად, ძვ. წ. VIII ს-ის შუახნისათვის დაემხო, ამან, როგორც ეს ჩვეულებრივ ხდებოდა, ხალხთა ამოძრავება და გადაადგილება გამოიწვია. ამიერიდან ზემო ევფრატისპირა ტერიტორიაზე ურარტელებს სულ სხვა ტომებთან უხდებათ ურთიერთობა (1: 10; 2: 11).
ადილჯევაზის (ვანის ტბის ჩრდილო-დასავლეთი სანაპირო) წარწერაში ურარტუს მეფე რუსა II (ძვ. წ. 685-645) მოიხსენიებს ხათეს, მუშქინის და ხალიტუს ქვეყნებს, რომლებიც მას, როგორც ჩანს, ძვ. წ. 676 წ. დაულაშქრავს და იქიდან ტყვეები წამოუყვანია (3: 314, 315). „ხათე“ _ ხეთების ქვეყანაა, ძველი იმპერიის ნაშთი სამხრეთ-აღმოსავლეთ მცირე აზიაში; „მუშქინი“ _ მუშქების ქვეყანა, ბერძნული წყაროების ფრიგიის სამეფო, მისი აღმოსავლეთი პერიფერია; „ხალიტუ“, რომელიც, ჩანს, მუშქების ქვეყნის ჩრდილოეთითაა მოსათავსებელი, იგივე ხალიბების ანუ ხალდების ქვეყანაა, რომელიც მოიცავდა ჭოროხის ზემო დინებას, არზრუმის ზეგანს და შავი ზღვის სამხრეთ სანაპირომდე აღწევდა (3: 315; 4: 159, შენ. 224, 171). ამგვარად, VII ს-ის დასაწყისისათვის ძველი დიაუხის ტერიტორიაზე ახალ დიდ გაერთიანებას ვხედავთ ხალიბების თაოსნობით, რომელიც იმდენად მნიშვნელოვანია, რომ ხათეს ანუ მელიდის სამეფოს და ფრიგიის ტოლფას ერთეულად მოიხსენიება (5:253).
ხალიბთა ანუ ხალდთა (შტრაბო: XII, 3, 19) ტომების ქართველობაში ეჭვის შეტანა ამჟამად უკვე ძნელია. კერძოდ, მათ დასავლელქართველებად თვლიან (5: 71), რომლებიც შავი ზღვის სამხრეთ სანაპიროზე ძვ. წ. XII საუკუნისათვის უკვე ივარაუდებიან (6; 4: 119-121). ი. დიაკონოვი, როგორც ჩანს, სწორედ ამ რეგიონიდან შემოჭრილებად თვლის მათ ჭოროხის ხეობაში და ევფრატის სათავეებში (არზრუმის ზეგანზე) დიაუხის დაცემის შემდეგ (4: 159, შენ. 224). ასეა თუ ისე, ხალიბები („ხალიტუ“) სომხებს (ძველი „სოხმი“) (1: 9) გაუმეზობლდნენ, რაც აისახა კიდეც ჰეკატე მილეტელის (ძვ. წ. VI ს.) „დედამიწის აღწერილობაში“, FR. 195: „ხალიბებს სამხრეთიდან არმენიელები ესაზღვრებიან“ (7: 30; 8: 29).
რა ეთნიკური კუთვნილების იყვნენ ხალიბები (ხალდები)?
როგორც ვიცით, ანტიკური ხანის (და უფრო ძველი) წყაროები ამ ტომის თუ ტომების ადგილსამყოფელს ორ სხვადასხვა ადგილას ასახელებენ: ზღვის პირას (მაგალითად, სკილაქს კარიანდელი, ძვ. წ. IV ს.) და მთაში, ჭოროხის ხეობაში და მის სამხრეთით. ქსენოფონტი (ძვ. წ. 401 წ.), რომელმაც, როგორც ცნობილია, ელინურ ჯართან ერთად სპარსეთიდან დაბრუნებულმა, გაიარა ჭოროხის ხეობასა და სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთზე, ორივე ამ ტომს ასახელებს (ანტიკური ხანის მწერალთა ცნობები ხალიბთა შესახებ დაწვრილებით, იხ. (8: 26-31; 6: 128-131)1. ზღვისპირა ხალიბები რომ დასავლურ-ქართული კერძოდ, ჭანური, ტომია, ამაზე არა მხოლოდ ეთნიკური გარემო მეტყველებს, რომელშიც ისინი არიან მოხსენიებულნი, არამედ ადრეშუასაუკუნეების სომხური წყაროების ჩვენებანიც, რომ „ჭანები იგივე ხალდები არიან“ (9: 16; 10: 27; 11:162). ამის საფუძველზეა, რომ მეცნიერები ხალიბებს, საერთოდ, ჭანურ (დასავლურქართულ) ტომად მიიჩნევენ, მაგრამ, ჩემი აზრით, ე. წ. „მთის ხალიბების“ (როგორც მათ მ. მაქსიმოვა უწოდებს) მიმართ სხვაგვარი ვითარებაა.
უნდა აღინიშნოს, რომ, ჰეკატე მილეტელისა არ იყოს, ქსენოფონტიც აღნიშნავს, რომ ხალიბები სომხების მეზობლები არიან. ეს მან გაიგო ჯერ კიდევ არმენიაში ყოფნისას (ანაბ. IV, 5, 34; იხ. 6: 129). აქ, როგორც ჩანს, მაინცდამაინც, არზრუმის ზეგანზე მყოფი მოსახლეობა იგულისხმება: ხალიბები ტაოხებთან და ფასიანებთან (ბასიანის – არაქსის სათავეების მოსახლეობა) ერთად მათი ქვეყნის საზღვარზე ხვდებიან ბერძნებს და ბრძოლას უმართავენ (ანაბ. IV, 6-27; იხ. 12: 79, 80). გამარჯვების შემდეგ ბერძნები გადადიან ტაოში და ბრძოლით იკვლევენ გზას ამ ქვეყანაში. ტაოხები, ჩვენთვის უკვე ცნობილი დიაუხის სამეფოს მოსახლეობის შთამომავლები, როგორც ზემოთ იყო აღნიშნული, აღმოსავლურქართული ტომი უნდა ყოფილიყო, რომელიც ისტორიული ტაოს ტერიტორიაზე მოსახლეობდა (ოლთისის – წყლის აუზში) (3: 424). ტაოდან ბერძნები გადადიან ხალიბებით დასახლებულ ტერიტორიაზე ანუ საკუთრივ ჭოროხის ხეობაში, რომელსაც სომხურ წყაროებში „ხალდო-ძორ“ (13: 63) ანუ ხალდების ხეობა ეწოდება (12: 41), ბრძოლით ჩაივლიან მას და ჭოროხის გადალახვის შემდეგ შედიან ე. წ. „სკვითინების“ ქვეყანაში, რომელიც, ამგვარად, მდინარის მარცხენა ნაპირზე მდებარეობდა. სკვითინები არა მარტო დაბლობში, არამედ პონტოს ქედის მთიანეთშიც მოსახლეობდნენ, კერძოდ, ქედის იმ ნაწილში (ჭოროხის შესართავიდან ტრაპეზუნტის ხაზამდე), რომელსაც სტრაბონი „სკიდისის მთებს“ უწოდებს და სადაც მას „ჰეპტაკომეტების“ („შვიდსოფლელთა“) ტომის სამოსახლო ეგულება (სტრაბო: XII, 3, 18) (14: 635, 636). დიდი ხანია გამოთქმულია მოსაზრება, რომ სტრაბონისეული „სკვიდისის“ იქნებ ბერძნულად გადმოცემული „შკვიდიში“ იყოს, რაც (შკვითი) მეგრულად შვიდსა ნიშნავს“ (15: 45) და ე. ი. „სტრაბონთან დაცული სახელწოდება „ჰეპტაკომეტაი“ ბერძნული თარგმანია ქსენოფონტთან დამოწმებული ადგილობრივი სახელწოდების „სკვითინოი“, რაც ნიშნავს შვიდსოფლელს... მის ბერძნულ თარგმანში „ჰეპტაკომეტაი“ ასახული უნდა იყოს შვიდი სათემო ერთეულის ერთ სოციალ-პოლიტიკურ ორგანიზაციად შერწყმის ფაქტი“ (18: 131). რამდენადაც ეს ტერმინი („შკვიდიში“) მეგრულ-ჭანურია, აქედან გამოაქვთ დასკვნა, რომ სკვითინები დასავლურქართული ტომია (15: 45; 14: 637; 5: 81). ვფიქრობ, ეს არც ისე ცხადია.
სტეფანე ბიზანტიელს, ცნობილი გეოგრაფიული ლექსიკონის ავტორს, ამ ტომის სახელი ქსენოფონტისგან ოდნავ განსხვავებული ფორმით მოაქვს _ „სკვითენოი“ (სკვითენები) და თან განმარტავს, რომ მას ეს ცნობა სწორედ ქსენოფონტის „ანაბასისიდან“ აუღია (შჩ, I, 265, 266), რაც იმაზე უნდა მიუთითებდეს, რომ ასეთი ფორმა ქსენოფონტისეულია (14: 637), მით უმეტეს, რომ ასევე გადმოსცემს ამ ეთნონიმს ანტიკური ხანის კიდევ ერთი ავტორი, ელიოს ჰეროდიანე (შჩ, I, 578) (14: 633, 637). ეთნონიმის ფუძიდან (სკვითენ-) აშკარად გამოიყოფა „-ენ“ სუფიქსი, რომელიც ქართულ ენაში მრავლობის, კრებითობის და სადაურობის აღმნიშვნელია (14: 637), დამახასიათებელია, ამჟამად, კერძოდ, აღმოსავლურქართული მთისა და რაჭული დიალექტებისათვის (16: 38) და შემორჩენილია აღმოსავლურქართულ ისტორიულ ეთნოტოპონიმიკაში: წობენი, ფხოვენი (>ფხვენისი), გოგარენი (დაცულია სტრაბონთან: XI, 14, 4, 5). საფიქრებელია, ჩვენთვის საინტერესო ტერმინიც _ „სკვითენ“-ი ასეთივე წარმოშობისაა და თუმცა მისი ფუძე („შკვითი“) აშკარად მეგრულია, მაგრამ, ფაქტობრივად, იგი აღმოსავლურქართული ეთნონიმია და ე. ი. ამ ტომისათვის აღმოსალელქართველთა მიერ შერქმეული სახელია.
ეჭვი არ არის, რომ ქსენოფონტი თავისი ლაშქრითურთ ერთი ქვეყნიდან მეორეში გადასვლისას, გზადაგზა აგროვებდა ინფორმაციას იმ ტომთა ვინაობის შესახებ, ვისაც იგი უნდა შეხვედროდა თავის მარშრუტზე. ჩვენ ვიცით კიდეც (იხ. ზემოთ), რომ ხალიბების მეზობლობის შესახებ სომხეთთან, მას სომეხთაგანვე ჰქონდა მიღებული ცნობა. ვფიქრობ, სკვითინების//სკვითენების შესახებაც ინფორმაცია ქსენოფონტს მათი მეზობელი ხალიბებისაგან უნდა მიეღო და სახელწოდებაც მათგანვე გაეგო: „შკვითნი“//„შკვითენი“. ეს კი უნდა მოწმობდეს, რომ ხალიბები აღმოსავლურქართული ტომი იყო, ან, თუ ისინი წარმოშობით მეგრულ-ჭანური მოდგმისანი იყვნენ, V ს-ის ბოლოსთვის – უკვე სავსებით გაქართებულნი.
რაც შეეხება საკუთრივ სკვითინებს, მათთან დაკავშირებით ქსენოფონტს ერთი ფრიად საინტერესო ეპიზოდი აქვს შემონახული: როდესაც ბერძნები სკვითინების მიწა-წყლიდან მაკრონების ქვეყანაში გადასასვლელად დაიძრნენ, გაჩერდნენ ერთ მდინარესთან, რომელიც ამ ორი ტომის სასაზღვრო მიჯნას წარმოადგენდა. მათ დაინახეს, რომ „მაკრონები ბეწვის ქიტონებში, ხელში ფარებითა და შუბებით, მდინარის ფონის მოპირდაპირე მხარეს საბრძოლოდ დარაზმულიყვნენ, ერთიმეორეს ამხნევებდნენ... ამ დროს ქსენოფონტს მიუახლოვდა ერთ-ერთი პელასტთაგანი (მსუბუქად შეიარაღებული ბერძენი მეომარი – დ. მ.), რომელიც ერთ დროს, როგორც თვითონ თქვა, ათენში მონად იყო ნამყოფი, და უთხრა, რომ ამ ხალხის (მაკრონების – დ.მ.) ენა მას ესმის. „მე ვფიქრობ, დასძინა მან, რომ ეს ჩემი სამშობლოა და, თუ საწინააღმდეგო არა არის რა, მე მსურს დაველაპარაკო მათ“. ქსენოფონტმა თანხმობა მისცა, მეომარმაც მოლაპარაკება დაიწყო მაკრონებთან, რის შედეგადაც ყველაფერი მშვიდობით მოგვარდა (ანაბ. IV, 8; იხ. 12: 85-87).
აქედან უნდა ვივარაუდოთ, რომ ქსენოფონტის რაზმელი პელასტი, ოდესღაც მონად გაყიდული ათენში, წარმოშობით მაკრონი უნდა ყოფილიყო, ხოლო მაკრონები, უეჭველად მეგრულ-ჭანური ტომია (5: 79). სტრაბონი პირდაპირ მიუთითებს, რომ მის დროს (ძვ. წ. I ს.) შავი ზღვის სამხრეთ-აღმოსავლეთ მთიანეთში მცხოვრებ ჭანებს (სანებს) ძველად მაკრონები ეწოდებოდათ (შტრაბო: XII, 3, 18), ხოლო XII ს-ის სქოლიასტი ევსტაფიუსი კი მხოლოაზროვნად წერს (Fრ. 765), რომ ძველ მაკრონებს მის დროს „სანებს“ უწოდებდნენ ანუ „მდაბიურად – ჭანებს“ (17: 255; 18: 91, შენ. 27). ცხადია, რადგან ქსენოფონტის პელასტმა თავისი მშობლიური ენა მხოლოდ მაშინ შეიცნო, როდესაც საბრძოლოდ განწყობილი მაკრონების შეძახილები გაიგონა, ეს უნდა მოწმობდეს, რომ სკვითინები, რომელთა მიწა-წყალზეც მან ერთ კვირაზე მეტი იარა, სხვა ენაზე საუბრობდნენ. და არა მხოლოდ სკვითინები, არამედ ტაოხებიც და ხალიბებიც, რომელთა ქვეყნები ბერძნებმა სასტიკი ბრძოლით გაიარეს, არ ლაპარაკობდნენ მეგრულ-ჭანურ ენაზე, თორემ თავის სამშვიდობო ინიციატივას იგი, უეჭველია, იქაც გამოიჩენდა. მაშ, რა ენაზე უნდა ესაუბრა ამ დროს ჭოროხის აუზის მოსახლეობას? პასუხი ერთადერთი შეიძლება იყოს – მხოლოდ ქართულ ენაზე!
ამგვარად, ძვ. წ. XII-VIII საუკუნეების დაიაენი-დიაუხის, ტაოელთა აღმოსავლურქართული ტომის ჰეგემონობით შექმნილი სამეფოს და ძვ. წ. VII ს-ის ხალიტუს მოსახლეობა, რომელიც ხურიტთა მცირე მინარევის გარდა, შესაძლებელია, დასავლურქართულ ტომებსაც აერთიანებდა (ასეთები იყვნენ წარმოშობით, უეჭველად, სკვითინები და, შესაძლებელია, ხალიბებიც?) ძვ. წ. V ს-ის ბოლოსთვის, ძირითადად, მთლიანად ქართულენოვანი უნდა ყოფილიყო.
ამასთან დაკავშირებით არ არის ინტერესს მოკლებული ის ფაქტი, რომ ქ. ყარსის მახლობლად ე. წ. მეხჩის-ციხესთან აღმოჩნდა ბრინჯაოს ნივთების განძი ძვ. წელთაღრიცხვის პირველი ათასწლეულის დასაწყისისა, რომელშიც დასავლურ – და აღმოსავლურქართული იმდროინდელი არქეოლოგიური კულტურებისათვის დამახასიათებელი საგნები ერთადაა თავმოყრილი და რომლის საფუძველზე ცნობილი არქეოლოგი ბ. კუფტინი სამხრეთ-დასავლეთ კავკასიაში აღმოსავლურქართული ტომების ეთნიკურ და კულტურულ ექსპანსიას ხედავდა (19: 328, 329 და შემდ.). განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია ის ფაქტი, რომ თურქეთში, იმავე ყარსის არქეოლოგიურ მუზეუმში, გამოფენილია კერამიკული მასალა, რომელიც ანალოგიურია აღმოსავლეთ საქართველოდან ცნობილი შუა ბრინჯაოს პერიოდის (ძვ. წ. II ათასწლეულის პირველი ნახევარი) ე. წ. „თრიალეთური კულტურისათვის“ დამახასიათებელი მასალისა და აგრეთვე გვიანი ბრინჯაოსა და ადრეული რკინის ხანის (ძვ. წ. II ათასწლეულის მეორე ნახევრის და I ათასწლეულის პირველი საუკუნეების) ჭურჭელი, ზედმიწევნით მსგავსი კერამიკისა, რომელიც ცნობილია სამთავროს სამაროვნიდან და აღმოსავლეთი საქართველოს სხვა ძეგლებიდან. მასალა, როგორც გვითხრეს, ანისის, ყარსის და არტაანის მიდამოებიდანაა2. ყველაფერი ეს, ჩვენი აზრით, მხარს უჭერს ბ. კუფტინის ზემოაღნიშნულ მოსაზრებას.
სამწუხაროდ, რა ვითარებაა ამ მხრივ ჭოროხის აუზის იმ რეგიონში, სადაც ჩვენთვის საინტერესო პერიოდში უნდა ეცხოვრათ ტაოხებს, ხალიბებსა და სკვითინებს, არქეოლოგიური მასალის (გარდა ართვინის (20: 20) და საზასკალეს (8: 24) კოლხური ბრინჯაოს იარაღის განძებისა ჭოროხის სულ ქვემო დინებაზე) სრული უქონლობის გამო, არაფერი ვიცით.
თუკი ის მცირეოდენი ტოპონიმიკური მასალა (სამწყარი, ოპიზა, არტანუჯი, ოშკი), რომელიც დასტურდება ჩვენთვის საინტერესო რეგიონში (ჭოროხის შუა და ზემო დინება ანუ ტაო-კლარჯეთ-სპერის ტერიტორია) იმაზე მიუთითებს, რომ აქ უძველესი მოსახლეობა ზანურია (მეგრულ-ჭანური) (21: 27), რასაც, სხვათა შორის, გამომდინარე თავისი „იაფეტური თეორიიდან“, ჯერ კიდევ ნ. მარი აღნიშნავდა (22: 21; 23: предисловие: 010; введение: §2. §19; 28: 38, 41, 42) და რაც მაინცდამაინც, საეჭვო მგონია, ყოველ შემთხვევაში ძვ. წ. I ათასწლეულის შუახანებისათვის აღმოსავლელქართველთა მიერ ამ მოსახლეობის ასიმილაცია, ძირითადად, დასრულებული უნდა ყოფილიყო. ამაზე, ზემოხსენებული რეალიების გარდა, რეგიონის შემდგომი ისტორია მარწმუნებს.
ხალიბების (ხალდების) ქართული ტომის ჰეგემონობა სამხრეთ-დასავლეთი საქართველოს ტომთა გაერთიანებაში, რომლის საფუძველიც, როგორც ფიქრობენ, რკინის მეტალურგიის განვითარება უნდა ყოფილიყო (18: 109) და დაახლოებით საუკუნენახევრის განმავლობაში გრძელდებოდა, ძვ. წ. VI ს-ის დასაწყისში სასპერთა ჰეგემონობით შეიცვალა (5: 116).
სასპერები, ი. დიაკონოვის აზრით, უეჭველად, „პროტო-ქართველები~ იყვნენ (4: 17, შენ. 19, 192), კერძოდ, აღმოსავლურქართული ტომები (4: 240, შენ. 133). მათი სახელი დაკავშირებულია ძველქართულ პროვინცია „სპერთან“, რომელიც ჭოროხის ზემო დინებაზე მდებარეობდა და რომლის ნაშთია ქ. ისპირი დღევანდელ თურქეთში. მეორე მხრივ, როგორც ცნობილია, ამ ტომთა სახელი ორგანულად არის დაკავშირებული აღმოსავლელქართველთა ზოგად ეთნონიმთან _ „იბერი“ (სპერი < იბერი), რომლითაც ისინი ცოტა უფრო გვიან მოიხსენიებიან ბერძნულ და რომაულ წყაროებში (15: 24; 5: 102, 111, 233).
სასპერებს პირველად ჰეროდოტე (ძვ. წ. V ს.) ასახელებს (I, 104): „კოლხიდიდან მიდიაში დიდი არაა გადასავალი, არამედ მხოლოდ ერთი ტომია ამ [ქვეყნებს] შორის. ეს არის სასპეირების [ტომი], ამათ რომ ჩაუვლი ხარ მიდიაში“ (24: 65). მეორეგან იგივე ბერძენი ისტორიკოსი აღნიშნავს (IV, 37): „სპარსელები ცხოვრობენ და აღწევენ სამხრეთის ზღვამდე, რომელსაც უწოდებენ მეწამულს. ამათ ზემოთ ჩრდილოეთის მიმართულებით ცხოვრობენ მიდიელები, მიდიელებს ზემოთ სასპეირები, სასპეირებს ზემოთ კოლხები, რომლებიც აღწევენ ჩრდილოეთის ზღვამდე, რომელსაც ერთვის მდინარე ფაზისი (რიონი – დ. მ.). ეს ოთხი ტომი მოსახლეობს ზღვიდან ზღვამდე“ (24: 82). ისტორიულ-გეოგრაფიული სიტუაცია ამ ცნობისა იმგვარია, რომ იგი ძვ. წ. VI ს-ის პირველი ნახევრით უნდა დათარიღდეს, ხოლო თვით ცნობის გეოგრაფიული კონტექსტი ისე შეიძლება გავიგოთ, რომ სასპერების ტერიტორია მოიცავს არა მხოლოდ ისტორიული საქართველოს სამხრეთ-დასავლეთს (გვიანდელ „ზემო ქართლს“), არამედ აღმოსავლეთ საქართველოს და არაქსის შუა და ზემო წელსაც (25: 56, 57; 5: 232, 233; 3: 415). სასპერთა გავრცელებას მდ. არაქსის შუა დინებამდე ი. დიაკონოვიც ვარაუდობს (4: 240; შენ. 133). მაგრამ ჩრდილო-დასავლეთით ეს აღმოსავლურქართული ტომები, ჩანს, შავ ზღვამდე აღწევდნენ (26: 238), რისი დასტურიცაა ის, რომ ძველქართულ წყაროებში შავ ზღვას „სპერის ზღუა“ ეწოდება (27: 8, 9, 19, 205).
ზემოხსენებული ვითარების ამსახველი უნდა იყოს ძვ. წ. IV-III საუკუნეთა მიჯნის ბერძენი ეთნოგრაფის და გეოგრაფის, მეგასთენეს ცნობა, შემონახული ევსები კესარიელთან (ახ. წ. IV ს.): „ხოლო მეგასთენე ამბობს, რომ ნაბუქოდონოსორმა, ჰერკულესზე უძლიერესმა, ლიბიასა და იბერიაში გაილაშქრა, ხოლო დაიმორჩილა და ხელთ იგდო რა ისინი, ნაწილი მათგანი პონტოს ზღვის მარჯვენა მხარეზე (ე. ი. პონტოს აღმოსავლეთით) დაასახლა“ (28: 57). ი. ჯავახიშვილი ამ ცნობას შემდეგ კომენტარს უკეთებს: „ამგვარად ეს ცნობა ქ. წ. III ს-ის დროისა ყოფილა. ეს გარემოება ცხადყოფს, რომ იბერიელნი უკვე ამაზე დიდი ხნით უწინარეს უნდა ამიერკავკასიაში ვიგულისხმოთ და კერძოდ შავი ზღვის აღმოსავლეთის სანაპიროს მახლობლად. მეგასთენეს ცნობა ამტკიცებს, რომ იბერთა პოლიტიკური ჰეგემონია III ს. უწინარეს უნდა დაწყებულიყო“ (28: 57). მეგასთენეს მიხედვით, ამგვარად, სრულიად უცილობელია, რომ გვიანდელი „ზემო ქართლი“ _ მტკვრის ზემო დინებისა და ჭოროხის აუზი _ „იბერებს“ უჭირავთ.
კიდევ მეტი. მეგასთენეს ჩვენების პირდაპირი გაგება იმაზე უნდა მიუთითებდეს, რომ „იბერები“ მის დროს, ე. ი. ძვ. წ. IV-III საუკუნეებში არა მხოლოდ ზემოაღნიშნულ ტერიტორიას ფლობენ, არამედ უშუალოდ შავ ზღვაზე გადიან, უფრო სწორედ, ასეთი ვითარებაა უკვე ძვ. წ. VI ს-ის დასაწყისიდან (ნაბუქოდონოსორის მეფობის დროიდან).
მართლაც, რამდენადაც სასპერ-სპერ-იბერთა ეთნიკური იდენტურობა საეჭვო არ არის, ამდენადვე ცხადი უნდა იყოს, რომ, ფაქტობრივად, ჰეროდოტეც და მეგასთენეც ერთსა და იმავე ფაქტს აღნიშნავენ: აღმოსავლურქართულ ტომთა მყოფობას ჭოროხის ხეობაში და მათ პოლიტიკურ ჰეგემონობას ძვ. წ. VI ს-ის დასაწყისიდან დიდ ტერიტორიაზე შავი ზღვის სამხრეთ-აღმოსავლეთ სანაპიროდან მდ. არაქსის შუა დინებამდე. სამხრეთ-დასავლეთიდან მათ, ცხადია, სომხური ტომებით დასახლებული ტერიტორია ესაზღვრებოდა და სწორედ ამ დროიდან უნდა შეეთვისებინათ ამ უკანასკნელთ აღმოსავლელქართველთა აღსანიშნავად ეთნონიმი „(ი)ვირ(ქ)“ (<სპერ<იბერ), რომელიც მთელი ქართველი ხალხის სახელად იქცა (5: 102, 103).
ასე რომ სწორია გ. მელიქიშვილი, როდესაც წერს: «Центр этого крупного объединения (сасперов – Д. М.) восточногрузинских племен находился, по-видимому, на юге, в области Спери (район верхнего течения р. Чорохи). Речь идет, несомненно, о территории, в значительной своей части, входящей несколько раньше в состав Диаухи (и Халиту, добавим мы – Д. М.). Поэтому объединение сасперов нам представляется частично как преемник этого крупного объединения племен Юго-Западной Грузии. Однако, сейчас это уже было намного более обширным объединением – явным предшественником сложившегося вскоре на этой же территории Картлийского (Иберийского) царства» (5:233, 234).
ამგვარად, ექვსზე მეტი საუკუნის განმავლობაში აღმოსავლურქართულმა ტომებმა სამჯერ მოახერხეს სამხრეთ-დასავლეთი საქართველოს ტერიტორიაზე ზედიზედ სამი დიდი და ფრიად მნიშვნელოვანი სახელმწიფოებრივი თუ წინასახელმწიფოებრივი ტომთა პოლიტიკური გაერთიანებების შექმნა: XII-VIII საუკუნეებში ტაოელთა (დაიაენი-დიაუხი), VII ს-ში – ხალიბთა (ხალიტუ) და VI ს-ში – სასპერ-იბერთა ჰეგემონობით. თვით ეს ფაქტი, სხვათა შორის, მოწმობა უნდა იყოს ამ ტომთა ეკონომიკური სიძლიერის, რაც კარგად მოწმდება, მაგალითად, დაიაენი-დიაუხის მიმართ ასურული და ურარტული წყაროებით (5: 179, 207), რომლებიც მას ძლიერ და მდიდარ ქვეყნად აგვიწერენ, რომელშიც ფრიად განვითარებულია ბრინჯაოს მეტალურგია, მესაქონლეობა, განსაკუთრებით მეცხვარეობა და მეცხენეობა. ხალიტუსთან დაკავშირებით, ზემოთ უკვე იყო აღნიშნული, რომ მისი აღზევება, ძირითადად რკინის წარმოების აღმავლობით უნდა ყოფილიყო გაპირობებული. ეჭვი არ არის იგივე ეკონომიკური საფუძველი ჰქონდა სასპერ-იბერთა პოლიტიკურ სიძლიერესაც, რამდენადაც ბირთვი ამ გაერთიანებისა იმავე არეალს მოიცავდა: ჭოროხის ხეობა, რომლის მთიანეთი ლითონის (სპილენძი, რკინა) საბადოებითაა ცნობილი (8: 24, 25); არზრუმის, ბაიბურთის და სხვა პლატოები – შესანიშნავი საძოვრებით და მარცვლეული კულტურებისათვის გამოსადეგი მინდვრებით; ხოლო ჭოროხის ხეობისა და მისი შემდინარე ხევების დაბლობი, მიუხედავად მცირემიწიანობისა, შუა საუკუნეებშიც განთქმული იყო ინტენსიური სოფლის მეურნეობით, მევენახეობით, მეხილეობით და სხვა (29: 134-141).
თვით ეს მრავალსაუკუნოვანი პროცესი ქართველ ტომთა არაერთგზისი პოლიტიკური გაერთიანებისა, ეჭვი არ არის, იმის მაჩვენებელია, რომ მათი სოციალურ-ეკონომიკური განვითარება იმ ზღვრამდე იყო მისული, რომ ამ რეგიონში უნდა ჩამოყალიბებულიყო ქართული ადრეკლასობრივი სახელმწიფო, მაგრამ ტომთა ეს დიდი კონფედერაციები, როგორც ჩანს, შინაგანი ურთიერთკავშირის სისუსტისა და, რაც მთავარია, ძველაღმოსავლურ დიდ სახელმწიფოებთან (ასურეთი, ურარტუ) თუ შემოსეულ კიმერიელებთან და სკვითებთან სამკვდრო-სასიცოცხლო ბრძოლების გამო დაიშალნენ და ვერ გადაიქცნენ იმ ბირთვად, რომლის გარშემოც შესაძლებელი გახდებოდა ქართველ ტომთა კონსოლიდაცია (30: 459). კერძოდ, სასპერ-იბერთა გაერთიანება, უნდა ვიფიქროთ, აქემენიდური ერანის ექსპანსიას შეეწირა, რის შედეგადაც, ისინი მატიენებთან და ალაროდიელებთან ერთად სპარსეთის იმპერიის მეთვრამეტე სათრაპიაში იყვნენ გაერთიანებულნი (24: 75). ეს, როგორც ჩანს, ეხება სასპერ-იბერთა ძველ ტომთა კავშირის სამხრეთ პერიფერიას (31: 434).
რაც შეეხება ჩრდილოეთ, კერძოდ, ჩვენთვის ამჟამად საინტერესო ჩრდილო-დასავლეთ ნაწილს, ჭოროხის აუზს, აქ, როგორც ეს კარგად ჩანს ქსენოფონტის ცნობებიდან, რომელთაც ზემოთ უკვე შევეხეთ, ცალკეული ქართველი ტომები (ტაოხები, ხალიბები, სკვითინები და სხვ.) დამოუკიდებელი ცხოვრებით ცხოვრობენ და ძვ. წ. V ს-ის გასულს არ ემორჩილებიან სპარსეთის პოლიტიკურ ძალაუფლებას. ასეთივე ვითარებაა ძვ. წ. IV ს-შიც, რასაც მეგასთენეს ზემომოტანილი ცნობა უცილობლად მოწმობს, ხოლო ამ საუკუნის ბოლოსთვის მთელი ჭოროხის ხეობა ქართლის (იბერიის) ახლადშექმნილი ერთიანი სამეფოს ფარგლებში შედის.
ეს რომ ასეა, ჩანს სტრაბონის ცნობიდან (XI, 14, 5): „მოგვითხრობენ არმენიაზე, რომ პირველად ის პატარა ყოფილა, გაზრდილა არტაქსიასა და ზარიადრის მეშვეობით, რომლებიც პირველად ანტიოქ დიდის სარდლები იყვნენ, ხოლო მერე, მისი დამარცხების შემდეგ, გამეფდნენ, ერთი სოფენეს, აკისენეს, ოდომანტისსა და ზოგ სხვა [მხარეში] ხოლო მეორე – არტაქსატას მიდამოებში. ამათ გაზარდეს [ქვეყანა იმის ხარჯზე], რომ მეზობელ ხალხებს ჩამოაჭრეს ნაწილები; მიდიელთაგან – კასპიანე, ფავნიტი და ბასოროპედა; იბერებს – პარიადრეს კალთები, ხორზენე და გოგარენე, რომელიც მტკვრის გადაღმა არის. ხალიბებისა და მოსინიკებისაგან [წაიღეს] კარენიტი და ქსერქსენე, რომლებიც მცირე არმენიის მეზობლად არიან“ და სხვა (32: 189). საქმე ეხება ძვ. წ. II ს-ის 80-იანი წლების დასაწყისს.
გოგარენე ანუ სომხური წყაროების „გუგარქი“, ეს არის ქვემო ქართლის ტერიტორია (13: 6-9; 33: 5-15). რაც შეეხება დანარჩენ პროვინციებს, დიდი ხანია, რაც შენიშნულია, რომ „პარიადრეს კალთები“ ტაოს და სპერის ტერიტორია უნდა იყოს (13: 395), თუმცა, ჩვენი აზრით, რამდენადაც „პარიადრეს მთები“, გვიანდელი ნომენკლატურით, „პონტოს მთაგრეხილია“ (43: 58, შენ. 198), უფრო ზუსტი იქნება თუ ამ ქედის მახლობელ ტერიტორიად (პარწვრეიან) მხოლოდ სპერს ჩავთვლით (საკუთრივ ჭოროხის ხეობას, რომელიც სწორედ პონტოს ქედს ჩამოსდევს აღმოსავლეთიდან) (შდ. 55). სტრაბონისეული „ხორზენე“ კი სახელდობრ ტაო უნდა იყოს.
მართლაც, II ს-ის ისტორიკოსი აპიანე (მითრ. XII, 101) მოგვითხრობს, რომ ძვ. წ. 66 წ. მითრიდატე პონტოელი, აკილისენეში პომპეუსის მიერ დამარცხების შემდეგ, სასწრაფოდ „გაეშურა ევფრატის სათავეებისაკენ, რომ იქიდან კოლხიდაში გადასულიყო. შეუსვენებლივ სირბილით იარა და დაახლოებით მეოთხე დღეს გადალახა ევფრატი... [შემდეგ] შეიჭრა ხოტენეში, არმენიაში. იქ მან უკუაგდო ხოტენები და იბერები, რომლებიც მას ისრებითა და შურდულებით აბრკოლებდნენ და გადავიდა მდინარე აფსაროსზე“ (35: 194, 195).
კონტექსტიდან აშკარაა, რომ „ხოტენე“, რომელიც სომხეთს ეკუთვნის, არის დაახლოებით ევფრატის სათავესა და ჭოროხს (აფსარს) შორის მდებარე ქვეყანა, მეორე მხრივ, გარკვეულია, რომ აპიანეს ხოტენე იგივე სტრაბონის ხორზენეა (36: 389; 25: 91, 92; 37: 123), რომელიც მის დროს (ძვ. წ. I ს-ში), მართლაც, სომხებს ეპყრათ. რამდენადაც ევფრატის სათავესა და ჭოროხს შორის ტერიტორია პარ ეხცელლენცე ტაოს ქვეყანაა, ამიტომ ცხადია, სწორედ ამ უკანასკნელს უნდა გულისხმობდეს აპიანესეული ხოტენე და სტრაბონისეული ხორზენე (35: 195, სქოლიო) მტკვრის სათავეებიანად, რაზედაც ერთი მხრივ, აქ დამოწმებული ტოპონიმი _ „ხორზიანის ველი“ _ მეტყველებს (25: 94), ხოლო, მეორე მხრივ, შუა საუკუნეებში ცნობილი ხორონიმი _ „ხორტევანი“//„ხორძევანი“ (38: 54; 39: 54; 40: 77) – ძველქართული პროვინცია კოლაში (41: 138; 42: 80, 101 და სხვა).
სტრაბონის ზემომოტანილი ცნობით, იბერებს გარდა სომხებმა სხვა ქართველ ტომებსაც ჩამოაჭრეს ტერიტორიები, კერძოდ, ხალიბებს კარენიტი, ხოლო მოსინიკებს ქსერქსენე. კარენიტი ან, უფრო სწორად „კარენითი“, როგორც ეს ერთ-ერთ გვიანდელ არაბულ წყაროშია (13: 328), იგივე „კარინი“ (სომხ. „კარნუ-ქალაქი“) – დღევანდელი არზრუმია და მისი მიმდებარე ფართო ზეგანი, რომელიც ძვ. წ. VII ს-ში, როგორც უკვე ვიცით, „ხალიტუს“ ანუ იგივე ხალიბების გაერთიანებას ეჭირა (იხ. ზემოთ). ჩანს, ეს ქართული ტომი საუკუნეთა განმავლობაში (ზოგჯერ სხვადასხვა ქართულივე ტომთა ჰეგემონობის ქვეშ) ერთსა და იმავე ტერიტორიაზე რჩებოდა. რაც შეეხება მოსინიკებს, ესენი ქართულ, კერძოდ, დასავლურქართულ ტომად ითვლებიან (5: 80), ხოლო მათი კუთვნილი მიწა-წყალი, „ქსერქსენე“ ანუ „დერქსენე“ იგივე დღევანდელი დერჯანია ევფრატის ზემო დინებაზე, არზრუმის დასავლეთით (13: 52).
ამგვარად, ძვ. წ. II ს-ის დასაწყისში გაძლიერებულმა სომხეთმა მოახერხა არა მხოლოდ, მანამდე სულ ცოტა ათასი წლის განმავლობაში ქართველი ტომებით დასახლებული, დასავლეთ-ევფრატის ზემო დინების ვრცელი პლატოების (დერჯანის, კარინითის) მითვისება, არამედ ჭოროხის აუზის სამხრეთის და მტკვრის სათავის ქვეყნების, იბერიის სახელმწიფოს ძირეული პროვინციების (სპერი, ტაო, კოლა), ხოლო მტკვრის შუა დინების სამხრეთით – გოგარენის დაპყრობაც. ეს იყო პირველი ძლიერი ექსპანსია სომხებისა ჩრდილოეთისკენ, რომელსაც ხანგრძლივი დროით ქართული მიწების ანექსია მოჰყვა. ეს შემოტევა იმდენად ძლიერი იყო, რომ, როგორც იმავე ცნობაშია აღნიშნული, სტრაბონის დროს, ანუ ორასი წლის გასულს, ეს დაპყრობილი ტომები „ყველანი ეხლა ერთ ენაზე (ე. ი. სომხურზე – დ. მ.) ლაპარაკობენ“ (32: 189).
ცხადია, ბერძენი გეოგრაფის ეს ნიშანდობლივი ჩვენება ისე არ უნდა გავიგოთ, რომ მთელი ამ დაპყრობილი ტერიტორიის ადგილობრივი მოსახლეობა მის დროს ერთიანად გასომხებული იყო. ეს, რა თქმა უნდა, გამორიცხულია და საამისო მონაცემებს ქვემოთ მოვიტანთ. აქ, უეჭველია, იგულისხმება სახელმწიფო ენა (სომხური) რომელიც საერთო უნდა ყოფილიყო მთელი მოსახლეობისათვის, უფრო სწორად, მისი არისტოკრატიული ნაწილისათვის, მაგრამ მიუხედავად ამისა, სტრაბონის ეს ცნობა აშკარა დასტურია ძვ. წ. II-I საუკუნეების განმავლობაში სომეხთა მიერ ქართველი ტომების ნაწილობრივი არმენიზაციისა და ასიმილაციის (5: 85, 137). ეს კი გამოწვეული უნდა ყოფილიყო სომხური ტომების ძლიერი ინფილტრაციით ქართულ მოსახლეობაში, რის შედეგადაც კარინითის (არზრუმის) ზეგანზე მცხოვრებ ქართველ ხალიბებს, რომლებიც სტრაბონის მიხედვით ძვ. წ. II ს-ში სომხეთის სახელმწიფოს ფარგლებში მოექცნენ, ორნახევარი საუკუნის შემდეგ, ჩვ. წ. I ს-ის მეორე ნახევარში რომაელი სწავლული პლინიუსი „არმენო-ხალიბებს“ უწოდებს. ასე მაგალითად, ერთ ადგილას (VI, 11-12) იგი წერს: „ქალაქი ტრაპეზუნტი გარშემორტყმულია უზარმაზარი მთებით, (რომელთა) უკან ცხოვრობს არმენო-ხალიბების ტომი“ (34: 288; 54: 145); მეორეგან (VI, 29): „პარიჰედრის მთების იქითა მხარეს კოლხეთის უდაბნოები ძევს, (ხოლო) იმ მხარეს, რომელიც კერავნის მთებისკენაა მიქცეული ცხოვრობენ არმენო-ხალიბები“ (34: 298; 54: 150). გეოგრაფიული კონტექსტი პლინიუსის ამ ცნობებისა ისეთია (პარიჰედრის მთები იგივე სტრაბონისეული პარიადრია, ანუ დღევანდელი პონტოს ქედი, ხოლო ტრაპეზუნტის მახლობელი მთები ამ ქედის ტრაბზონ-ლაზისტანის მონაკვეთი ანუ სტრაბონისეული სკიდისი), რომ ეჭვი არ არის, აქ სწორედ კარინითის ხალიბები იგულისხმებიან, რომლებიც ჩვ. წ. I ს-ში ჯერ კიდევ ორენოვანი ტომია და სწორედ ამიტომ ეწოდებათ „არმენო-ხალიბები“. მაგრამ ეს, რა თქმა უნდა, ჯერ კიდევ არ ნიშნავს, რომ ასეთივე ვითარებაა საკუთრივ ჭოროხის ხეობაში: ჩვენ ვიცით, რომ ძვ. წ. I ს-ის პირველ ნახევარში ევფრატის სათავეებიდან ჭოროხის აუზში (ჩემი აზრით, ტაოში _ ოლთისის წყლის სათავეებში) გადმოსულ მითრიდატეს სწორედ იბერები ხვდებიან და ბრძოლას უმართავენ. ცხადია, იბერები იგულისხმება, რომ ადგილობრივი მოსახლეობაა. თვით სტრაბონსაც (I, 3, 21) აქვს შემონახული სათანადო ჩვენება, როდესაც მოგვითხრობს ანტიკურ ხანაში გავრცელებულ გადმოცემაზე, რომელიც უკვე მეგასთენესთან დავამოწმეთ, რომ „დასავლეთის იბერთა ნაწილი გადასახლდა პონტოსა და კოლხიდის ზემოთ მდებარე ადგილებში“ (32: 81). ამასვე მოწმობს II ს-ში აპიანე, როდესაც ჭოროხის აუზის იბერებზე ამბობს (XII, 101), რომ მათ „ზოგი მიიჩნევს ევროპელი იბერების წინაპრებად, ზოგი [ამათ] მოახალშენეებად, სხვები კი მხოლოდ თანამოსახელეებად“ (35: 195). აქედან ცხადია, რომ ზემოხსენებული ავტორები თავისი დროისათვის იბერებს, მაინცდამაინც, ჭოროხის ხეობის აუზში გულისხმობენ.
ყველაფერი ეს ადასტურებს, რომ მიუხედავად ძვ. წ. II ს-ის დასაწყისში გაძლიერებული სომხეთის სამეფოს შემოტევისა, რომლის შედეგად საქართველოს სამხრეთ-დასავლეთ პერიფერიაზე (ჭოროხის აუზი, კარინითი) მცხოვრები ქართველი ტომები სომხეთის პოლიტიკური გავლენის არეალში მოექცნენ და თანდათან განიცდიდნენ ასიმილაციას (კარინითის არმენო-ხალიბები), საკუთრივ ჭოროხის აუზში, მათი განსახლების ძირეულ ქვეყანაში, ისინი ძვ. წ. I და ახ. წ. II საუკუნეებში კვლავაც ძირითადი მოსახლეობაა. სომეხთა აქ შემოღწევის რაიმე პირდაპირი ჩვენება პირველწყაროებში არ არსებობს.
პოლიტიკური პროცესის პერიპეტიებიც, ჩვენთვის ამჟამად საინტერესო ხანისა, ქართლის (იბერიის) სამეფოსა და სომხეთს შორის, ამასვე ადასტურებს.
ცხადია, ქართლი სომხურ ექსპანსიას მშვიდად ვერ შეხვდებოდა და ეცდებოდა საკუთარი ტერიტორიების დაბრუნებას. მართლაც, ერთი ასეთი წარმატებული მცდელობა უკვე ძვ. წ. II ს-შივე განხორციელებულა, რისი მოწმობაც სტრაბონთანვეა შემონახული (I, 3, 21), რომლის მიხედვით ძვ. წ. II ს-ის შუახნის ბერძენი მწერლის, „აპოლოდორეს მტკიცების თანახმად (იბერიელნი) არმენიას ესაზღვრებიან მდ. არაქსით“ (32: 81). ცხადია, ქართველებს ამ დროისათვის სომეხთაგან მიტაცებული მიწები (მაინცდამაინც ჭოროხის აუზის მიწა-წყალი) კვლავ დაუბრუნებიათ. მაგრამ ძვ. წ. I ს-ის პირველ ნახევარში, სახელდობრ, ამ საუკუნის 60-იანი წლებიდან მაინც, როგორც ვიცით (იხ. ზემოთ აპიანეს ჩვენება), ჭოროხის აუზს კვლავ სომხეთი ფლობს და ასეთივე ვითარებაა ახ. წ. I ს-ის დასაწყისშიაც, სტრაბონის დროს (XI, 2, 18), როდესაც მისი სიტყვით, „მოსხების ქვეყანა... სამ ნაწილს შეიცავს: ერთი მისი ნაწილი აქვთ კოლხებს, მეორე იბერებს და მესამე არმენიელებს“ (32: 125). ეჭვი არ არის, სტრაბონისეული „მოსხიკეს“ (მესხეთის) სომხური ნაწილი ჭოროხის ზემო დინების აუზია – ტაო და სპერი (43: 58).
მაგრამ სწორედ ამ პერიოდიდან იწყება ქართლის (იბერიის) სამეფოს გაძლიერება და ახ. წ. I-II საუკუნეები მისი ძლიერების ხანაა. რომაელი ისტორიკოსების, დიონ კასიოსისა (LVIII, 26) და ტაციტუსის (ანალები: VI, 33 და XII, 44) ცნობებით, დაწყებული ახ. წ. 35 წლიდან 50-იან წლებამდე სომხეთს იბერიელი უფლისწულები განაგებენ (44: 75; 45: 169, 170, 213). ამასთან, ტაციტუსი პირდაპირ აღნიშნავს, რომ რომაელთა მხარდაჭერით, იბერიის მეფე ფარსმანმა, სომხეთიდან „პართების გაძევების შემდეგ, თვით მანვე მისცა იგი (სომხეთი) მითრიდატეს“ (თავის საკუთარ ძმას) (46: 71).
60 წ., მას შემდეგ, რაც რომაელებმა აღადგინეს სომხეთში მეფობა და ტახტზე ტიგრანი დასვეს, ამ უკანასკნელს, „რომ უფრო ადვილად შეენარჩუნებინა ახლად მიღებული სამეფო ტახტი, ნაბრძანები იყო არმენიის გარკვეული ნაწილები დამორჩილებოდნენ ფარსმანს“ (ტაციტუსი, ანალები: XIV, 26), იბერიის მეფეს (45: 264; 46: 99).
ყველაფერი ზემოთქმული ეჭვს არ იწვევს, რომ ამ დროს ე. ი. მაინცდამაინც ჩვენი წელთაღრიცხვის I ს-ის 30-იან-60-იან წლებში ქართლის სამეფო აღდგენილი იქნა მის თავდაპირველ (ძვ. წ. IV-III სს.) საზღვრებში. ამას ადასტურებს პლინიუსის მონაცემებიც (I ს-ის 70-იანი წლები), რომელთა მიხედვით იბერია, რომელიც მოიცავს „ტასიის“-ტაშირის და „ტრიარის“ _ თრიალეთის პროვინციებს ანუ სტრაბონისეული `გოგარენის~ ტერიტორიას, ვრცელდება „პარიჰედრის მთებამდე“ (პლინ. VI, 29). პლინიუსის პარიჰედრის მთები, ეს არის, როგორც ვიცით, იგივე სტრაბონისეული „პარიადრის მთები“, ანუ გვიანდელი „პონტოს მთაგრეხილი“. ეს მოწმობს, რომ მდ. ჭოროხის მთელი აუზი კვლავ ქართლის (იბერიის) ფარგლებშია ანუ, რომ სპერი და ტაო ქართლის პროვინციებია. ეს პროვინციები კი, როგორც ზემოთ უნდა დავრწმუნებულიყავით, „მოსხიკეს“ (სტრაბონი) ანუ მესხეთის ნაწილია. მართლაც, პლინიუსიც აღნიშნავს (VI, 29): „პარიჰედრის მთების იმ მხარეს, რომელიც კერავნის მთებისკენაა მიმართული ცხოვრობენ არმენო-ხალიბები და მესხთა მიწებია“ (34: 298; 54: 150) – ცხადია, ცნობის გეოგრაფიული კონტექსტი, როგორც იყო უკვე აღნიშნული, გულისხმობს, რომ მესხების ადგილსამყოფელი პარიჰედრის ანუ პონტოს ქედის, ამ შემთხვევაში მისი უკიდურესი ჩრდილო მონაკვეთის ანუ „სკიდისის“, აღმოსავლეთი (თუ ჩრდილო-აღმოსავლეთი) ტერიტორიაა („კერავნის“ ანუ იგივე კავკასიონის ქედისკენ მიქცეული!).
რადგან, ჯერ ერთი, იმავე პლინიუსით ვიცით, რომ იბერია პარიჰედრის მთებამდე ვრცელდება, ხოლო პარიჰედრის ქედს აღმოსავლეთით მდებარეობს „მესხთა მიწები“, ამდენად, ცხადია, რომ ეს უკანასკნელი („მესხთა მიწები“ _ ჭოროხის აუზი ანუ ტაო-კლარჯეთი და სპერი) იგივე იბერიაა (პლინ. VI, 29). ეს კიდევ ერთხელ მოწმდება კვლავ პლინიუსისავე ცნობით (VI, 12): „ტრაპეზუნტიდან 140000 ნაბიჯზე მდ. აბსარია (ჭოროხი), თანამოსახელე ციხესიმაგრით შესართავთან. ამ ადგილს მთებს უკან მდებარეობს იბერია“ (34: 288; 54: 146). ე. ი. ჭოროხის ქვემო დინებასთან მდებარე მთებს უკან ანუ იმავე პარიჰედრ-სკიდისის ჩრდილოეთის კიდის აღმოსავლეთით ტერიტორია (ე. ი. იმავე მდ. ჭოროხის ხეობა) უკვე იბერიაა!
II ს-ის პირველ ნახევარში ქართლის (იბერიის) სამეფო კვლავ ძლიერ სახელმწიფოდ გვევლინება. პოლიტიკური გეოგრაფია ზოგადად უცვლელია I ს-თან შედარებით. პლუტარქეს მიხედვით (პომპ. XXXIV), მდ. მტკვრის სათავეები იბერიაშია (47: 282) და ამდენადვე, შეიძლება ვივარაუდოთ, რომ სახელმწიფო საზღვარი სომხეთთან კვლავ მტკვრისა და არაქსის აუზების წყალგამყოფ ქედზე გადის. იმავე ისტორიკოსის ცნობით, „იბერთა მხარე ვრცელდება მოსხურ მთებამდე და ევქსინის პონტომდე“ (Pომპ. XXXIV). ამგვარად, ცხადი ხდება, რომ პლუტარქეს დროს (II ს-ის დასაწყისი) ქართლის სამეფო გადის შავ ზღვაზე, რასაც II ს-ის 30-იანი წლებისათვის ადასტურებს არიანეც (პერიპლ. §11) – ეს არის სანაპირო ზოლი, რომელიც დაახლოებით მოიცავს დღევანდელ აჭარას და თურქეთის ლაზისტანის მიმდებარე ნაწილს (48: 76, 49: 8-10). რაც შეეხება „მოსხურ მთებს“, აქ იგულისხმება, ერთი მხრივ, ჭოროხ-მტკვრისა და, მეორე მხრივ, ევფრატ-არაქსის სათავეების წყალგამყოფი ქედი, რომელიც გამოჰყოფდა მოსხებს და ე. ი. იბერიას სომხეთისაგან (29: 121, სქოლიო; 50: 429, 430, 484, 485; 43: 59; 51). მართლაც, სტრაბონის მიხედვით (XI, 12, 4) მოსხური მთები „გარს ერტყმიან მთელ არმენიას იბერებამდე და ალბანებამდე“ (32: 174).
ამგვარად, პლუტარქეს ზემოხსენებული მითითებანი ეჭვს არ ტოვებს იმაზე, რომ II ს-ის პირველ ნახევარში ქართლის სამეფო ტერიტორიულად, მაინცდამაინც, სამხრეთი და სამხრეთ-დასავლეთი მიმართულებით თავის ძველ, ისტორიულად ჩამოყალიბებულ საზღვრებში რჩებოდა.
ამაზევე მიუთითებს დიონ კასიოსის ცნობა (LXX, 2), რომ 141-144 წლებში, „როცა ფარასმანე იბერიელი მეუღლესთან ერთად რომში ჩავიდა [ანტონინე პიუსმა] გაუდიდა მას სამფლობელო“ (44: 83). თუკი გავითვალისწინებთ ქართლის მეფის, ფარსმან II-ის პოლიტიკურ მდგომარეობას და მის ურთიერთობას რომთან, შეიძლება ვამტკიცოთ, რომ II ს-ის შუახანებშიც ქართლის სამეფო იმავე საზღვრებს მოიცავს, რომელთაც ჩვენ I ს-ის მეორე ნახევარშიც ვადასტურებთ (5: 353-363).
ამგვარად, ჩვენ მოკლედ განვიხილეთ ქართლის სამეფოს პოლიტიკური ვითარება, კერძოდ, მისი ურთიერთობანი სომხეთის სამეფოსთან და დარწმუნებით შეიძლება ითქვას, რომ ახ. წ. I-II საუკუნეები იბერიის თვალსაჩინო ძლიერების ხანაა, როდესაც მისი პოლიტიკური გავლენა მეზობელ სახელმწიფოებზე, სახელდობრ სომხეთის სამეფოზე, ეჭვს არ იწვევს. ამიტომ ცხადი უნდა იყოს ისიც, რომ ამჟამად ჩვენთვის საინეტერსო რეგიონში, ჭოროხის აუზში, გამორიცხულია სომხური რაიმე პოლიტიკური თუ კულტურული გავლენის არსებობაზე საბუთიერი საუბარი. მით უმეტეს გამორიცხულია სომხების იმიგრაცია ამ ტერიტორიაზე, რომლის მოსახლეობა ამ პერიოდშიც კვლავ ქართული, ძირითადად – აღმოსავლურქართული რჩებოდა (სტრაბონი, აპიანე).
თუკი ვივარაუდებთ, რომ კლავდიოს პტოლემაიოსის ყველა ცნობა მისივე თანადროულია (რაც, მაინცდამაინც, საეჭვოა), მაშინ უნდა მივიღოთ რომ II ს-ის 50-იან-60-იან წლებში ქართლის (იბერიის) სამეფომ თავისი ტერიტორიის მნიშვნელოვანი ნაწილი კვლავ დაკარგა: კოტარზენეს (ვარიანტი: კორაზენე) ოლქი ანუ სტრაბონისეული ხორზენე ისევ სომხეთს მიეკუთვნება (V, 12, 9) (52: 49). ის რომ კოტარზენე-კორაზენე იგივე ხორზენეა ანუ ტაო და კოლა, როგორც ზემოთ იყო ნაჩვენები და არა კლარჯეთი, როგორც ჩვეულებრივ ფიქრობენ (მარკვარტი, მანანდიანი, ერემიანი), ამაზე მიუთითებს იმავე პტოლემაიოსის ცნობა (V, 10, 3; VIII, 19, 5), რომ „ქალაქი არტანისსა“ (ვარიანტი: „არტანოისსა“) ანუ, ყოველ ეჭვს გარეშე – არტანუჯი, კლარჯეთის ქვეყნის ცენტრი – იბერიის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი ქალაქია (52: 46, 50, 59, 60).
ამგვარად, II ს-ის მეორე ნახევარში, ტაო და სპერი კვლავ სომხეთს მიუტაცია, მაგრამ კლარჯეთი ქართლის (იბერიის) სამეფოს ფარგლებშია. III ს-თვის არავითარი მონაცემები არ გვაქვს ჩვენთვის საინტერესო პრობლემის შესახებ.
რა ვითარებაა მომდევნო პერიოდში ვგებულობთ ე. წ. „სომხური გეოგრაფიის“ ანუ „აშხარაცუიცის“ ცნობების მეშვეობით, რომლებიც ს. ერემიანის მიხედვით IV ს-ის პირველი ნახევრის ვითარებას ასახავენ (53: 21-23). ამ წყაროს თანახმად მთელი სამხრეთი საქართველო (პროვინციები: სპერი, ტაო, კლარჯეთი, კოლა, ჯავახეთი და სხვა) სომხეთს ეკუთვნის. მაგრამ „ქართლის ცხოვრების“ ჩვენებით IV ს-ის 30-იან წლებში ზემოხსენებული პროვინციები, ტაოს და სპერის გარდა, ქართლის სამეფოშია და სახელმწიფო საზღვარი სამხრეთიდან კვლავ მტკვარ-არაქსის აუზთა წყალგამყოფზე გადის (27: 70), რაც თითქოს რომის იმპერატორის, კონსტანტინე I-ის წყალობაა. მართლაც, არ არის გამორიცხული, რომ „აშხარაცუიცის“ მონაცემები ამ შემთხვევაში III ს-ის დასასრულის სიტუაციას გადმოსცემდეს, ხოლო „ქართლის ცხოვრების“ ჩვენება კი რომსა და ირანს შორის 298 წ. ქალაქ ნიზიბინში დადებული ზავის შემდგომ ხანას მიეკუთვნებოდეს, როდესაც ქართლის სამეფო და სომხეთიც გამარჯვებული რომის იმპერატორის პროტექტორატის ქვეშ შევიდნენ. ამას თითქოს მხარს უჭერს V ს-ის სომეხი ისტორიკოსი, მოვსეს ხორენაცი, როდესაც, აგათანგელოსზე მითითებით, მოგვითხრობს (II, 86), რომ IV ს-ის დასაწყისში ქართლის (იბერიის) განმანათლებელმა ნინომ სამეფოს დედაქალაქში, მცხეთაში, წმინდა ჯვრის აღმართვის შემდეგ, ქრისტიანობაზე მოაქცია იბერიის სხვა მხარეებიც, „კლარჯეთიდან დაწყებული ვიდრე ალანთა და კასპიის კარებამდე, მასქუთთა საზღვრებამდე“ (11: 172). ამგვარად, IV ს-ის ოციან წლებში კლარჯეთი კვლავ იბერიის ფარგლებშია. მართლაც, ქართული წყაროს მიხედვითაც, IV ს-ის მეორე ნახევარში ქართლის მეფე მირდატი კლარჯეთში, თუხარისის ციხესიმაგრეში აგებს ეკლესიას, ადგენს იქ მღვდლებს და მრევლად აძლევს მათ კლარჯეთის მოსახლეობას (27: 131). ამის შემდეგაც ეს ძველქართული პროვინცია მუდამ ქართული სახელმწიფოებრიობის ორბიტაშია. რაც შეეხება ტაოსა და სპერს მათი შემდგომი ისტორია სხვაგვარად წარიმართა.
IV ს-ის ბოლოს საუკუნოვანი ომი რომისა ერანთან დამთავრდა დაზავებით, რომლის შედეგად დაიდო სასაზღვრო ხაზი ამ ორ იმპერიას შორის. ეს ხაზი ქალაქ ნიზიბინსა (სამხრეთში) და არზრუმს (ჩრდილოეთით) შორის გადიოდა და სომხეთს, ფაქტობრივად, ორ ნაწილად ჰყოფდა, რომელთაგან დასავლეთი-ბიზანტიის, ხოლო აღმოსავლეთი – ერანის ქვეშევრდომობაში შევიდა. ამ უკანასკნელს ბიზანტიურ წყაროებში „პერსარმენია“ ეწოდებოდა და მასში სომხეთის აღმოსავლეთი პროვინციების გარდა, ბასიანი და ტაოც იყო გაერთიანებული. არზრუმი-თეოდოსიოპოლი და სპერი – ბიზანტიის წილხვდომილ ტერიტორიას წარმოადგენდა. ასეთი ვითარება გაგრძელდა VI ს-ის ბოლომდე (13: 4, 22, 23, 230, 307). სწორედ ამ პერიოდში უნდა განხორციელებულიყო მეორე მძლავრი სომხური იმიგრაცია ჭოროხის აუზში, კერძოდ, სპერსა და ტაოში, რასაც უნდა გამოეწვია სომხური ტოპონიმიის წარმოქმნაც, დამოწმებული, მაგალითად, V ს-ის სომეხ ისტორიკოსებთან.
შენიშვნები
1. მე, არსებითად, ვიზიარებ ქსენოფონტის მარშრუტის იმ მიმართულებას, რომელიც დადგენილი აქვს თ. მიქელაძეს (12). უკანასკნელ ხანს გამოქვეყნდა სპეციალური წერილი (იხ. Claudia Sagona, Did
Xenophon take the Aras high rood? Observations on the historical geography of
north-east Anatolia. In: Ancient Near Eastern Studies, Supplement 12, 2004, pp. 299-333. იქვეა საკითხთან დაკავშირებული ახალი ლიტერატურა), რომელშიც ეს მარშრუტი სხვაგვარადაა წარმოდგენილი. სამწუხაროდ ავტორი არ იცნობს არც თ. მიქელაძის მონოგრაფიას და არც ქართულ და რუსულ სპეციალურ ლიტერატურას (ი. დიაკონოვის ერთი მონოგრაფიის გარდა). ამიტომ, ცხადია, უშვებს არსებით შეცდომებს: „ტაო“ და „ოლთი(სი)“ სხვადასხვა რეგიონი ჰგონია; ტაოხებს ჭოროხის სულ ზემო დინებაზე ათავსებს, ხოლო სასპერებს – ჭოროხის შუა და ქვემო წელზე; ხალიბები და ხალდები ორი სხვადასხვა და კარდუხებთან ერთად ურარტული ტომები, ხოლო სასპერები ხურიტული ტომი ჰგონია; ქსენოფონტისეულ მდ. ჰარპასოსს მდ. ხარშიტად თვლის და არა ჭოროხად და სხვა და სხვა. ამიტომ ქსენოფონტის ლაშქრობის მარშრუტის მისეული ინტერპრეტაცია, ამჟამად ჩვენთვის საინტერესო რეგიონში მაინც, არ შეიძლება იყოს სწორი!
2. ეს მასალა მოვინახულეთ 1996 წლის სამეცნიერო მივლინების დროს თურქეთში აკად. ო. ჯაფარიძესთან და პროფესორებთან: გ. გრიგოლიასთან, ა. კახიძესთან და შ. მამულაძესთან ერთად.
დამოწმებული წყაროები და ლიტერატურა
1. მუსხელიშვილი დ., „დაიაენი“ _ „დიაოხის“ ქვეყნის მოსახლეობის ეთნიკური ვინაობისათვის, „ანალები“, #1, 2005.
2. Muskhelischvili
D. Zur ethnischen Herkunft der Bevölkerung des Landes Daiaeni/Diaoxi. „Georgica“,
Zeitschrift für Kultur, Sprache und Geschichte Georgiens und Kaukasus, 27, Aachen,
2004.
3.Меликишвили Г. А.,
Наири-Урарту, Тб., 1954.
4. Дьяконов И. М., Предыстория
армянского народа, Ер., 1968.
5. Меликишвили Г. А., К истории
древней Грузии, Тб., 1959.
6. მიქელაძე თ., სამხრეთ-აღმოსავლეთ შავიზღვისპირეთის უძველესი მელითონე ტომების ლოკალიზაციისათვის. `მაცნე~, საქართველოს მეცნიერებათა აკადემიის საზოგადოებრივ მეცნიერებათა განყოფილების ორგანო, #3, თბ., 1966.
7. ლომოური ნ., ბერძენი ლოგოგრაფოსების ცნობები ქართველი ტომების შესახებ, მსკი, ნაკვ. 35, თბ., 1963.
8. Максимова М. И. Античные
города юго-восточного Причерноморья, М.-Л., 1956.
9.Армянская география VII века по
р. Х. (приписывавшаяся Мойсею Хоренскому). Текст и перевод. Издал К. П.
Патканов, С.-Пб, 1877).
10. Géographie de Moïse de Corène d’après Ptolémeé, Texte
arménien traduit en trançais par le P. Arsène Soukry Mékhitariste. Venise, 1881.
11. მოვსეს ხორენაცი, სომხეთის ისტორია. ძველი სომხურიდან თარგმნა, შესავალი და შენიშვნები დაურთო ალექსანდრე აბდალაძემ, თბ., 1984.
12. მიქელაძე თ., ქსენოფონტის „ანაბასისი“ (ცნობები საქართველოს შესახებ), თბ., 1967.
13. Адонц Н.,
Армения в эпоху Юстиниана, С.-Пб., 1908.
14. მიქელაძე თ., სამხრეთ-აღმოსავლეთი შავიზღვისპირეთის მოსახლეობის ისტორიისათვის (სკვითინები). საქართველოს მეცნიერებათა აკადემიის მოამბე, ტ. XIX, #5, 1957.
15. ჯავახიშვილი ი., ქართველი ერის ისტორია, წიგნი პირველი და მეორე, ტფ., 1913.
16. ჯანაშია ს., თუბალ-თაბალი, ტიბარენი, იბერი. შრომები, ტ. III, თბ., 1959.
17. Евстафии. Комментарии к «Землеописанию» Дионисия, ВДИ,
№1, М.-Л., 1948.
18. მიქელაძე თ., სამხრეთ-აღმოსავლეთი შავიზღვისპირეთის უძველესი მელითონე ტომების ისტორიის ზოგიერთი საკითხი, „მაცნე“, #1, თბ., 1967.
19. Куфтин Б. А., К вопросу о древнейших корнях грузинской культуры на Кавказе по данным археологии. სსმმ, XII-В, თბ., 1944.
20. ქორიძე დ., კოლხური კულტურის ისტორიისათვის, თბ., 1965.
21. მიქელაძე თ., ძიებანი კოლხეთისა და სამხრეთ-აღმოსავლეთი შავიზღვისპირეთის უძველესი მოსახლეობის ისტორიიდან, თბ., 1974.
22. Марр Н.,
Аркаун, монгольское название христиан, в связи с вопросом об армянах-халкедонитах, ВВ, т. XII, 1906.
23. Георгии Мерчул, Житие
св. Григория Хандзтийского. Грузинский текст. Введение, издание, перевод Н.
Марра с дневником поездки в Шавшию и Кларджию. С.-Пб., 1911.
24. ყაუხჩიშვილი თ., ჰეროდოტეს ცნობები საქართველოს შესახებ, თბ., 1960.
25. ჯანაშია ს., უძველესი ეროვნული ცნობა ქართველთა პირველსაცხოვრისის შესახებ მახლობელი აღმოსავლეთის ისტორიის სინათლეზე. შრომები, ტ. II, თბ., 1952.
26. ბერძენიშვილი ნ., საქართველოს ისტორიის საკითხები, (ტ. VIII), თბ., 1990.
27. ქართლის ცხოვრება, ტექსტი დადგენილი ყველა ძირითადი ხელნაწერის მიხედვით, ს. ყაუხჩიშვილის მიერ,
ტ. I, თბ., 1955.
28. ჯავახიშვილი ი., ქართველი ერის ისტორიის შესავალი, ტ. I, თბ., 1950.
29. ვახუშტი, აღწერა სამეფოსა საქართველოსა, თ. ლომოურის და ნ. ბერძენიშვილის რედაქციით, თბ., 1941.
30. აბდუშელშვილი მ., მუსხელიშვილი დ., სურგულაძე ი., ქართველები. ქსე, ტ. 10, თბ., 1986.
31. მელიქიშვილი გ., ქართლი (იბერია) ძვ. წ. VI-IV საუკუნეებში. ქართლის სამეფოს წარმოქმნა. საქართველოს ისტორიის ნარკვევები, ტ. I, თბ., 1970.
32. ყაუხჩიშვილი თ., სტრაბონის გეოგრაფია, თბ., 1957.
33. Мусхелишвили Д. Л., Из
исторической географии Восточной Грузии, Тб., 1982.
34. Гай Плиний Секунд.
Естественная история ВДИ, №2, М.-Л., 1949.
35. აპიანე, მითრიდატეს ომების ისტორია. ბერძნული ტექსტი ქართული თარგმანითურთ გამოსცა, შესავალი და საძიებლები დაურთო თ. ყაუხჩიშვილმა, თბ., 1959.
36. Reinach T. Mithridate
Eupator roi du Pont. London, 1890.
37. Лорткипанидзе Г.,
Некоторые вопросы истории Колхиды I-II вв. до н. э., „მაცნე“, #2, თბ., 1965.
38. ქრონიკები და სხვა მასალა საქართველოს ისტორიისა და მწერლობისა, შეკრებილი, ქრონოლოგიურად დაწყობილი და ახსნილი თ. ჟორდანიას მიერ. წიგნი მეორე, ტფ., 1897.
39. Бакрадзе Д.,
Археологическое путешествие по Гурии и Адчаре, Тиф., 1897.
40. თაყაიშვილი გ., არხეოლოგიური მოგზაურობანი და შენიშვნები, წიგნი პირველი, ტფ., 1907.
41. ქათიბ ჩელების ცნობები საქართველოსა და კავკასიის შესახებ. თურქულიდან თარგმნა, შესავალი, შენიშვნები და საძიებლები დაურთო გიული ალასანიამ, თბ., 1978.
42. ჩილდირის ვილაიეთის ჯაბა დავთარი 1694-1732 წწ. თურქული ტექსტი ქართული თარგმანით გამოსაცემად მოამზადა ცისანა აბულაძემ, გამოკვლევა დაურთო მიხეილ სვანიძემ, თბ., 1979.
43. მუსხელიშვილი დ., საქართველოს ისტორიული გეოგრაფიის ძირითადი საკითხები, ტ. I, თბ., 1977.
44. დიონ კასიოსის ცნობები საქართველოს შესახებ, ბერძნული ტექსტი ქართული თარგმანითურთ გამოსცა და შესავალი და კომენტარები დაურთო ნოდარ ლომოურმა, თბ., 1966.
45. Корнелий Тацит.,
Сочинения в двух томах. Том первый, Анналы. Малые произведения, Л., 1969.
46. ტაციტუსის ცნობები საქართველოს შესახებ. ლათინური ტექსტი ქართული თარგმანითურთ, შესავალი ნარკვევითა და კომენტარებითურთ გამოსცა ალექსანდრე გამყრელიძემ, თბ., 1973.
47. Плутарх, Помпей, ВДИ,
№4, М.-Л., 1947.
48. ფლავიუს არიანე. მოგზაურობა შავიზღვისპირეთის გარშემო. თარგმანი, გამოკვლევა, კომენტარები და რუკა ნათელა კეჭაღმაძისა, თბ., 1961.
49. ლომოური ნ., ეგრისის სამეფოს ისტორია, თბ., 1968.
50. ინგოროყვა პ., გიორგი მერჩულე, თბ., 1954.
51. ხაზარაძე ნ., ვახუშტი ბატონიშვილი და მოსხური მთების იდენტიფიკაციის საკითხი. ვახუშტი ბაგრატიონი – ისტორიკოსი და ეთნოგრაფოსი, თბ., 1997.
52. ლომოური ნ., კლავდიოს პტოლემაიოსის „გეოგრაფიული სახელმძღვანელო“. ცნობები საქართველოს შესახებ. მსკი, ნაკვ. 32, თბ., 1955.
53. ერემიანი ს., სომხეთი „აშხარაცუიცის“ მიხედვით, ერევანი, 1963 (სომხურ ენაზე).
54. არბოლიშვილი ლ., პლინიუს უფროსის „ბუნების ისტორია“, როგორც საქართველოს ისტორიის წყარო, თბ., 2006.
55. ჭეიშვილი გ. პარიადრეს ადგილმდებარეობისათვის. „მაცნე“, ისტორიის, არქეოლოგიის, ეთნოგრაფიის და ხელოვნების ისტორიის სერია, 3, თბ., 1986, გვ. 123: ავტორი „პარიადრის კალთებად“ ბასიანის პროვინციას მიიჩნევს.
Комментариев нет:
Отправить комментарий