ზაქარია დიაკონი
დაბადებული ჩანს 1627 წელს სოფელ ქანაკერში, ერევნის მახლობლად. მისი
მამა სომხეთის ერთ-ერთი ოლქის (გავარის), კერძოდ, კოტაიკის
მამასახლისის მდივანი ყოფილა. ზაქარია ცამეტი წლის ასაკში
მიუყვანიათ სოფლის მონასტერში – ოჰანავანქში, სადაც გაატარა მთელი
ცხოვრება. მაღალი მდგომარეობისათვის არ მიუღწევია.
ზაქარია დიაკონმა წერა
ხანდაზმულობაში დაიწყო, კერძოდ, 60 წლის ასაკში. ამ დროს შეუდგენია
მას „კონდაკი, სადაც ბიოგრაფიულ ცნობებთან ერთად მოცემულია
ეკლესიების მშენებლობის ამბები და მათი წარწერები. შემდეგ
„კონდაკი“ შევიდა მის სამნაწილიან ისტორიულ თხზულებაში, რომელიც
ცნობილია „ქრონიკის“ სახელწოდებით. ავტორს ეს ნაშრომი გარკვეული
მიზნით დაუწერია, კერძოდ, იმათთვის, „ვინც შემდეგ მოვა“, რათა შეიტყოს
წინაპართა ტანჯული ცხოვრების ამბავი და თვითონ გაფრთხილდესო.
ზაქარია ხშირად სარგებლობს ზეპირ-გადმოცემებით. ამის გამო ძველი
სომხური ლიტერატურის ცნობილი მკვლევარი მ. აბეღიანი წერდა: მოვსეს
ხორენაცის შემდეგ ზაქარია დიაკონმა პირველმა მოკიდა ხელი სომხური
ფოლკლორის შეკრებასო1.
ფოლკლორული მასალის
გვერდით „ქრონიკაში“ მოიპოვება სომხეთისა და მისი მეზობელი
ქვეყნების სოციალურ-ეკონომიკური და პოლიტიკური ცხოვრების
ამსახველი ამბებიც, რის გამოც თხზულება მიჩნეულია ისტორიულ წყაროდ.
აღნიშნული ნაწარმოები
პირველად გამოიცა 1870 წ. ვაღარშაპატში. გამოცემა შეიცავს
ხარვეზებს (არასწორი წაკითხვები, გამოტოვებული სიტყვები,
ტექნიკური ხასიათის უზუსტობანი)2. 1876 წელს „ქრონიკა“ ფრანგულად
თარგმნა მ. ბროსემ, ხოლო 1969 წ. გამოქვეყნდა რუსული თარგმანი,
შესრულებული მ. დარბინიან-მელიქიანის მიერ.
აქვე უნდა აღინიშნოს, რომ
ზაქარია დიაკონი „ქრონიკის“ ბოლოს საუბრობს თავისი ქართული
წარმოშობის შესახებ. აქ ჯერ აღნიშნულია, რომ ნერსეს კათოლიკოსის დროს
კაპადოკიიდან სომხეთში მიუტანიათ და ოჰანავანქის მონასტერში
დაუსვენებიათ წმინდა გიორგის ნეშტი. ადრე შუა საუკუნეებში სამი
კათოლიკოსია ამ სახელით ცნობილი: ნერსეს I (353–373), ნერსეს II (548–557) და ნერსეს III (641–661), აქედან რომელს გულისხმობს ჩვენი ავტორი
– უცნობია. იმას კი აღნიშნავს, რომ ნეშტის გადმოსვენების შემდეგ
ოჰანავანქში ბევრი სნეული და დავრდომილი პოულობდა განკურნებას.
ერთხელ ქართველი მეფის შვილი ავად გამხდარა, მეფეს ხალხი გაუგზავნია
ოჰანავანქში წმინდა გიორგის ნეშტის წამოსაღებად. რამდენადაც ეს
საქმე სწრაფად არ მოგვარებულა, ქართველთა მეფეს მძევლები
გაუგზავნია სომხეთში – ორმოცამდე ყრმა დიდებულთა ოჯახებიდან.
ზაქარია დიაკონი ქართველთა მეფეს „დათოს“ უწოდებს, ხოლო მის შვილს –
„ბეჟოს“, რაც შერქმეული სახელი უნდა იყოს და ამდენად აბრკოლებს
ქართველი მეფის ვინაობის გარკვევას.
როგორც ზაქარია წერს,
„გულფიცხ ქართველებს“ შემდეგ წმინდანის ნეშტი მიუღიათ, მაგრამ უკან აღარ
დაუბრუნებიათ და გადაუმალავთ. ამის გამო სომხებს აღარც ქართველი
ყმაწვილები გაუშვიათ სამშობლოში.
ზაქარია დიაკონი
აღნიშნავს: ამ ქართველ ყმაწვილთა შორის ერთ-ერთის შთამომავალი იყო
მისი მამა მკრტიჩი – მას ჰქონია წიგნი, სადაც ქართველი ყრმების
შთამომავლების ამბავი იყო მოთხრობილი, მაგრამ მიწისძვრის დროს
დაკარგულა. ზაქარიას თავის „ქრონიკაში“ შეუტანია ის, რაც მის
მეხსიერებას შემორჩა3.
ამ მცირე შესავლის შემდეგ
განვიხილავ „ქრონიკაში“ არსებულ იმ ცნობებს, რაც ერევნის სახანოს
ქართველ ხანებზე აქვს მოთხრობილი ჩვენს ავტორს.
უწინარეს ყოვლისა,
გასახსენებლია 1603 წელს სათანადოდ მომზადებული ირანის მიერ 1590
წლის ზავის დარღვევა და ოსმალთა წინააღმდეგ ომის განახლება 1603
წელსავე, კერძოდ, 21 ოქტომბერს ირანის ჯარებმა აიღეს თავრიზი. მაშინ
ოსმალებმა უომრად დატოვეს ნახიჭევანი, რითაც ისარგებლა ირანმა და
ხელთ იგდო ჯულფა, ორდუბათი და ალყა შემოარტყა ერევანს, 9 თვის ალყის
შემდეგ, 1604 წლის 8 ივნისს, ქალაქი აღებულ იქნა. შაჰმა აბას I-მა (15 –
1629) აღ. სომხეთის ტერიტორიაზე, როდესაც ოსმალებს ერევანი
წაართვა, აქ ერევნის სახანო დააარსა.
სახანოში მთელი ხელისუფლება
თავდაპირველად ეკუთვნოდა შაჰის მიერ დანიშნულ სარდალს, რომელსაც ჯერ ბეგლარბეგი
ეწოდებოდა, ხოლო შემდეგ – ხანი.
ერევნის ხანების დახასიათებისას
ზაქარია დიაკონი თითქმის ყოველთვის ხაზს უსვამს მათ უსამართლობას ადგილობრივი
მოსახლეობის მიმართ და უარყოფით თვისებებს. გამონაკლისს შეადგენს მხოლოდ ორი
ხანი, წარმოშობით ქართველები, თუმცა გამაჰმადიანებულნი – ხოსრო და ზაალი.
ზაქარიას სიტყვით, ხოსრო ხანმა
შეცვალა მეტად ხარბი, ძუნწი და მძარცველი მაჰმედ ხანი. ის ჩვეულებრივ უკავებდა,
ანდა სულაც არ აძლევდა მეომრებს მათ კუთვნილ გასამრჯელოს. მათგან არავის გზავნიდა
გადასახადის ასაკრებად, მხოლოდ იმათ ენდობოდა, ვინც მასთან ერთად იყო მოსული
ირანიდან. ხანის ასეთი ქმედება მთელ ჯარს მობეზრდა და ყველამ ერთად დაწერა
საჩივარი ამ ხანზე და შაჰს გაუგზავნა. როცა შაჰმა ყოველივე შეიტყო, მის მაგიერ
გაგზავნა ერევანში ერთი კაცი, სახელად ხოსრო - წარმოშობით ქართველი და დაავალა
მას ერევნის სახანოს მართვა, მაჰმედს კი უბრძანა მასთან დაბრუნებულიყო4.
ზაქარიას მიხედვით, ეს ხოსრო იყო
დადებითი თვისებების კაცი: გულკეთილი და ქრისტიანების მეგობარი. დადიოდა
მონასტრებში, თან საჩუქრები და ძღვენი მიჰქონდა; გულკეთილობასთან ერთად ხოსრო ხანი
გულუხვიც იყო: თუ ვინმე ერთ კვერცხს მიართმევდა, ის ტანსაცმლით ასაჩუქრებდა;
ქრისტიანებს შეუმუბუქა გადასახადი, გააუქმა საგზაო ბაჟი; ქვეყანაში გაჩნდა სიუხვე,
რასაც საქონლის გაიაფება მოჰყვა.
თვითონ ხოსრო ხანი იყო მგალობელი
და მუსიკოსი. ის თხზავდად და თითონვე ასრულებდა სიმღერებს. როდესაც რომელიმე
მონასტერში მივიდოდა, შეაგროვებდა ბავშვებს და ასწავლიდა მათ როგორც შარაკანის,
ასევე ფსალმუნების მღერას. ასეთი სათნოებით ცხოვრობდა ის.
როდესაც საჭმელ-სასმელად
დაჯდებოდა, თავისთან იწვევდა ცნობილ სომხებს. სასამართლო საჩივრების მიმართ იყო
სამართლიანი და ყოველთვის მიუკერძოებელი განაჩენი გამოჰქონდა. ასე მართავდა ხოსრო
ხანი ერევნის სახანოს5. მაგრამ გავიდა დრო და ისე მოხდა, რომ მოშურნეებმა ხოსრო
ხანის წინააღმდეგ შეთხზეს ცრუ ბრალდება და შაჰს გაუგზავნეს. შაჰმა უხმო თავისთან
ხოსრო ხანს, მაგრამ მან თავი აარიდა ისპაჰანში გამგზავრებას და ინდოეთში გაიქცა,
სადაც გარდაიცვალა6.
ხოსროს შემდეგ ირანის შაჰმა
(შაჰ-აბას II-მ (1648-1666)) ერევნის ხანობა უბოძა შაჰ-აბას I-ის დროს
წარჩინებული მოხელის ლალაბეგის შვილიშვილს – მაჰმუდს. ჩვენი ავტორის
დახასიათებით ეს იყო გოროზი და ამაყი, შურიანი და ძუნწი. ყველა სიკეთე
გააუქმა, რაც ქართველმა ხოსრო ხანმა დანერგა. ისევ გაადიდა გადასახადები, კვლავ
ძალაში დატოვა საგზაო ბაჟი, გააძვირა საქონელი, აწარმოებდა მინდვრების, ბაღების
და ხალხის აღწერას, რათა უფრო დაემძიმებინა მდგომარეობა. რაც ხოსრო ხანმა
შეუმსუბუქა მოსახლეობას – ამან უფრო დაუმძიმა. ის იყო ჩვენი ხალხის მტერი და
მოწინაამდეგეო7.
ჩანს, კეთილი ხოსრო ხანის როგორც
წინამორბედი, ასევე მომდევნო ხანები მხოლოდ უარყოფითად არიან დახასიათებული
ზაქარია დიაკონის მიერ. ამავე ავტორთან გვხვდება აგრეთვე ერევნის კიდევ ერთი
ქართველი ხანი, კერძოდ, ზაალი (1679-1685). ზაქარიას სიტყვით, შაჰმა უხმო
აზერბაიჯანის ვეზირს მირზა იბრაგიმს და დანიშნა მასთან სამუშაოდ წარმოშობით
ქართველი ზაალ ხანი – სიძე აბას ხანისა, რომელიც იყო ერევნის გამგებელი.
ამგვარად, მირზა იბრაგიმი და ზაალ ხანი ერთად შევიდნენ ერევანში. ზაალი შეუდგა მასზე
დაკისრებული მოვალეობის შესრულებას.
ზაალი იყო გამოცდილი და ერევნის
ყველა საქმეში გაცნობიერებული. ის ჩუმად შევიდა ციხე-სიმაგრეში, იხმო სათანადო
პირები და გააცნო მათ მეფის რაყამი. ყველამ მორჩილება აღიარა მის წინაშე.
ზაქარიას სიტყვით, ამ ხანის
შესახებ ცუდს ვერაფერს ვიტყვით, რამდენადაც ქრისტიანი მშობლების შვილი იყო,
კეთილად ექცეოდა ქრისტიანებს. მისი სომხეთში მოსვლის პირველ წელს მოხდა ძლიერი
მიწისძვრა. ზაალ ხანმა ბრძანა აღედგინათ ყველა დანგრეული ეკლესია, რაც შესრულდა.
ერთ სოფელში დანგრეული ეკლესია კიდევ შენიშნა, სოფლის მოსახლეობამ შესჩივლა ზაალ-ხანს
– სიღარიბის გამო ვერ აღვადგინეთო. ზაალ ხანის დახმარებით მათ შესძლეს
ეკლესიის განახლება8.
ზაქარია დიაკონი აღწერს 1679
წლის 4 ივნისს დაწყებულ მიწისძვრას, რაც მთელ თვეს გაგრძელებულა. ზაალ ხანს
შაჰთან გაუგზავნია შიკრიკი. თხუთმეტი დღის შემდეგ დაბრუნებულმა შიკრიკმა მოიტანა
შაჰის ბრძანება, რათა აღედგინათ ციხესიმაგრე და ეკლესიები. მრავალი ეკლესია
აშენდა იმ დროს. ვიდრე ზაალ-ხანი განაგებდა ერევანს, დამყარდა წესრიგი და ყველა
ამქვეყნიური სიკეთეო.
XVII ს-ის კიდევ ერთ ავტორს
ზაქარია აგულეცისაც საინტერესო ცნობები მოეპოვება ზაალ-ხანის შესახებ. თვითონ
ავტორი ცნობილია მისი „დღიურით“. ის დაბადებულა 1630 წელს ჯულფასა და ორდუბათს
შორის მდებარე სოფელ აგულისში. სავაჭრო გზების სიახლოვე ბიძგს აძლევდა ამ მხარის
მოსახლეობას ხელი მიეყო ვაჭრობისათვის. 17 წლის ასაკში ზაქარია მშობლების
სურვილით სავაჭროდ გაემგზავრა ოსმალეთში.
მისი „დღიურის“ მეორე ნაწილი
წარმოადგენს ქრონოლოგიურად დალაგებულ თხრობას მოგზაურობის, თანამედროვე
მნიშვნელოვანი მოვლენებისა და ცალკეული საყურადღებო ამბების შესახებ, სადაც
საუბარია ქართველ ზაალ ხანზეც9.
ზაქარია აგულეცის მიხედვით, 1679
წლის 26 იანვარს ზაალ-ხანი მოვიდა ერევანს ჩაფრებითურთ, შევიდა ერევანში და
შაჰის დასტურით ხანად დაჯდა. შაჰ-სულეიმანმა (1666-1694) შემდეგ გამოგზავნა
რაყამიც ზაალის ერევანში დარჩენაზე. ამან შეცვალა სეფი-ყული-ხანი, რომელსაც
ბევრი მაგინებელი ჰყავდა10.
ზაქარია აგულეცის სიტყვით, ზაალ
ხანი იყო დიდი ამირგუნა ხანის ძის – აბას ყული ხანის სიძე. აქვე აღვნიშნავ,
რომ ამირგუნა ხანის სახელი უცნობი არ არის საქართველოს ისტორიაში, ის იყო
შაჰ-აბას I-თან დაახლოებული დიდმოხელე, რომელიც ირან-ოსმალეთის ომის დროს,
როდესაც შაჰ-აბასმა ერევნის ციხე აიღო 1604 წელს, ერევნის პირველ მმართველად, ე.
ი. ბეგლარბეგად ამირგუნა დანიშნა. ეს ის ამირგუნა ხანია, რომელიც 1625 წელს შაჰმა
თავის სიძე ისახან ყორჩიბაშთან ერთდ საქართველოში სალაშქროდ გამოგზავნა და
მეწინავე ჯარის სარდლობა უბოძა. თავისი სიმამაცის გამო თანამედროვენი მას „სარუ
ასლანს“ ე. ი. „ყვითელ ჯიქს“ უწოდებდნენ, მაგრამ მისმა რაზმებმა ვერ გაუძლეს
ქართველთა შემოტევას და გაიფანტნენ.
მარაბდის ომში თავისი რაზმით
იბრძოდა მანუჩარ III ათაბაგი, რომელიც „მძლავრებისათვის ოსმალთა“ მამამან მისმა
„წარუვლინა შააბაზს... რათა მწე ეყოს“. ხოლო შაჰმა „დაუტევა ძე ათაბაგისა მანუჩარ
ერევანს ამირგუნა ხანისა თანა და ზრდიდა იგი“11. ამ მანუჩარმა მარაბდის ველზე
ჰკრა თავსა ხრმალი და გაუპო თაჯი რითაც ავნო დიდად. მაშინ ეტყოდა ამირგუნა ხანი
ათაბაგს: „უპურმარილოვო“. ასე გაუწირავს სამშობლოსათვის გამზრდელი ხანი მანუჩარ
ათაბაგს“.
რაც შეეხება ზაალ ხანს, როგორც
ზაქარია დიაკონიც ამბობს, ის ჯერ კიდევ ამირგუნა ხანის ძის აბას ყული ხანის დროს
მოსულა ერევანში და ყველა საქმე თვითონ უწარმოებია. ამდენად მიუღია გამოცდილება
და მასზე მინდობილი საქმის წარმართვაც შეუსწავლია. დიდად ებრძოდა მავნე და
მძარცველ ადამიანებს. ქრისტიანებს თავიდანვე თანაგრძნობით ეკიდებოდა, ხოლო როდესაც
ერევანში დიდი მიწისძვრა მოხდა 1679 წლის 4 ივნისს და მრავალი მონასტერი
დააქცია, მან ხელი მიჰყო მათ აღდგენას, ზოგ შემთხვევაში კი გადასახადის
შეღავათიც დაუწესებია.
ზაალ-ხანთან დაკავშირებით ჩვენს
მეორე ავტორს, ე.ი. ზაქარია აგულეცის
მოაქვს ერთი ასეთი ეპიზოდი: ჯერ ისევ ახლად დანიშნული იყო ხანად ზაალი, როდესაც
გამოვიდა ციხესიმაგრიდან, ციხის ქვემოთ ხიდზე გადავიდა და ბაღში გაისეირნა თავის
აღალარებთან ერთად. როდესც ბაღში იჯდა, ორმა კაცმა ერთი ყაჯარი აღა მოიყვანა
უკან გაკრული ხელებით და ხანს უთხრა: ბაღში ერთ ქალს ძალით თავს დაესხა და
გააუპატიურაო. ქალიც წამოყვანილი ჰყავდათ. ხანმა მაშინვე განაჩენი გამოიტანა და
აღასთვის იქვე თავი მოაკვეთინა. პირველი სისხლი ეს იყო. მიუხედავად სამართლიანი
განაჩენისა, ყველა შეძრწუნდა, აღას სახელად მურად ბეგი ერქვა12.
1679 წლის 4 ივნისს ერევანში
დიდი მიწისძვრის დროს ქვეყანა დაიქცა, უამრავი ეკლესია დაინგრა და 7600 სული
დაიხოცა.
ზაალ ხანმა შაჰს აცნობა ამ დიდი
უბედურების შესახებ, ხალხიც აქეთ-იქით დაგზავნა და დახმარება ითხოვა. განჯიდან
რვაასი კაცი მოვიდა, ნახიჩევანიდან – მაჰმად რიზა ხანი თავისი ასკერებით და ჯარის
უფროსი შემადგენლობით. ციხესიმაგრეს ოთხივე მხრიდან ჯარი შემოერტყა და
ელოდებოდნენ შაჰ-სულეიმანის გამოგზავნილ კაცს.
1 ივლისს შაჰის შიკრიკი მივიდა
თავრიზში „ადილბეჟანის“ ვეზირ მირზა იბრაჰიმთან, რომელსაც ებრძანა: დაჯექი და
სამეფო ხარჯით აღადგინე [დანგრეული ქვეყანაო]. ასეც მოხდა. თუმცა მშენებლობა
ნელი ტემპით მიიწევდა წინ. პირველ ხანებში, ზ. აგულეცის სიტყვით, დღე-ღამეში
მიწისძვრა რამდენჯერმე მეორდებოდა, შემდეგ ნელ-ნელა შესუსტდა.
1680 წელს, 19 აგვისტოს, ერევანი
შეეგება 2000-მდე კაცს, რომლებიც ჰაჯში მიდიოდნენ. თვითონ ზაალ-ხანიც ამოსულა
მათთან შესახვედრად. 26 აგვისტოს გავიდნენ ერევნიდან და 1681 წლის 25 მაისს ეს
„ხაჯილარები“ დაბრუნებულან უკან. ზაალ ხანი, ეტყობა, პატივს სცემდა მორწმუნე
მუსულმანებს, რაც უფრო განამტკიცებდა მის ავტორიტეტს შაჰის თვალშიც.
1681 წლის 15 მაისს ისპაჰანიდან
შაჰ-სულეიმანისაგან ერევანში მიუღიათ ზაალ-ხანისათვის გამოგზავნილი „ხალათი“ –
ერთგულებისათვის პატივისცემის ნიშნად. ნაბოძვარ ძვირფას ჩასაცმელს. „ხალათს“
ერთი კაბა და ერთი მანდილიც ხლებია. დიდძალი ხალხი წავიდა შესაგებებლად. ხანმა
ჩაიცვა შაჰის გამოგზავნილი სამოსელი და ამალის და ცხენოსანთა თანხლებით შევიდა
ციხესიმაგრეში.
წარმოდგენილი ცნობების მიხედვით,
როგორც ხოსრო, ასევე ზაალი უნარიანი, ნიჭიერი და პატივცემული ხანები ჩანან,
ამასთანავე ზაალი მკაცრიც ყოფილა, თუმცა სამართლიანი. მის სიმამრს – ამირგუნა
ხანის ძე აბასს ხომ საკუთარი მოზრდილი შვილიც ჰყავდა, მაგრამ მაინც ყველა
საქმეს, როგორც აღინიშნა, სიძეს, – ზაალ ხანს, ანდობდა. მომდევნო ხანები
მაჰმედი, ნაჯაფი, სეფი ხანი სულ სხვანაირად არის დახასიათებული. მაგალითად,
სეფი ხანი ბოროტებასთან ერთად, ხარბიც ყოფილა. მას იმდენი ქონება გაუგზავნია თავის
სახლში, რომ თანამედროვეს სიტყვებით, სამასი თუმანი მარტო ბაჟი გადაუხდია და სხვ.
ამრიგად, მიუხედავად მცირე
ცნობებისა, ქართველი ხანები ხოსრო და ზაალი, ვფიქრობ, მაინც ინტერესს გამოიწვევენ
მკითხველში, მით უფრო, რომ ბევრად განსხვავდებიან სხვებისაგან თავისი დადებითი
თვისებებით.
დამოწმებული წყაროები და ლიტერატურა
1. Մ.
Աբեղյան, Հայոց հին գրականության պատմության, գիրք II, XI – XIX ղարի 30 ական թթ.,
Երևան, 1946.
2. თ.
ნატროშვილი, ერთი ლეგენდის კვალზე, გაზ. „ლიტერატურული საქართველო“, 1986, გვ.
3.
3. Захарий
Канакეрци (Բարդբերդեվի), хроника, М., 1969, ч. III, гл. XIV, XV, XVI.
4. იქვე,
გვ. 139.
5. იქვე,
გვ. 140.
6. იქვე,
გვ. 142.
7. იქვე,
გვ. 144-145.
8. იქვე,
გვ. 195.
9. ზაქარია
აგულეცი, დღიური, ქართული გამოცემა, თბ., 1979.
10. იქვე,
გვ. 87.
11. ბატონიშვილი
ვახუშტი, აღწერა სამეფოსა საქართველოსა, ქართლის ცხოვრება IV ს. ყაუხჩიშვილის
გამოც., თბ., 1973, გვ. 432.
Комментариев нет:
Отправить комментарий