XIX საუკუნის მეორე ნახევარში ოსმანთა იმპერია საკმაოდ მჭიდროდ დაუკავშირდა დასავლეთ ევროპას. ფრანგი, გერმანელი და ინგლისელი კაპიტალისტები თანდათან მზარდი ოდენობით დებდნენ ინვესტიციებს ოსმალეთის ეკონომიკაში. მოძლიერდა კომპრადორული (ბერძნული, სომხური) ბურჟუაზია. გენეზისის პროცესში მყოფი საკუთრივ თურქული სავაჭრო და სამრეწველო ბურჟუაზია კარგად ამჩნევდა, რომ ფეოდალიზმის ნაშთები, დესპოტური სახელმწიფო მანქანა და პარაზიტული ბიუროკრატიული აპარატი აფერხებდა ქვეყნის პროგრესულ განვითარებას. Dდაიწყო დასავლური ფორმის დემოკრატიული მოძრაობა, რომლის ძირითად მიზანს წარმოადგენდა სულთნის თვითმპყრობელური ხელისუფლების შეზღუდვა, ოსმალეთის გადაქცევა კონსტიტუციურ-მონარქიულ სახელმწიფოდ.
პროგრესულად მოაზროვნე ოფიცრებმა გაითავისეს პარლამენტარიზმის იდეა. ჩამოაყალიბეს ,,ახალგაზრდა ოსმანთა’’ ორგანიზაცია. თავის მხარეს გადაიყვანეს სულთნის ვეზირი, გამოჩენილი სახელმწიფო მოღვაწე მიდხად-ფაშა, რომელსაც მიაჩნდა, რომ კონსტიტუციურ-პარლამენტური წყობა განამტკიცებდა ოსმანთა იმპერიის შინაპოლიტიკურ და საერთაშორისო მდგომარეობას. რაკი სულთანი აბდულ-აზიზი დათმობაზე არ წავიდა, მიდხად-ფაშამ მოაწყო სახელმწიფო გადატრიალება. 1876 წლის 30 მაისს შეთქმულებმა აბდულ-აზიზი დაამხეს. სულთნის ტახტზე აიყვანეს მურად V. ფაქტიურად მთელი ხელისუფლება გადავიდა მიდხად-ფაშას ხელში, რომლის ხელმძღვანელობით და ახალგაზრდა ოსმანთა მონაწილეობით შედგა ოსმალეთის კონსტიტუციის ტექსტი. იმავე წელს მურად V სულიერი ავადმყოფობის გამო, სულთნის ტახტზე შეცვალა აბდულ-ჰამიდ მეორემ. Mმან დაამტკიცა კონსტიტუცია, რომელიც საზეიმოდ გამოცხადდა 1876 წლის 23 დეკემბერს. მაგრამ მას შემდეგ, რაც კონსტანტინოპოლში მოწვეული საერთაშორისო კონფერენცია ფაქტიურად ჩაიშალა, სულთანმა მიდხად-ფაშა დიდვეზირის თანამდებობიდან გადააყენა, ახალგაზრდა ოსმანთა უმრავლესობა დასაჯა. ხოლო 1878 წლის თებერვალში კონსტიტუციაც გააუქმა და მის საფუძველზე არჩეული პირველი პარლამენტიც დაითხოვა1.
სულთანმა აბდულ-ჰამიდ მეორემ კონსტიტუციას თან გააყოლა ოსმალეთის მოქალაქეთა პიროვნული ხელშეუხებლობისა და თანასწორობის პრინციპი; სიტყვის, კრებებისა და რწმენის თავისუფლება. დაამყარა თვითმპყრობლური რეჟიმი ,,ზულუმი’’. მაგრამ პროგრესულმა ძალებმა ქედი არ მოიხარეს დესპოტი სულთნის წინაშე. წინააღმდეგობის მოძრაობა გრძელდებოდა.
ახალ ოსმალთა პოლიტიკურ მემკვიდრეებად გადაიქცნენ ,,ახალგაზრდა თურქები’’, რომლებმაც თავისი პირველი ორგანიზაცია დააარსეს 1889 წელს სახელწოდებით ,,ერთიანობა და პროგრესი.’’ მათ კვლავ აიტაცეს კონსტიტუციონიზმის იდეა, სულთანს წაუყენეს მოთხოვნა კონსტიტუციის აღდგენის შესახებ. ხსენებული ორგანიზაციის წევრები საჯაროდ იმეორებდნენ საფრანგეთის დიდი რევოლუციის ლოზუნგს - ,,თავისუფლება, თანასწორობა, ძმობა.’’ ამ ტრიადას დაუმატეს მეოთხე _ სამართლიანობა. ახალგაზრდა თურქებმა თავიანთ მიზნად გამოაცხადეს ოსმალური სახელმწიფოს ყველა ქვეშევრდომის (რელიგიის და ეროვნების მიუხედავად) მოქალაქეობრივი თავისუფლების დამკვიდრება და დაცვა, რითაც უფრო მასობრივი ხასიათი შესძინეს გამათავისუფლებელ მოძრაობას.
XIX-XX სს-ების მიჯნაზე დამოკრატიული მოძრაობა კიდევ უფრო გაფართოვდა, ძირითადი ამოცანა გახდა ფეოდალურ-თეოკრატიული ოსმალეთის ბურჟუაზიულ-კონსტიტუციურ სახელმწიფოდ რეორგანიზაცია. ერთიანობისა და პროგრესის კომიტეტი ეწეოდა აგიტაცია-პროპაგანდას როგორც ოსმალეთში, ისე მის საზღვრებს მიღმა. იატაკქვეშა ტიპოგრაფია სტამბულში აქვეყნებდა პროკლამაცია-მოწოდებებს, ახალგაზრდა თურქთა ერთ-ერთი ლიდერი ახმედ-რიზა პარიზში სცემდა გაზეთებს _ ,,მეშვრეთი’’ ფრანგულ ენაზე, ხოლო ,,შურა უმეტ’’თურქულ ენაზე იბეჭდებოდა. 1897 წელს ერთიანობისა და პროგრესის კომიტეტმა დესპოტიზმის საწინააღმდეგო დემონსტრაცია სტამბულში, სულტნის სასახლის წინ მოაწყო. მას მკაცრი რეაქცია მოჰყვა. სულთნის ბრძანებით იატაკქვეშა ორგანიზაცია გაანადგურეს, მისი ხელმძღვანელები დასაჯეს.
რეპრესიები უარყოფითად აისახა გამათავისუფლებელ მოძრაობაზე. ახალგაზრდა თურქებმა შეასუსტეს კავშირი სხვატომელებთან, გამოამჟღავნეს ვიწრო ეროვნულ ჩარჩოებში ჩაკეტვის ტენდენცია. 1902 წელს პარიზში მოწვეულ ყრილობაზე საბაჰ-ედ-დინი გამოეთიშა ,,ერთიანობისა და პროგრესის’’ კომიტეტს და შექმნა ,,დეცენტრალიზაციისა და კერძო ინიციატივის ლიგა.’’ აქ შევიდნენ ოსმანთა იმპერიის ფედერაციულად მოწყობისა და უცხოური ინვესტიციების უფრო ფართოდ მოზიდვის მომხრენი. 1905 წელს ერთიანობა არსებითად აღდგა. აბდულ-ქევდეთმა ჟენევაში გამოსცა ბროშურა-პროკლამაცია, რომელშიც იგი სომეხ-თათართა შეტაკებასა და ბაქოს სისხლიან ამბებში (1905 წ.) ადანაშაულებდა რუსეთის იმპერატორსა და ოსმალეთის სულტანს და ოსმანთა იმპერიის ყველა ეთნოსის დემოკრატიულ ძალებს სოლიდარობისაკენ მოუწოდებდა. თვით ოსმალეთში გამოიკვეთა კიდეც სხვადასხვა ეროვნების წარმომადგენელთა უფრო მჭიდრო კავშირისა და სულთნის რეჟიმის წინააღმდეგ ერთიანი ფრონტის ორგანიზების ტენდენცია. 1907 წელს პარიზში შეიქმნა რევოლუციურ ორგანიზაციათა ბლოკი, რომელშიც შევიდნენ ..ერთობა და პროგრესი”, პრინც საბაჰ-ედდინის ,,ლიგა’’, მაკედონური და სომხური ნაციონალური ორგანიზაციები. შემთხვევითი სულაც არ იყო, რომ 1908 წლის დამდეგს ანტიდესპოტური აჯანყება დაიწყო მაკედონიაში და თითქმის ოსმალთა მთელ იმპერიას მოედო.
ინფორმაციამ ამ მოვლენის შესახებ შემოაღწია საქართველოშიც. გაზეთი ,,ამირანი’’ მკითხველს აუწყებდა: ,,ევროპულ ოსმალეთში, მაკედონიაში დიდი რევოლუციური მოძრაობა დაიწყო. იქაურმა ჯარმა აჯანყება მოახდინა და მოითხოვა კონსტიტუციის გამოცხადება’’. რედაქცია საკმაო ოპტიმიზმს იჩენდა. ოსმალეთის იმპერიაში დაწყებული დემოკრატიული მოძრაობისგან პროგრესულ ცვლილებებს მოელოდა. დარწმუნებული იყო, რომ ახალგაზრდა თურქთა პარტია მალე მსოფლიოს გააკვირვებდა თავისი რადიკალური პოზიციით.2
დასავლეთ ევროპის დიდი სახელმწიფოები კი თურქეთში დაწყებული მოძრაობისაგან დადებითზე გაცილებით მეტ უარყოფით შედეგებს მოელოდნენ. ალბათ ამიტომ ახალგაზრდა თურქთა ლიდერმა ახმედ რიზამ პარიზში გამოაქვეყნა მანიფესტი, უარყოფდა გავრცელებულ ხმებს იმის შესახებ, რომ თურქეთში მათ მიერ დაწყებული დემოკრატიული მოძრაობა თითქოს მიმართული იყო საზღვარგარეთის სახელმწიფოებისა და ოსმალეთის იმპერიის სხვატომელთა წინააღმდეგ. მანიფესტის ავტორი აცხადებდა, რომ ჩვენ თანასწორუფლებიანად მიგვაჩნია ყველა ეროვნება და სარწმუნოება, გვინდა, რომ პარლამენტურმა წყობილებამ სარგებლობა მოუტანოს მუსლიმანებსაც, ქრისტიანებსაც და ურიებსაც.3 ქართული პრესის პუბლიცცისტები ჭეშმარიტებად ღებულობდნენ თურქულ მანიფესტს. აღნიშნავდნენ, რომ მანიფესტში დაფიქსირებულმა ლოზუნგებმა დადებითი გავლენა მოახდინა ოსმალეთის მრავალეროვან მოსახლეობაზე, სხვატომელები გამოთქვამდნენ სურვილს მხარში ამოდგომოდნენ ახალგაზრდა თურქებს, ებრძოლათ კონსტიტუციისა და პარლამენტისათვის. ამან ახალგაზრდა თურქთა ავტორიტეტი და გავლენა აამაღლა როგორც ქვეყნის შიგნით, ისე მის საზღვრებს მიღმა. მათ მემორანდუმი გადასცეს უცხოეთის ელჩებს, აუწყეს, რომ მათი ძირითადი მიზანია 1876 წლის კონსტიტუციის აღდგენა და მიზანშეწონილია ევროპის სახელმწიფოებმა ,,ურჩიონ’’ სულთანს დააკმაყოფილოს ახალგაზრდა თურქთა ეს სამართლიანი მოთხოვნა.
საქართველოში ისიც გაიგეს, რომ ოსმალეთის სულთანმა ძალა გამოიყენა, აჯანყებულთა წინააღმდეგ ჯარი გაგზავნა. მაგრამ თურქეთის მონარქის თითქოსდა ,,ერთგული’’ პოლკები რევოლუციის მხარეს გადავიდნენ. აჯანყებულთა საკმაოდ მრავალრიცხოვანი ლაშქარი სტამბოლისაკენ დაიძრა. სულთანი შეშინდა, დათმობასა და კომპრომოსზე წავიდა. 1908 წლის 23 ივლისს საზეიმოდ გამოცხადდა აბდულ-ჰამიდ მეორის ბრძანება კონსტიტუციის აღდგენის შესახებ. ოსმალთა იმპერია კონსტიტუციურ-მონარქიულ სახელმწიფოთა რიგებში დგებოდა. გაზეთ ,,ამირანის’’ რედაქციამ ქართველ მკითველს აუწყა, რომ თურქეთის სულთანი ევროპის კონსტიტუციურ მონარქთა დონემდე დავიდა. Mმისი უფლებამოსილება საგრძნობლად შეზღუდა პარლამენტმა, რომლის დეპუტატები და სენატორები ხალხმა აირჩია. გაზეთის კორესპოდენტი იმასაც წერდა, რომ კონსტიტუციური წყობის დამყარებამ საერთო სახალხო ენთუზიაზმი გამოიწვია. საპატიმროებიდან გაათავისუფლეს 40 ათასი კაცი. Gგამოცოცხლდა ლიტერატურა და პრესა. თითქმის გაქრა რელიგიური და ნაციონალური მტრობა. სტამბოლში მუსლიმანები მივიდნენ სომეხთა საფლავებთან და თაიგულებით შეამკეს. მაკედონიაში შეწყდა რელიგიურ-ეროვნული ხასიათის შეტაკებები. იმედოვნებდნენ, რომ ეროვნული საკითხი მშვიდობიანი მეთოდებით გადაიჭრებოდა.4
თურქეთის რევოლუციამ გარკვეული სიძნელეები შეუქმნა ევროპის სახელმწიფოებს, რომლებმაც ოსმანთა იმპერიის ყოფილი პროვინციები ჩრდილო-აფრიკაში თავის კოლონიებად აქციეს. გაზეთმა ,,ამირანმა’’ მკითხველს მიაწოდა ინფორმაცია იმის შესახებ, რომ თურქეთის კონსტიტუციის გამოცხადებისთანავე გამათავისუფლებელი მოძრაობა ეგვიპტესაც მოედო. აქაც თურქეთის მიბაძვით დაარსდა ახალგაზრდა ეგვიპტელთა პარტია, რომელმაც მოითხოვა კონსტიტუცია.5
ამ ამბებით შეშფოთებული ინგლისის საგარეო საქმეთა მინისტრი გრეი აცხადებდა, რომ ჩვენ ეგვიპტეში კონსტიტუციის არსებობა დაუშვებლად მიგვაჩნია, მაგრამ თუ დაგვჭირდა ეგვიპტელთა ჯანყის იარაღით ჩაქრობა, უხერხულ მდგომარეობაში აღმოვჩნდებითო. შეშფოთებული ჩანდნენ საფრანგეთი, გერმანია, ავსტრია-უნგრეთი და რუსეთიც. ამასთან დაკავშირებით ,,ამირანის’’ რედაქციამ გამოაქვეყნა სტატია ,,დიდი სახელმწიფოები და ოსმალეთი.’’ იქ ნათქვამია, რომ რუსეთის შავი ზღვის ფლოტი ანატოლიის ნავსადგურებში აპირებს შესვლას, ინგლისი კი კრეისერებს გზავნის ბოსფორ-დარდანელის სრუტეში. გერმანიასა და ავსტრიას საჭიროდ მიაჩნიათ ახაგაზრდა თურქთა მოძრაობის დათრგუნვა. სხვები კი იმ აზრის არიან, რომ კონსტიტუციურ-პარლამენტური წყობილების შექმნა უზრუნველყოფს წესიერების დამყარებას ოსმალეთში. ჩანს, რომ გაზეთის რედაქცია ამ ,,სხვების’’ პოზიციაზე იდგა, დადებით მოვლენად მიაჩნდა ოსმალეთში მომხდარი ცვლილებები.6
ოსმალეთში დაწყებულ გამათავისუფლებელ მოძრაობასთან და ევროპის სახელმწიფოთა პოზიციასთან დაკავშირებით ჟურნალ ,,საქართველოს’’ კორესპონდენტი წერდა: ,,ოსმალეთის საზოგადოების ნაწილმა ბოლოს და ბოლოს შეიგნო, რომ ძველი ტრადიციებით ცხოვრება აღარ შეეძლო მათ სამშობლოს. დადგა დრო, რომ შეეცვალათ თავიანთი ცხოვრება ევროპის წესზედ და ხანგრძლივი, ჭკვიანი და ენერგიული მუშაობის შემდეგ გამოაცხადეს კონსტიტუცია. მაგრამ დახეთ ბედის სიმუხთლეს, თურმე წმინდა სახელმწიფოებრივ პოლიტიკას მაინც და მაინც არაფრად მიაჩნია უმაღლესი მოსაზრებანი ერთა ბედის შესახებ. საზოგადო კულტურის თვალსაზრისით მას სხვა საზომი ჰქონია, საზომი კერძო გამორჩენისა და სხვის ზურგზე გასუქებისა….... ავსტრია და რუსეთი ისე უყურებენ ოსმალეთს თითქოს იქ არაფერი ცვლილება არ მომხდარიყოს. ძველებურად გემრიელ ლუკმად მიაჩნიათ და როდესაც ამ ერსაც ეღირსა ადამიანური ცხოვრების დაწყება, მაშინ შეურჩიეს დრო და დახმარების მაგივრად ინაწილებენ მის მემკვიდრეობას~. იქვე წერილის ავტორი მოვლენებს განიხილავს საქართველოს სამომავლო ინტერესთა პრიზმაში და ხაზგასმით წერს: ,,ოსმალეთის განახლება შესაძლებელ ჰყოფს ჩვენს მომავალს, ოსმალეთის დაღუპვა კი ჩვენც დაგვღუპავს~. ქართველი პუბლიცისტი შორს იხედება, სჭვრეტს დამოუკიდებელ საქართველოს და წერს, რომ განახლებული ოსმალეთისათვის, აგრეთვე ირანისათვის კავკასიის ნეიტრალობა, მათსა და რუსეთს შორის ბუფერული სახელმწიფოებრივი ერთეულის (ან ერთეულების) სახით არსებობა უფრო ხელსაყრელია, ვიდრე მიერთება. რუსი პოლიტიკოსები კი, სამწუხაროდ, საჭიროდ თვლიან კავკასიის სლავიზაციას. მიაჩნიათ, რომ კავკასიის დაპყრობას მოითხოვდა რუსეთის ინტერესები და დღესაც იგივე ინტერესები უკარნახებთ, რომ კავკასია შეინარჩუნონ როგორც იმპერიის განუყოფელი ნაწილი7.
ქართველმა პუბლიცისტებმა გამოიკვლიეს, რომ ოსმალეთის ქართველობა აქტიურ მონაწილეობას იღებდა სახელმწიფოს პროგრესულად განახლებისათვის ბრძოლაში. ,,საქართველოს’’ რედაქცია სიამაყით აცნობდა მკითხველს იმ პირთა ვინაობას, რომელნიც დიდ როლს ასრულებდნენ ოსმალეთის მართვა-გამგეობასა და ახალგაზრდა თურქთა პარტიის საქმიანობაში. უსუფ-ბეი (ლორთქიფანიძე) იყო პირველი, რომელმაც თავისი ბატალიონი სალონიკში ,,თავისუფლებას შეაფიცა~. პოლკოვნიკები აჰმედ და მაჰმუდ ბეგები (თავდგირიძეები) ახალგაზრდა თურქთა პარტიის ბურჯებად ითვლებიანო8.
ოსმალეთის პოლიტიკურ ცხოვრებაში ქართველების დიდ როლზე გაზეთ ,,თემის’’ კორესპონდენტი წერდა. აღნიშნავდა, რომ ამ მხრივ ისინი თურქებს თუ არ უსწრებენ, არც ჩამორჩებიან. მაგრამ სინანულით იმას აუწყებდა მკითველს, რომ ოსმალეთის სახელწიფო მოღვაწეობაში ჩაბმული ქართველები, სარწმუნოებისა და მიღებული აღზრდა-განათლების წყალობით, ქართველი ეროვნებისათვის თითქმის უსარგებლონი არიან. მუსლიმანი ქართველები (გურჯები) ოფიციალურად ოსმალებად არიან მიჩნეულნი და ამიტომ მათ (განსხვავებით ბერძნების, სლავების და სომხებისაგან) პარლამენტში თავისი წარმომადგენლობა არ ჰყავთ. ასეთი ქართველებისათვის ეროვნული საკითხი არ არსებობს, ისინი ოსმალეთის მთავრობას ავტონომიის მოთხოვნით არ აწუხებენო.9
ოსმალეთის პოლიტიკურ ცხოვრებაში თავგამოჩენილ მუსლიმან ქართველთა ანალოგიური პოზიცია ეკავათ რუსეთის სახელმწიფო სამსახურში დაწინაურებულ ქართველებს და მათ შორის ქართველ სოციალ-დემოკრატებს (მენშევიკებს). რუსეთის სახელმწიფო სათათბიროს ქართველ დეპუტატებს – კ. ჩხეიძეს, ე. გეგეჭკორს, ი. წერეთელს და სხვ. არ მოუთხოვიათ საქართველოს პოლიტიკური ავტონომია იმ მოტივით, რომ ეროვნული საკითხის ნაადრევად წინ წამოწევა გაამწვავებდა ნაციათა შორის წინააღმდეგობას და შეაფერხებდა საერთო სარუსეთო სოციალ-პოლიტიკური შინაარსის გამათავისუფლებელ მოძრაობას. ისინი არა მარტო მრავალეროვნულ რუსეთში ამართლებდნენ უნიტარული სახელმწიფოებრივი წყობილების არსებობას, არამედ წინააღმდეგი იყვნენ მრავალეროვნული ოსმანთა იმპერიის ფედერაციულ პრინციპზე გარდაქმნისაც. ამ სახელმწიფოს მიმართაც იცავდნენ უნიტარულ-ცენტრალისტური მართვა-გამგეობის მოდელს.
არსებითად განსხვავებულ პოზიციაზე იდგნენ საქართველოს ეროვნული მიმართულების პარტიები. მათ XX ს-ის დამდეგს კვლავ აახმიანეს ი. ჭავჭავაძის ეროვნული კონცეფცია, დააყენეს მრავალეროვნული რუსეთის იმპერიის ფედერაციულ საწყისებზე რეორგანიზაციის პროგრამა, მოითხოვეს საქართველოსათვის ავტონომიური სახელმწიფოს სტატუსის მინიჭება. ისინი ამავე თვალსაზრისს ავრცელებდნენ ოსმალეთის იმპერიაზეც. სოციალ-ფედერალისტური მიმართულების ,,ამირანის’’ კორესპონდენტი ვასილ წერეთელი, მართალია, თანაგრძნობა-სოლიდარობას უცხადებდა ოსმალეთში გაჩაღებულ გამათავისუფლებელ მოძრაობას, მაგრამ იმასაც აღნიშნავდა, რომ თუ ახალგაზრდა თურქებმა სხვა ერებს პოლიტიკური ავტონომია არ მიანიჭეს, სახელმწიფოში შიგა ნაციონალური წინააღმდეგობები არ აღმოიფხვრებაო. იმავე გაზეთში მოთავსებული სხვა წერილები ნათელყოფს, რომ არაბები, ქურთები, ბერძნები, სომხები და სხვა ერთა წარმომადგენლები პრაქტიკულ ასპექტში აყენებდნენ ოსმანთა იმპერიის ფედერაციულ სახელმწიფოდ გარდაქმნის საკითხს. ქართულ პრესაში, როგორც სინანულით აღვნიშნეთ, ისიც ითქვა, რომ მუსლიმან ქართველებს ავტონომია არ მოუთხოვიათ. ამიტომ გაზეთ ,,თემის’’ რედაქციას საჭიროდ მიაჩნდა ოსმალეთის საქართველოსათვის მეტი ყურადღების მიქცევა, ქართველების გამოსაბრუნებლად, ეროვნული სულისკვეთების ასანთებად სათანადო ღონისძიებების გატარება.
მაგრამ ოსმანთა იმპერიის ქართველთა გამობრუნება, მათი ეროვნულ-სახელმწიფოებრივ პოზიციაზე დაყენება, სუბიექტური თუ ობიექტური მიზეზების გამო გაძნელდა. მთავარი ის იყო, რომ თურქმა ხალხმა და მთავრობამ მუსლიმანი გურჯები თავიანთი სახელმწიფოს განუყოფელ ნაწილად გაიაზრეს, შეითვისეს, გასაქანი მისცეს სახელმწიფო მართვა-გამგეობაში, არ აძლევდნენ მათ ოპოზიციაში გადასვლის მიზეზსა და საფუძველს. ბალკანეთის ომის დროს გურჯები თურქული სახელმწიფოს პოზიციაზე რჩებოდნენ. Pპირველი მსოფლიო ომის დაწყების შემდეგ, როცა თურქეთი და რუსეთის იმპერია სამხედრო ბლოკების სხვადასხვა მხარეს აღმოჩნდნენ, ქრისტიანული საქართველოს ეროვნული მიმართულების პარტიებმაც გარკვეული იმედი დაამყარეს თურქეთზე.
ჯერ კიდევ 1913 წელს რუსეთის მთავრობისაგან დევნილმა ქართველმა პატრიოტებმა ჟენევაში ჩამოაყალიბეს ეროვნულ-დემოკრატიული ორგანიზაცია ,,თავისუფალი საქართველო~. მისი ორგანიზატორები იყვნენ ვარლამ ჩერქეზიშვილი, მიხაკო წერეთელი, გიორგი მაჩაბელი, პეტრე სურგულაძე, ლეო კერესელიძე, გერონტი ქიქოძე და სხვ. პირველი მსოფლიო ომის დაწყებისთანავე ამ ორგანიზაციის საფუძველზე შეიქმნა ,,საქართველოს დამოუკიდებლობის ეროვნული კომიტეტი~, რომელიც ჟენევიდან ბერლინში გადავიდა და მჭიდრო კონტაქტები დაამყარა გერმანიის საგარეო საქმეთა სამინისტროსთან. პროგერმანული ორიენტაციის ამ ორგანიზაციის წევრებს მიაჩნიათ, რომ საქართველოს დამოუკიდებლობის აღდგენა შეუძლებელი იქნებოდა იმ დიდ ომში რუსეთის იმპერიის დამარცხების გარეშე და სწორედ ამიტომ დაუკავშირდნენ რუსეთის მთავარ მტერს გერმანიას და მის მოკავშირე თურქეთს. საქმე იქამდე მივიდა, რომ საქართველოს დამოუკიდებლობის კომიტეტმა გერმანიის მთავრობის სრულუფლებიან წარმომადგენლებთან გააფორმა ხელშეკრულება, რომელშიც დაფიქსირდა მუხლი იმის შესახებ, რომ თუ გერმანია ომში გაიმარჯვებდა, დაეხმარებოდა ქართველ ხალხს დამოუკიდებლობის აღდგენაში., საქართველოს სახელმწიფოებრივი სუვერენიტეტის დაცვაში.
ამის შემდეგ დამკომის წევრებმა მოლაპარაკება გამართეს გერმანიის მოკავშირე თურქეთის მთავრობასთან. მათ გავლენიანი მუსლიმანი ქართველების დახმარებით მიზანს მიაღწიეს, თურქეთის მთავრობასთან გააფორმეს ხელშეკრულება საქართველოს დამოუკიდებლობის ცნობისა და მისი საზღვრების შესახებ. მასში ჩაიწერა: თურქეთის მთავრობა სცნობს საქართველოს დამოუკიდებლობას მის ისტორიულ-რეალური ტერიტორიის ფარგლებში. შესაძლებლობის ფარგლებში ხელს შეუწყობს რუსეთის ჯარისაგან გაწმენდილ ტერიტორიაზე საქართველოს დროებითი მთავრობის შექმნას. როგორც კი ეს მთავრობა გამოაცხადებს საქართველოს დამოუკიდებლობას. თურქეთი მაშინვე სცნობს ამ ახალ სახელმწიფოს და მიიღებს მის სრულუფლებიან წარმომადგენელს (ელჩს) სტამბულში. იქვე აღნიშნული იყო, რომ თურქეთის მთავრობა ხელს შეუწყობდა ქართველთა შეიარაღებული ძალების ფორმირებას, მის შევსებას გერმანია-ავსტრიის მიერ ტყვედ აყვანილი ქართველი ჯარისკაცებითა და ოფიცრებით, აგრეთვე ქრისტიანული და მუსლიმანური საქართველოდან გამოსული მოხალისეებით. ხელშეკრულების სათანადო მუხლები უფლებას აძლევდა თურქეთს ომის მსვლელობაში გამოეყენებინა საქართველოს რკინიგზები. ქართველი მხარის მოთხოვნით მეცხრე მუხლში ჩაიწერა, რომ ომის დამთავრების შემდეგ თურქეთის ჯარები გაყვანილი იქნებოდა დამოუკიდებელი საქართველოს ტერიტორიიდან.10
საქართველოს დამოუკიდებლობის კომიტეტმა შეძლო თურქეთის ტერიტორიაზე შეექმნა ქართული ლეგიონი, რომელშიც 1914 წლის ოქტომბერ-ნოემბრისათვის დაახლოებით ათასი მებრძოლი ირიცხებოდა. თურქეთის ჯართან ერთად ისიც ჩაება რუსეთის წინააღმდეგ გაჩაღებულ საომარ ოპერაციებში. ქართველთა ლეგიონმა საქართველოს საზღვრის ახლოს გაანადგურა რუს კაზაკთა რაზმები და დაიკავა რამდენიმე სოფელი. თურქთა ჯარების შეტევა წარმატებით განვითარდა. 1914 წლის მიწურულს მურღულთან გამართულ ბრძოლაში რუსთა ჯარი დამარცხდა. პანიკაში ჩავარდნილმა რუსმა გენერლებმა უბრძოლველად დატოვეს თავიანთი პოზიციები, რომელიც მათ ჰქონდათ ბორჩხაში, მარადიდში, აჭარისწყალზე.Mმეფისნაცვლის მოადგილე სამხედრო ნაწილში გენერალი მიშლევსკი ფრონტიდან გაიქცა. მოუწოდა ქართველ ხალხს თავისი ხელით დაენგრია გზები, ხიდები, სახლები, გაეკაფა ბაღ-ვენახები, რათა გამარჯვებულ მტერს დახვედროდა მხოლოდ შიშველი მიწა. ორიოდე რენეგატმა ქართველმა მხარი აუბა მიშლევსკის. უფრო მეტმა კი გაბედა მისი დაგმობა. რეზო გაბაშვილმა პატრიოტებს შეახსენა, რომ უკვე გაფორმებული იყო ხელშეკრულებები გერმანიასა და თურქეთთან, რომლებიც ქართველ ხალხს თავისუფლებისათვის ბრძოლაში დახმარებასა და საქართველოს დამოუკიდებლობის აღიარებას ჰპირდებოდნენ.
ხელსაყრელი საერთაშორისო პირობები და კონკრეტული სიტუაცია მართლაც შეიქმნა. დამკომი გადამწყვეტი მოქმედების გეგმას აზუსტებდა. მანვე გაავრცელა ინფორმაცია იმის შესახებ, რომ თურქეთის ჯარი საქართველოში შემოდიოდა არა სამტროდ, არამედ სამოყვროდ და თანაც ქართულ ლეგიონთან ერთად, რომლის სათავეში ქართველი ოფიცრები იდგნენ. არც რუსეთის დაზვერვას ეძინა. მან გარკვეული მამხილებელი მასალა აღმოაჩინა, რამაც საფუძველი მისცა დიდმპყრობლური რუსული შოვინიზმის ლიდერებს განგაში აეტეხათ, აღვირახსნილი კამპანია გაეჩაღებინათ ქართველი ერის სეპარატისტული მისწრაფების წინააღმდეგ. გაავრცელეს ვერსია, რომ აჭარლები უკვე შემართული არიან ასაჯანყებლად, ხოლო ქრისტიანი ქართველების ანტირუსული გამოსვლები გერმანელთა დესანტის ფოთში გადმოსხმისთანავე დაიწყებაო. მაგრამ პირველი მსოფლიო ომი მალე სხვაგვარად წარიმართა. რუსეთის ჯარებმა რევანში აიღეს, თურქეთის არმიებს ტრაპიზონამდე დაახევინეს. ვერც გერმანელებმა მოახერხეს საქართველოს შავი ზღვისპირეთში დესანტის გადმოსხმა.
პირველი მსოფლიო ომი ოთხ წელზე მეტხანს გაგრძელდა. რუსეთის იმპერიაში ეკონომიკურ-სოციალური კრიზისი გაღრმავდა და შინაპოლიტიკური სიტუაცია მაქსიმალურად დაიძაბა. 1917 წლის თებერვალ-მარტის ბურჟუაზიულმა რევოლუციამ აბსოლუტური მონარქია აღგავა პირისაგან მიწისა, ხოლო რვა თვის შემდეგ ბოლშევიკურმა გადატრიალებამ რუსეთის დემოკრატიულ მთავრობას მოუღო ბოლო. საბჭოურ-კომუნისტური ხელისუფლების დამყარებას მყისვე მოჰყვა სამოქალაქო ომის ესკალაცია და რუსეთის იმპერიის მომენტალური დაშლა. 1917 წლის მიწურულს ამიერკავკასია ფაქტიურად გამოეყო რუსეთს, 1918 წლის 26 მაისს კი საქართველოს დამოუკიდებლობის დეკლარაცია გამოქვეყნდა.
ამ მოვლენებმა დიდი გავლენა მოახდინა თურქი და ქართველი ხალხის ურთიერთობის ფორმებზე. საბჭოთა რუსეთმა ვერ შეაკავა გერმანიის ჯარების შემოტევა დ ლენინმა ხელი მოაწერა ბრესტის სამარცხვინო ზავს, რომლის ძალითაც რუსეთმა დაკარგა დასავლეთის ვრცელი ტერიტორიები, სამხრეთში კი ბათუმისა და ყარსის ოლქები. საქართველოს და სომხეთის პროტესტს დადებითი შედეგი არ მოჰყოლია. მათ დაკარგული ტერიტორიები დაიბრუნეს მხოლოდ 1918 წლის მიწურულს, როცა გერმანიამ და მისმა მოკავშირეებმა კაპიტულაცია გამოაცხადეს ანტანტის წინაშე და დატოვეს ყველა ოკუპირებული ტერიტორიები. ოსმანთა იმპერია გაქრა. თურქული სახელმწიფო უნდა დასჯერებოდა ანატოლიას და კონტანტინოპოლის მომიჯნავე ბალკანეთის ტერიტორიის ვიწრო ზოლს.
გამარჯვებული ანტანტისა და სევრის ხელშეკრულების წინააღმდეგ თურქი ხალხის მოძრაობას სათავეში ჩაუდგა Mმუსტაფა ქემალ ფაშა (რომელმაც მოგვიანებით თურქთა მამის _ ,,ათა თურქის’’ ზედწოდება მიიღო). მან ორიენტაცია აიღო საბჭოთა რუსეთზე და ლენინს სთხოვა დახმარება. ბოლშევიკთა ლიდერს აკვიატებული ჰქონდა ,,სოციალისტური რევოლუციის ცეცხლის’’ აღმოსავლეთში გავრცელების იდეა და საამისო პლაცდარმად თურქეთის ტერიტორია მიიჩნია. იგი არა თუ ეწინააღმდეგებოდა, არამედ ხელს უწყობდა დასავლეთიდან გამოდევნილ ოსმალთა აღმოსავლეთის მიმართულებით საქართველოსა და სომხეთის ხარჯზე გაფართოვებას. დამოუკიდებელი საქართველოს პოლიტიკოსები არწმუნებდნენ Mმუსტაფა ქემალ-ფაშას და მის თანამებრძოლებს რომ დამოუკიდებელი, ძლიერი და თანაც ბუფერული საქართველოს არსებობა სასარგებლო იყო თურქეთისათვის. მაგრამ ამაოდ. იმ მომენტში ახალი რუსეთისა და ახალი თურქეთის ინტერესები ერთმანეთს დაემთხვა. ქემალისტური ხელისუფლება დაეხმარა საბჭოთა რუსეთს აზერბაიჯანის, სომხეთისა და საქართველოს ოკუპაციაში, რის საზღაურადაც მიიღო ყარსის ოლქი მთლიანად და ბათუმის ოლქის დიდი ნაწილი.
მართალია, საბჭოთა რუსეთმა გაამწვავა ქართველი და თურქი ხალხების ურთიერთობა, მაგრამ ქართულმა საზოგადოებამ ისიც დაინახა, რომ მიმდინარეობდა თურქეთის არა რუსიფიკაცია, არამედ ევროპეიზაცია. ამ ქვეყანაში გატარდა დასავლური ყაიდის რეფორმები. 1923 წელს თურქეთი რესპუბლიკად გამოცხადდა, გაუქმდა ხალიფატი, შარიათისა და ვაკუფების საქმეთა სამინისტრო. სახელმწიფოს გამოეყო ეკლესიას. შეიქმნა საერო სკოლები, დაარსდა უნივერსიტეტები. ქალებს ჩამოხსნეს ჩადრები და მიანიჭეს საარჩევნო ხმის უფლება. თურქეთის ევროპეიზაცია კიდევ უფრო ინტენსიურად გაგრძელდა მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ. იგი გახდა ნატოს წევრი, მოგვიანებით კი მოითხოვა ევროკავშირში მიღება.
საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ დამოუკიდებელი საქართველოსა და თურქეთს შორის ნორმალური ურთიერთობა დამყარდა. თურქეთი საქართველოს ყველაზე მსხვილი სავაჭრო პარტნიორია. თურქი საზოგადოების დიდი ნაწილი, მათ შორის გურჯები მიიჩნევენ, რომ თურქეთ-საქართველოს მეგობრულ ურთიერთობას ალტერნატივა არა აქვს. იმავე პოზიციაზე დგას ქართული საზოგადოების უდიდესი ნაწილი.
დამოწმებული წყაროები და ლიტერატურა
1. Советская Историчечская Энциклопедия, т.14, стр.571-572.
2. გაზეთი ,,ამირანი’’, 1908 წ. 1 და 3 ივლისის ნომრები.
3. А.Ф.Миллер, Краткая История Турции, М., 1948.
4. გაზეთი ,,ამირანი’’, 1908 წ. 24 ივლისი, 1 აგვისტო.
5. ,,ამირანი’’, 1908 წლის 3 აგვისტო.
6. ,,ამირანი’’, 1908 წ, 19 ივლისი.
7. ჟურნალი ,,საქართველო’’, 1908 წ. #2
8. იქვე.
9. გაზეთი ,,თემი’’, 1912 წ. @#51.
10. გ. გოცირიძე, ქართველი საზოგადოებრიობა და პირველი მსოფლიო ომი, თბ., 1997, გვ. 13 15.
Комментариев нет:
Отправить комментарий